Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Moderator: backeliten
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Testa köra tändspolen manuellt och vrid motorn så rotorn pekar mot en utgång. Då får du se om felet ligger före eller efter styrboxen. Dra en separat jord till spolen och dutta den mot chassijord. Har aldrig testat detta själv då jag inte kört med fördelare men borde väl funka att testa gnista genom rotorn med stillastående motor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Här har vi något!
Med tändkabel direkt från tändspolen till ett jordat stift så är inte gnistorna tillräckligt många.
Gnistorna direkt från spolen borde vara oändliga i en tät följd men så är inte fallet, att man inte reagerat på detta tidigare...
Det blir ett uppehåll i gnistföljden...typ 1-2-3-inget-inget....1-2-3-inget-inget och så pågår det utan variationer.
Då borde man kunna utesluta stift, tändkablar, fördelarkroppen, locket, rotorn och hallgivaren vilket underlättar något.
Tack för tipsen så här långt, felsöker vidare...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Hur nött är startkransen?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Låter som sync fel tycker jag.
Kollat så alla triggerskivor sitter korrekt och ÄR korrekta?
Kollat så givarna(fördelare och vevaxel) verkligen funkar som de ska och inte bara mäter upp rätt värde med multimetern?
Kollat så signalkablarna(vev och fördelar kablarna) är okej i härvan fram till boxen?
Mercas vevaxelgivare på m113 motorn kan mäta korrekt men ge fel signal.
Kollat så alla triggerskivor sitter korrekt och ÄR korrekta?
Kollat så givarna(fördelare och vevaxel) verkligen funkar som de ska och inte bara mäter upp rätt värde med multimetern?
Kollat så signalkablarna(vev och fördelar kablarna) är okej i härvan fram till boxen?
Mercas vevaxelgivare på m113 motorn kan mäta korrekt men ge fel signal.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Audin startade, HURRA!
Efter mitt förra inlägg så gick jag ner i garaget och fortsatte:
Bytte plats på tändlägesgivarna = ingen skillnad så dom sattes tillbaks svart till svart, vit till vit.
Tänkte testa den chippade boxen igen och såg att locket inte riktigt satt fast (avbrutna metallbleck).
Klämde åt resterande bleck och drog ett buntband runt hela höljet på boxen.
Var "hårdhänt" då jag monterade motronic-kontakten och själva boxen (man blir ju lite less ibland).
Med chippad box fanns återigen absolut ingen gnista på nåt stift.
Bytte plats på tändlägesgivarna återigen denna gång med fel färger, svart till vit och vit till svart.
Då fanns gnista från spolen, fler än tidigare dessutom!
Pluggade i alla 5 stiften och se på f-n.....5 gnistor! Stabila ljusblå gnistor, det var längesen!
Monterade tillbaks bägge knacksensorerna och det nödvändigaste och kunde sen starta bilen och backa ut.
Varmkörde och allt är ok, startar bra varm också. Ska kolla hur kallstarten är senare så att inget påverkas av kylan.
Vad var felet då? Inte den blekaste aning faktiskt.
Kan "hårdhänt montering" av Motronicboxen varit lösningen?
Oxid på nåt stift i Montronichandsken som blev bra efter hårt instick?
Spricka i nån kabel i stammen till boxen som blev bättre denna gången?
Hur som helst, TACK för alla tips och ideér!
Efter mitt förra inlägg så gick jag ner i garaget och fortsatte:
Bytte plats på tändlägesgivarna = ingen skillnad så dom sattes tillbaks svart till svart, vit till vit.
Tänkte testa den chippade boxen igen och såg att locket inte riktigt satt fast (avbrutna metallbleck).
Klämde åt resterande bleck och drog ett buntband runt hela höljet på boxen.
Var "hårdhänt" då jag monterade motronic-kontakten och själva boxen (man blir ju lite less ibland).
Med chippad box fanns återigen absolut ingen gnista på nåt stift.
Bytte plats på tändlägesgivarna återigen denna gång med fel färger, svart till vit och vit till svart.
Då fanns gnista från spolen, fler än tidigare dessutom!
Pluggade i alla 5 stiften och se på f-n.....5 gnistor! Stabila ljusblå gnistor, det var längesen!
Monterade tillbaks bägge knacksensorerna och det nödvändigaste och kunde sen starta bilen och backa ut.
Varmkörde och allt är ok, startar bra varm också. Ska kolla hur kallstarten är senare så att inget påverkas av kylan.
Vad var felet då? Inte den blekaste aning faktiskt.
Kan "hårdhänt montering" av Motronicboxen varit lösningen?
Oxid på nåt stift i Montronichandsken som blev bra efter hårt instick?
Spricka i nån kabel i stammen till boxen som blev bättre denna gången?
Hur som helst, TACK för alla tips och ideér!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
- Ort: Kalix
Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!
Tillägg: den har aldrig gått så här rent och fint som den gör nu efter en hårdhänt provtur!
Laddar bara 1,1 bar men den klarade flera fullgasrepor efter varann utan problem eller avmattning.
Man kanske kört med felklockad fördelare eller oxid nånstans under flera års tid, vem vet?
Laddar bara 1,1 bar men den klarade flera fullgasrepor efter varann utan problem eller avmattning.
Man kanske kört med felklockad fördelare eller oxid nånstans under flera års tid, vem vet?
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)
http://www.garaget.org/Larsson_200TQ