Volvo 240 Alu bakaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
custom_garage
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
Ort: Sibbhult

Volvo 240 Alu bakaxel

Inlägg av custom_garage »

Jag har en diffad volvo 240 alu bakaxel & jag undrar om det finns någon sida på nätet där det finns sprängskisser, åtdragningsmoment mm... tänkte riva & renovera axeln ifall de blir så att den hamnar på mitt bygge.





Här är en länk där man kan se bilen som ska byggas.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=274153
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Blir nyfiken... är det en 1031 eller 1030?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trodde alu axeln er en 1031....husk å limme pakkboxen fast med locktite ,eller permabond. da den brukar å løsne. til pinjongen :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
custom_garage
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
Ort: Sibbhult

Inlägg av custom_garage »

jadu vet inte vad det är för beteckning på den mer än att det är en aluminium axel & att den är diffad
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

De flesta aluaxlarna är 1030 men det finns 1031 också bara inte lika vanliga.
Jag skulle själv gärna ha en 1031 aluaxel men har inte sprungit på någon ännu.

Kul för dig om det skulle råka vara en sån du fått tag på. :)
Användarvisningsbild
Kricka
Camaro American Muscle
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:10 am
Ort: Skellefte

Inlägg av Kricka »

Jag har också en sån liggandes. Hur ser man vilken sort det är? Finns det några yttre tecken eller måste man öppna och kolla?

volvosmurfen skrev:De flesta aluaxlarna är 1030 men det finns 1031 också bara inte lika vanliga.
Jag skulle själv gärna ha en 1031 aluaxel men har inte sprungit på någon ännu.

Kul för dig om det skulle råka vara en sån du fått tag på. :)
custom_garage
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
Ort: Sibbhult

Inlägg av custom_garage »

volvosmurfen skrev:De flesta aluaxlarna är 1030 men det finns 1031 också bara inte lika vanliga.
Jag skulle själv gärna ha en 1031 aluaxel men har inte sprungit på någon ännu.

Kul för dig om det skulle råka vara en sån du fått tag på. :)
snackade med en idag som var här en runda han sa att det nog helt garanterat var en 1031 axel men jag vet ej. Gav iaf bara 400:- för den på skroten & de måste den väll vara värd?

ska det inte sitta en typ skylt på dessa som det gör på dom vanliga?
thebringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: fre sep 29, 2006 5:29 pm
Ort: småland

Inlägg av thebringer »

edit.
Senast redigerad av thebringer den tor sep 04, 2008 10:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
custom_garage
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 01, 2006 10:51 am
Ort: Sibbhult

Inlägg av custom_garage »

jag har inte kollat vad det är för bultar än. ska riva ner hela bakaxeln i molekyler & kolla allt på den sen lackera den. funderar på att polera huset på den =). du får gärna lägga upp några bilder
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 240 Alu bakaxel

Inlägg av Ersviken »

Lyfter en gammal tråd..
Har en 1030 axel i delar som jag tänkte sätta ihop i vår och undrar om någon har åtdragningsmoment till de olika delarna?
Även sprängskiss vore aktuellt då jag tycker att det borde sitta någon låsning till de justerbara muttrarna till difflagren. (typ som det sitter på ford 9").
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Volvo 240 Alu bakaxel

Inlägg av StefanM »

Adderar lite fakta i tråden även om den är gammal men alla aluaxlar man hittar på "skroten" är 1030 axlar. Alu i 1031 är ytterst ytterst sällsynt, satt aldrig på nå produktionsbilar. Troligen bara special för nå homologisering av grupp-A bilarna.
kax
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Ort: Tämta

Re: Volvo 240 Alu bakaxel

Inlägg av kax »

Hej det sitter små kilar bakom flänsen för bakaxelrören som låser justermuttrarna till difflagren, så ta lungt när du plockar isär lätt å tappa bort, bakaxelrören drog jag 20Nm (m8 8.8 kvalité,) kan vara annat för orginal flänsmutter, momentet för pinjongen drogs samma som för stålaxel, MVH Kent
Skriv svar