Tech-tips mitt i säsongen (soppa filter och rengöring av sug-silen)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Tech-tips mitt i säsongen (soppa filter och rengöring av sug-silen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tänkte ge ett "mitt i sommaren" mek-tips som kan spara din motor från att hamna i metall-återviningen.

Det handlar om service av bränslesystemet, filter och speciellt sugsidan bränslepumpen. Det behöver minst två rengöringar under säsongen. Jag har sett det som nått väldigt nödvändigt på mina egna bilar och även andras jag varit inblandad i. Speciellt ofta behöver sugsilen i en 044 liknade pump ses över, de slår tätt rätt fort och är lite knepiga att få ren men jag bruka plocka lös pumpen och anslutningarna sen knacka pumpen med silen ned i nått mjukt, typ en trä bräda eller gummi matta. Rengör det du knacka mot före så ser man vad som kommer ut. Tvätta med bensin och knacka flera gånger och blås gärna lite med lite tryckluft på slutet också.

Även silarna i spridarna bruka jag knacka bakvägen och skölja ur (bäst är att flödestesta dem också).

Huvudfiltret efter pumpen ska va max 10 mikron och bytas rätt ofta. Jag har testat en massa olika tillverkare men alla mer eller mindre har haft problem med limningar och plötsligt bli helt täta mm. För tillfället håller jag Bosch motorsport pappersfiltren högst.

Filter bruka finnas hemma och flödestest av spridare görs i mån av tid.

Bara några tips, god fortsättning på säsongen! Berätta gärna nån skräckhistoria om ditt bränslesystem :)