Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

Många frågar va den nu ger för effekt men den är ju alldrig dynad utan laddkylare och med samma tändning så jag har analyserat lite loggar från då jag hade motorn i dynon 2022 och på ett pull då den gav exakt samma laddtryck 2.00 bar och 7500rpm och kring lamda 0.81 och då gav motorn 506hk med laddluft kylare 41C och 23.2 grader tändning och 66% duty.

på 10.62 repan så hade jag 102 grader insugs temp och 56% duty och ca 21.4 grader tändning så jag räknar och uppskattar ca 415hk på den repan.

man ser att den går lite bättre än tidigare 2007 då den gick 10.61/402m på 201m tiden också trots att 60 foten inte skiljer direkt.

därför inte 402m tiden vart bättre är för att jag spar på motorn till höstens drabbningar efter 201m (sänker laddtrycket)


tiden 2007 i piteå 1.59/60fot 6.83/163 201 10.61/205km/t 402m

tiden 2023 i piteå 1.58/60fot 6.72/166 201m 10.62 198 km/t 402m (330fot ca 4.40) (0-100km/t 2.90 sek)

ska tilläggas att jag körde manuell 2007 och bensin med hestec och 1.8 bar och nu PG, E85 och 2.0 bar men utan intercoler. kan även tilägga att det är samma däck som va lite gammla redan 2007 :) men den gick helt ok då 2007 för vad det va men den drivlinan höll sällan mer än ett par repor per tävlig....


håller på meka dit en IC men det går sakta sen ska jag ut och gasa lite med de nya hoser 10.5 på gatan med dragyn lite
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

har jobbat på en street tune med Dot däck. körde en 4.98 tidigare i år på 330fot men vill få det bättre om nån vil utmana den snabbaste i byn :lol:

tagit bot gummi i framfjäder för längre slaglängd.

dämpare fram C8 och R 3

dämpare bak 8 klick.

bly i baken.

dot street tune 1 2023 i maxecu

har börjat förbereda för en luft laddkylare fram men blir senare...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

åkte ned på byn för en handling och hade med mig dragyn och stannade till ute i skogen och testa nya setuppen och utan värmare och alldrig kört där så tangerade jag bästa tiden på 60 fot och 330 med 0% wheel speed så chassit och nya dämparna mm är ett steg åt rätt håll helt klart. men en varning är att 0.8+G i 3 sec i gör att dagens papp mat påsar går sönder och det ligger grejor överallt.

har en "DOt street 2023 2" klar i datorn för test med mer start rpm och mer laddtryck tidigt och lite mer på slutet

mvh jens
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Richard »

Jens Gustavsson skrev: tor jul 27, 2023 10:31 pmmen en varning är att 0.8+G i 3 sec i gör att dagens pappmatpåsar går sönder och det ligger grejor överallt.
I sanning viktig konsumentinformation ;)

Men då blir du helt klart en att räkna med även i årets Åmselekörningar, för visst tänkte du vara med ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

en liten race raport från umeå open!

kval repa 1 va en snäll tune samma som då jag kör ute i skogen utanför sävar. tror den vart 1.75 60 fot och en hög sexa på 201m med ca 159 i speed.

kval 2 lite mer laddtryck fortfarande en gat map men lite vassare. 1.65 60 fot .

kval 3 tog bort vikt och lite mer ladd i starten 1.60 6.80 165

E 1 körde en super kort ramp från ca 1.8 bar på TB till 2.25bar men släppte halvvägs för att spara på grejorna då jag låg rätt mycke före. rätt dålig värmare så vart inte så bra 60 fot men kändes lite arg sen.

E 3 gick lite sämmre i värmaren har gått igenom loggarna och vart lite högt laddtryck i värmaren då jag nyligt kommit åt TB knappen (rampar laddtrycket i ca 7 sec) där för den vart lite hetsig i värmaren och gick upp på 8300rpm och 2.3bar men det blev alldrig en bränsle cut utan varför vippan och stötstången paja va för 1 mycket laddtyck så backade av tändningen sen mycket insugs temp= backa tändning sen så backa Traktion controllen av tändning så summan är att förtändningen va mindre än vad rotorn klara av att leverera till rätt tändkabel. i vems fins det en grej som hetter ingniton clamp och ställer man den som exempel på 10 grader förtändning så kan den alldrig backa mer än det totalt. hoppas maxecu kan fixa det framöver och att chaffören inte fipplar på TB knappen nästa gång haha!

vet att den audin säkert går hårt men synd att jag inte fick till den repan då det hade blivit PB i 142 garanterat då jag hade en killer tune i den han skulle fått jobba för vinsten iallafall :) :)

börja hitta en bra grund chassi setup. bytte fram fjädrar till lite hårdare. ca 13 klick R och 11c

annars förutom att stage cellerna inte fungerade såm den skulle va allt jätte bra! alltid kul att komma och köra höst avrundnings race i åmsele och stort tack till alla inblandade. mvh jens
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Richard »

där ser man...
jag undrade på vad som hände där mot audin, det var ett lite abrupt slut på värmaren.
men en vippa å en stötstång var inte hemskaste haveriet iaf, om man ska försöka se det från den ljusa sidan.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hade en ny stötstång under förar stolen så den bytte jag på 3 minuter efter repan. va nog inte klokt att lystna på iron maden just då jag skulle värma heller vart nog över taggad haha. ren slump så startade holi smoke. men vart ingen sån bara 2.4 bar ladd och 8400rpm och några kraftiga misständningar då rotorn peka mitt mellan två tändkablar haha

https://www.youtube.com/watch?v=Ymgg5a8kaIE

ska sätta distanser istället för fjädrar mellan vipporna för då hade inte vippan glidit åt sidan och krögt stången
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Hasse Bus »

Ha ha ha, skulle kolla på värmaren och höra vad som gick fel.
Men det YT klippet var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mej. :mrgreen:

LURIS.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av DanielW »

Tråkigt att det gick sönder för dig.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

nya bilsport med repotage från umeå open
Bilagor
BST.jpg
BST.jpg (132.01 KiB) Visad 1028 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Inlägg av Jens Gustavsson »

har äntligen fått in 142 i värmen och börjat fundera på en uppdatering av säkerheten i den med uppdaterad störtbåge och en ny stol. funderar på ducol 8 rör och få den 8.50 godkänd. vad tror ni om det?

käns lite jobbigt att göra om men är för klena rör nu då reglerna ändrats från -93 då den byggdes.

tagit ut rotorna och stolar för att se hur allt såg ut på lunchen
Bilagor
gamla bågen.jpg
gamla bågen.jpg (149.29 KiB) Visad 703 gånger
Skriv svar