Utformning på kompressorhjul
Utformning på kompressorhjul
En fråga kring generell utformning på kompressor hjul. Jag behöver skaffa ett nytt till min HX55 och hittar flera varianter. 6+6 8+8 och 11. Kan något sägas om det prioriterar olika ex bra på låga tryck och startar något tidigare, eller bra på höga tryck. Jag förstår att andra parametrar påverkar detta också
- Bilagor
-
- 20211229_094920.jpg (135.54 KiB) Visad 1748 gånger
-
- 20211229_094858.jpg (143.25 KiB) Visad 1748 gånger
-
- 20211229_094822.jpg (84.32 KiB) Visad 1748 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Utformning på kompressorhjul
en bra fråga till cedric här på forumet.
vist fans det mer data på vinklar mm också på hemsidan?
vist fans det mer data på vinklar mm också på hemsidan?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Utformning på kompressorhjul
Sjukt svårt att säga så mycket utan några som helst mått, hade man haft dom i knät kunde man nog mäta sig fram till minsta area mellan impellerbladen, hur mycket baksvep bladen har, tip height, vinkel på inloppsbladen osv och gissa litegranna iaf, diametrar in/ut. Bara antalet blad är en väldigt diffus parameter och kan ha mindre påverkan än vad man tror.
Porsche 924 turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Utformning på kompressorhjul
jonas det fins lite mer data i detta exel blad tror jag? https://drive.google.com/file/d/1Hf6hC- ... KQCXj/view
kan du lägga till vinklar och mått på rätt bilder?
kan du lägga till vinklar och mått på rätt bilder?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Utformning på kompressorhjul
Austin från Turbo Lab America har en del information i ämnet.
Han bygger ofta på Holset aggregat.
Slänger upp en rad videos som behandlar ämnet mer eller mindre.
Tillverkarna av cnc frästa smidda kompressorhjul ger dom ofta en specifikation på max laddtryck 5 bar.
Udda fåglar är bla 9+0 , 10+0 , 13+0 , 8+8
Just 8+8 finns till HX55 den ser riktigt cool ut.
https://youtu.be/wJ9CNiEd9y0
https://youtu.be/v-uRTfelAIE
https://youtu.be/2bGZRMecRsg
https://youtu.be/tH58nQOwdwI
https://youtu.be/UiGklWJKkQc
Han bygger ofta på Holset aggregat.
Slänger upp en rad videos som behandlar ämnet mer eller mindre.
Tillverkarna av cnc frästa smidda kompressorhjul ger dom ofta en specifikation på max laddtryck 5 bar.
Udda fåglar är bla 9+0 , 10+0 , 13+0 , 8+8
Just 8+8 finns till HX55 den ser riktigt cool ut.
https://youtu.be/wJ9CNiEd9y0
https://youtu.be/v-uRTfelAIE
https://youtu.be/2bGZRMecRsg
https://youtu.be/tH58nQOwdwI
https://youtu.be/UiGklWJKkQc
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Utformning på kompressorhjul
Jag tror ni hoppar över grunderna lite?
Rent generellt, ju större exducer på en given inducerdiam så klarar turbon komprimera luften mer, (och vice versa).
Detta på bekostnad av spool och att det går 'inte' att ha högt tomgångsvarv på turbon utan att börja skapa laddtryck(men elektroniska dumpventiler fixar det).
Extended tip är en detalj som kan ge det 'bästa' av två världar.
Vid låga luftflöden så är impellern 'liten' i exducerstorlek
När luftflödet börjar mata på(inducern drar in luft hårt) och fylla exducern rejält så börjar exducerdiam dynamiskt att växa pga de 'utvidgade vingarna' börjar pumpa högre tryck pga den större diametern ger mer periferihastighet och slungar iväg luften hårdare/snabbare.
Det är också en liten viktförtjänst på det absolut viktigaste området på impellern(inertian)
Rent generellt, ju större exducer på en given inducerdiam så klarar turbon komprimera luften mer, (och vice versa).
Detta på bekostnad av spool och att det går 'inte' att ha högt tomgångsvarv på turbon utan att börja skapa laddtryck(men elektroniska dumpventiler fixar det).
Extended tip är en detalj som kan ge det 'bästa' av två världar.
Vid låga luftflöden så är impellern 'liten' i exducerstorlek
När luftflödet börjar mata på(inducern drar in luft hårt) och fylla exducern rejält så börjar exducerdiam dynamiskt att växa pga de 'utvidgade vingarna' börjar pumpa högre tryck pga den större diametern ger mer periferihastighet och slungar iväg luften hårdare/snabbare.
Det är också en liten viktförtjänst på det absolut viktigaste området på impellern(inertian)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!