Tjabba. Håller på med en sug b230 till vinterbilen. Har ett b230fk block från -98 jag tänkt använda, de flesta stoppar ju i sugmotor kolvar om de ska sugtrimmas. Jag tänkte krångla till de lite och svarva bort grytan på turbo motorns kolvar ist (ca 4.22mm)
Även fräsa av deckhöjden lika mkt.
Vill inte ha kolv uppstick pga alternativen av blockpackningar krymper. (Läs) Kör jag ras på fredag så vill jag kunna köra med biltema skit packning över helgen
Vet inte om jag tjänar något på att göra så här men jag har grejerna till det sen är de kul att hålla på.
Resterande "setup" (hatar ordet)
B23 topp med 46-38 ventiler, portad, planad 2.7mm
Månen 7 förställd 4.2mm
Hårdare fjädrar osv.
Minkuni mc brygga 40mm (minns ej va dom hette)
Extraktor med rest 2.5"
Skellett svänghjul
123 ignition fördelare helt programerbar
Tänkte även labba lite med olje systemet. Ihopp om att vinna lite effekt där med.
Bilen skall köras och bestyckas i bänk.
Bbl osv är en självklarhet.
Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Senast redigerad av Bjorn W den tis nov 02, 2021 1:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
BW Svets & Mekaniska
070-5559731
Vänersborg
Vi gör allt! Nästan..
070-5559731
Vänersborg
Vi gör allt! Nästan..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Om du kör med 0.25 uppstick kan du använda vanlig sketpackning.
Troligen 0.40 med.
O du kar gjort en kaminställning med 4,2mm inställning värde (inte förställning )
En vanlig grej med turbokolvarna är att svarva dom och kombinera med 96mm vevaxel.
Om du ska köra stdvev behöver du längre stakar.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Troligen 0.40 med.
O du kar gjort en kaminställning med 4,2mm inställning värde (inte förställning )
En vanlig grej med turbokolvarna är att svarva dom och kombinera med 96mm vevaxel.
Om du ska köra stdvev behöver du längre stakar.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Precis ett sånt svar jag önskade!! Tänk om folk på fejsbok hade vart lika funtade.
Ja jo, förställd e ju inte rätt men de e så vi nämner de här hemmavid haha.
Menar du att de inte är möjligt att decka blocket såpass mycket?
Ja jo, förställd e ju inte rätt men de e så vi nämner de här hemmavid haha.
Menar du att de inte är möjligt att decka blocket såpass mycket?
BW Svets & Mekaniska
070-5559731
Vänersborg
Vi gör allt! Nästan..
070-5559731
Vänersborg
Vi gör allt! Nästan..
Re: Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Har du ens deckplan kvar om du kör bort 5mm?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Kolv-svarvning och deck fräsning B230
Ja det går att plana av blocket 5mm, man får fila hålen på vattenpumpen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Kolv-svarvning och deck fräsning B230
varför skall du decka 5mm?
om gropen är 3 mm och översticket är noll.
svarva kolven 3mm så den blir slät, men byt vevaxel från 80 till 86mm slag så står du på överstick noll igen.
om du inte tänkt byta vev måste du byta till 3mm längre stake.....
om gropen är 3 mm och översticket är noll.
svarva kolven 3mm så den blir slät, men byt vevaxel från 80 till 86mm slag så står du på överstick noll igen.
om du inte tänkt byta vev måste du byta till 3mm längre stake.....