Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

Del två där jag försöker få till insprutning på min racehoj.
Det har faktiskt funkat över förväntan, så bra att jag undrar varför inte fler gör detta ;)

Klicka gärna subscribe å like, jag kommer inte tjäna nåt på det än, försöker bara nå ut till fler så jag kan byta erfarenheter.

https://youtu.be/A1MBeJX_WFI
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska kolla hela filmen sen har lite problem med youtube just nu bara.

jo konstigt inte fler kör efi med 2 taktare!

hur gillar du maxxecu? jag har knapprat en hel del med det nu aktivt och är väldigt nöjd. fränt att kunna logga i 1000hetz i burken. är fantasin som sätter gränserna vad man kan nu nästan.

i min MC dyno så loggar jag lamda på 2 taktare också. jag va först väldigt skeptisk men jag varmkör först och gasar ur snoret i pipan sen stoppar jag in ett lamda rör i judämparen. jag är ingen 2T expert men jag ser ändå att det är väldigt bra grej och de ger liknade värden som i en 4 taktare på full gas och då motorn är i pipan.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

Det är ganska enkelt och lättöverskådligt.
Jag bara fyllde i mina spridarstorlekar och specade att det skulle vara tvåtakt.
Tändkurva hade jag sen innan då jag körde ignitech.

Den small igång på en gång och lufsar superstabilt på ca 2000rpm vid tomgång.
Nåt jag noterar dock är att accpump kan kan i stort sett strunta i.

Jag kör också bredbandssonder i dynon, men bara då jag är 'nära'.
Jag har mina sonder sittande rakt lodrät uppifrån med koso adaptrar som ska filtrera bort lite olja från gaserna.(rakt uppifrån gör ju att de inte får oljegegga)
Efter jag mappat lite på känn så var jag inte långt bort i AFR, på låglast ca 1 nummer ifrån, men på maxvrid och toppeffekt var det bara ca 0.5 ifrån, och jag justerade till det för att få en snygg bränslekurva, men det gav ingen effekt.
Jag har inte loggat nåt än i Maxxecu, jag loggar i bänken.
Jag har inte kört hojen på vägen än med insprutningen.

Bränslekurvan ville jag ha okej till nu när jag ska köra lustgas också.
Jag har dags dato nästan kommit ikapp peakeffekten med förgasare, saknar bara ~4hk, men jag har nästan 1000rpm längre register.

Jag kör AFR pga bänken vill ha det så.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lamdan är ett osäkert kort på en 2t men som du säger då man är närs så ser man nått iallafall. har kört några helt orginal crosshojar och stämmer bra på dem och på några mopeder på ca 8-10hk men skulle tro du trimmat betydligt mycket mer så fungerar nog sämmre då?

sätt dig ion i loggningen sen så du har det rätt inställt (så den startar loggen automatiskt och loggar rätt kanaler och i rätt hastighet mm) så ser du mer än du ser i dynon. sen har du lärt dig det då du ska testa ute på vägen.

hur ofta och vart sprutar du med spridaren?

synd du bor långt borta vore kul att kolla på både dynon och grejorna du grejar med. mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har byggt ett eget slidspjäll och kör primärspridar ned i reedkorgarna på sugsidan av spjället.
Sen kör jag sekundärspridare 'ute i tratten'

Jag valde dubbla spridare(staged) pga på tvåtakt har man ju alltid bara halva tiden på sig mot en 4takt.
Så skulle jag kört ~800cc spridare för det ska räcka åt min maskin då jag kör lite lustgas i framtiden) så hade det blivit svårkontrollerat på tomgång.
Nu står det supersnällt på tomgång med ca 1,2-1.5ms öppningstider.
Spridarna jag kör är OEM till min AMG merca, de kostade inte många kronor på Autodoc, och ligger på 445cc om jag minns rätt(Bosch ev14).
Jag kör ju dessutom E85, så det kan vara lite lurvigare att få till på tvåtakt har jag märkt, fördelen med alkohol däremot är att tändstiften sällan pajar.

Rekordet(med förgasare) är helt okej, men det varierar med dagsformen, mellan 82-86hk på hjulet.
Och Nu med insprutning har jag nått 78hk på hjulet.
Men då är faktiskt spjällhusen mindre än förgasarna, förgasarna är 40mm, spjällhuset är 38mm(men ca 100mm kortare än förgasarsetupen)

Det som fick mig att välja insprutning var att strul med förgasare, jag kunde ha bromsat jättesnygga siffror, men väl ute på tävling så strulade de jämt.

Jag kör dessutom en liten hydraulpump som bränslepump, verkar hittils funka klockrent trots jag övervarvar den lite.
Jag kör den remdriven av vevaxeln.

Dynosystem jag kör är sportdevices, det funkar riktigt riktigt bra måste jag säga.
Jag har 2x bredbandslambda
2x avgastemp
Plus ett par analoga kanaler där jag väljer logga lite vad jag känner för stundvis(avgasmottryck, vattentemp)
Målet är 80hk på hjulet med insprutning, sen kommer jag gasa den lite =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av blackadder »

Kul att läsa om!

Har ingen kunskap alls om detta, men borde inte spridare rätt i vevhuset funka bra?
Eller blir det bättre blandning med luften om dom sitter där dom är?
Dom som byggde Rudezon satte väl spridarna i vevhuset?


/Peter

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

De brukar sätta spridare i vevhuset ja.
Men det kan uppstå problem med smörjning.
Anledningen till i vevhuset är för mindre utsläpp vad jag förstår.
Men det struntar ju jag i ;)

Jag ville ha sekundären ute i tratten pga det ger bättre tid för atomisering på höga varvtal.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av blackadder »

Hur blir det med tvåtakt och lustgas?
Jag tänker på smörjningen, är det "bara" att feta på med bränsle?
Eller räcker det med den smörjningen som blir av "vanliga" bränslet så man kan köra rent bränsle som tillsats?

Temperaturen på avgaserna blir väl högre också? Blir det annan pipa vid lustgas?


/Peter

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kör bränsle ur samma tank eftersom jag kör 'torrt'.
Maxxecu beräknar fram enligt en tabell hur mycket soppa det ska i.
Jag kör e85, men jag kommer inte ladda mängder med gas, typ 15-25hk
Jag är bara ute efter att nå 100hk på hjulet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av The »

Kadett4wd skrev:De brukar sätta spridare i vevhuset ja.
Men det kan uppstå problem med smörjning.
Anledningen till i vevhuset är för mindre utsläpp vad jag förstår.
Men det struntar ju jag i ;)

Jag ville ha sekundären ute i tratten pga det ger bättre tid för atomisering på höga varvtal.
Hade ju varit riktigt ballt med hemmabyggd direktinsprutning.

Är ju "bara" att borra in smörjkanaler till lagren.

Fast i ditt fall hade det nog varit enklast att köra med kapslade lager då. Fungerar ju på 150hk snöskotermotorer i några hundra mil åt gången.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tvåtakt och insprutning(maxxecu)

Inlägg av Kadett4wd »

Det har provats förr, det har inte funkat.

Bästa sättet att smörja en tvåtakt är full gas och ha oljan blandad i bränslet.
Det finns ingen riktigt väg runt detta på högvarviga tvåtakt.

Jag har inga som helst problem med detta då det är en racemaskin, förstår inte riktigt poängen med att försöka få en sån miljövänlig.
Räcker väl att jag kör E85 och ricinolja?
Det är ju jussom förnybara grejer :)

Och nu med insprutning så är en STOR fördel att det är inget bränslesull ur flottörhusen längre, mao mindre utsläpp.

Jag har i dagarna här också gått genom maskin lite inför kommande lustgastester, och har hittat lite läckage.
Det testades lustgas förra helgen, och de visar på at det finns potensial.
Även om det aldrig blev nå siffror att skryta om.
Jag laddade 15hk, men retarderade 2 grader och körde fett.
Så det hann bli 4hk extra(typ 5hk på veven) innan de började misstända gravt typ ett par hundra varv efter jag aktiverade gasen.
Har gjort lite åtgärder för att se om det funkar.
Mindre gap på stiften, samt gått från wastespark till coil on plug.
Man får minnas att en tvåtakt halverar alla värden, spridartider och laddningstider för tändspolar, kör man då wastespark så måste det ju laddas två ggr per varv, och varvar man 13000 blir det inte många millisekunder kvar =)

Varvar jag 14000rpm så är det typ 4.5ms per varv.
Ska då spolen laddas 2ggr per varv ca 2ms så blir det lite bråttom =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar