VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

kimpmantv
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 11, 2023 11:46 pm

VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Inlägg av kimpmantv »

Tjenare!
Efter en hel del googlande och läsande både här och där så provar jag göra en egen tråd då jag inte riktigt hittat svar eller är för dum för att fatta :doh:
Kortfattat så slutade min s13 med m62 gå mitt under körning för nån vecka sen och har inte startat sedan dess, förns idag när jag provade byta box! Kul att se att det blir skillnad iaf, tråkigt att det inte är min box bara! :roll:
Så här kommer lite ev. dumma funderingar från en som typ idag börjat försöka förstå sig på de här!

Till problemen då, min egen box (låt oss kalla den #1) har problemet att den inte får någon trigger signal, läst mig till att det är vanligt att något chip är klent och inte tål särskilt mycket, om jag tittar i boxen så ser jag ingenting märkligt som är synligt iaf och heller inte något som matchar det jag fått fram på google, var får man tag i det isf och är det något man klarar av själv med någorlunda kunskap eller bör man skicka iväg den? Och till vem isf?
Och hur är man säker på att de är det? Bör tilläggas att soppapump osv gick som vanligt (läste nånstans att det hade betydelse).

När jag sätter i box #2 som jag nu lånat av en polare och laddat över min config till så får den triggersignal och bilen startar, men den startar inte soppapumpen utan jag har fått primea manuellt och sen provade jag starta den med en knapp kopplad till pumpen.
Nu är jag inte ute efter någon långvarig lösning på box #2 egentligen men försöker förstå mig på vad som inte är likadant :|

Så just nu har jag väl lite dragit slutsatsen att min box #1 är trasig i någon komponent men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att laga om det ens är möjligt, och idag har jag försökt lära mig alldeles för mycket så nu är skallen som en gröt tallrik, förhoppningsvis vaknar jag imorrn och inser att jag skämt ut mig lite grann här, men det bjuder jag på isf! :lol:
I övrigt så köptes bilen såhär så jag har inte kopplat själv, men har planer till vintern att göra om hela härvan då det är ett redigt råttbo med kablar här och var..... :angryfire:

Ha det gött och hoppas jag inte formulerat mig helt galet med grötskallen såhär på kvällskvisten, säkert glömt nämna massa viktiga saker men isf kanske ni lyckas påminna mig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Inlägg av Steve »

Hade ni samma firmware i båda?
Använder du t.ex. en tändutgång för att styra pumpen är det inte säkert att det funkar mellan två olika boxar beroende på hur dom är uppbyggda.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
kimpmantv
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 11, 2023 11:46 pm

Re: VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Inlägg av kimpmantv »

Steve skrev: lör aug 12, 2023 10:26 am Hade ni samma firmware i båda?
Använder du t.ex. en tändutgång för att styra pumpen är det inte säkert att det funkar mellan två olika boxar beroende på hur dom är uppbyggda.
Jo det är samma firmware i båda, 1.2.31 om jag inte minns helt galet
Ja vi klurade på om dom är uppbyggd på nå olika sätt, annars bör ju pumpen ha gått igång som vanligt tänker jag?
Då blir nästa fundering hur mycket som kan skilja även om bilen startar, för mitt otränade öga ser allt likadant ut i vemstune men vore ju trist att sabba nått mer i bilen eller i polarens box
Ska kika vad den ligger på för utgång :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Inlägg av Steve »

Kör du utan kamsynk kan det gå fuska också beroende på hur boxen är byggd.

Har man t.ex. VR på veven och boxen är VR på både vev och kam så kan man koppla vevtriggern på kamingången och ändra i inställningarna till "use secondary as primary"
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
kimpmantv
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 11, 2023 11:46 pm

Re: VEMS 3.3 Trigger/Pump problem

Inlägg av kimpmantv »

Steve skrev: lör aug 12, 2023 12:50 pm Kör du utan kamsynk kan det gå fuska också beroende på hur boxen är byggd.

Har man t.ex. VR på veven och boxen är VR på både vev och kam så kan man koppla vevtriggern på kamingången och ändra i inställningarna till "use secondary as primary"
Jo jag kör utan kamsynk men vi har provat köra den som primary också utan resultat så den lär ju inte vara vr antar jag, går det se på något vis?
Alt. går det löda om tycker jag mig läst?
Skriv svar