Hej,
Är det någon som har kört snedställt med M40/M41 eller M45 med 240l -1976 sprängkåpan?
Det finns mängder med trådar om att rakställa B21/23/230 men jag har inte sett någon tråd om att snedställa lådan och behålla motorns lutning. Är det för att det är en idiotisk idé?
I min värld tänkte jag att man justerar oljenivån i lådan samt gör ett nytt växellådsfäste samt svetsar om växelspak.
Någon som vet eller vill spekulera tillsammans med mig?
Allt gott
Jonas
Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Blir ju lite knas med spakstället om inte annat
Varför vill du snedställa lådan?
Varför vill du snedställa lådan?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Jag har satt en B21 m45 i en 140 med B20. Det var inga konstigheter. Bara att vrida spaken och ett nytt fästhål i växellådsbalken.
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Jag skall sätta i b230+m45 grovsplines i en Ford så jag behöver ändå nya fästen och justerat växellänkage, men det blir mindre jobb om jag bara justerar oljenivån i lådan för att köra den på sne.
Gott att höra! Körde du med mer olja i lådan eller lät du den gå med originalmängd?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Mängden borde väl vara den samma oavsett hur den lutas? Men nivåpluggen hamnar så klart fel.
Volvo 360 hade väl M47 lådan liggandes "på sidan" så att säga, de måste haft nivåpluggen i locket?
Parantes, jag hade en gång tre lika växellådor från Ford bredvid varandra, de hade alla nivåpluggen på olika höjd, vilket stämde mot motoreffekten, mer effekt-mer olja i växellådan..... de fick kanske lika livslängd på det viset....
Volvo 360 hade väl M47 lådan liggandes "på sidan" så att säga, de måste haft nivåpluggen i locket?
Parantes, jag hade en gång tre lika växellådor från Ford bredvid varandra, de hade alla nivåpluggen på olika höjd, vilket stämde mot motoreffekten, mer effekt-mer olja i växellådan..... de fick kanske lika livslängd på det viset....
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
jag körde så i alla tider i min 142. la bara ett snitt 90% igenom utgående spakaxeln sen böjdes den lite lagomt sen svetsade lite. spakställets "ram" bröt jag bara om ca 20grader med ett spätt haha
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Det finns två sorters spakställ. Ett av järnstång och ett som är gjutet. Det gjutna passar om man borrar nya hål mot lådan.
Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)
Detta känns ju väldigt bra, skönt att slippa mixtra med sump, oljepump och insugsvinkel!