Erland Cox skrev: ↑sön okt 24, 2021 10:22 pm
whilliam skrev: ↑sön okt 24, 2021 6:43 pm
Fler än jag har tagit upp våtflöde här och det är sådana fenomen som blir av att bränslet "fastnar" på de kalla insugsväggarna som ställer till det. Ett säkert sätt att undvika sådant är att ha spridare nära ventilen (så att bränslet inte alls hamnar på väggarna)
Tror du att bränslet bara går inåt i motorn?
Att det inte väter utanför spridaren?
Erland
En bit tillbaks i tråden så skrev du något i stil med att "insprutning kan aldrig slå förgasare, effektmässigt". Som du borde förstått, vid detta laget, så har jag varit med vid en hel del tester/jämförelser mellan olika spridare och placeringar av dem.
Jag frågade vad ni körde för spridare, du har svarat och jag kommenterat att det verkar varit en bra typ ni använde (OM det nu är en äkta, det finns många plagiat)
Siemens Deka finns som 630cc och det är en bra spridare, lite senare kom en 870cc med blå rand, det är en dålig spridare och de utvecklade en ny modell med röd rand (som är mycket bra) Här har du exempel på bra och dåliga spridare i "samma" modellserie.
För många år sedan skrev Patrick en väldigt bra sak:
"man bör välja spridare som är så pass liten så att den precis räcker till det effektmål man har" När detta görs så kan spridartiden utnyttjas på ett gynnsamt sätt - detta gör att flera delar av registret blir förbättrat eftersom bränslet får en mera "rätt" tid att blanda sig med inkommande luft. Mest beror detta på att det blir enklare att mappa, avseende spridarens fasning gentemot kammen (med en "för stor" spridare blir det väldigt känsligt var någonstans, under insugsförloppet, som man väljer att öppna spridaren)
Jag tror det är här du ser en fördel med förgasaren men egentligen är insprutningen bättre (bara allt görs på rätt sätt)
Gällande att spridaren väter utåt, så sker detta aldrig om man får timingen/fasningen helt perfekt. Det förhåller sig, nämligen så, att när motorn "spottar" baklänges så har den ett läge som ger dålig VE och ska därför inte ha full spridartid (vilket gör att man kan lägga fasningen så att det ENDAST sprutar när luft går inåt i motorn)
Vad det verkar, har ni valt en "för stor" spridare vid er jämförelse, jag misstänker att en spridarstorlek runt 300-400cc hade gett bättre resultat samt att OM det var en plagiatspridare ni körde så blev det ännu sämre.
Nästa grej som gör nytta är ett riktigt högt bränsletryck, dels blir det bättre atomisering (på de flesta spridare, men man får inte överskrida spridarens kapacitet) men det blir också mera tillförd energi som gör att bränslet har lättare för att hamna där det ska vara och inte stanna på väggarna i lika stor utsträckning.
Utöver detta så finns det väldigt många olika spridarbilder, allt ifrån en ren "stråle" till dubbla "koner" förekommer. där den sistnämnda skall användas på 4-ventilstoppar så att en "spraykon" hamnar på högra ventilen och den andra på vänstra (dessa spridare får, av förklarliga skäl, inte vridas i infästningen)