Ber om ursäkt om detta varit på tapeten tidigare, men inte lätt att hitta om man söker. Jag är ute efter mesta möjliga vridmoment och inte högsta effekt vid högsta varvtalet. Är till en 20T turbo så ingen herre jösses turbo.
Ok så jag är en person som vill veta lite mera utförligt om saker och ting, frågar man på nätet så är det delade meningar om vilket grenrör som är bättre.
Här är bilder på 2 olika grenrör till Volvos vit femma med turbo, jag tänkte vi skulle ta en diskussion om vilket som är bättre när man kalkylerar in avgaspulser och effekt/vridmoment på lägre eller högre varvtal.
Jag vet att på motorer utan turbo så strävar man att bygga headers eller liknande med tanke på hur avgaspulserna ser ut, så att avgaspulsen från en cylinder inte stör avgaspulsen från en annan cylinder.
Tändföljd 1-2-4-5-3
Avgaserna lämnar ju cylinder under en väldigt högt tryck, trycket minskar sen i grenröret och det skapas en lågtryckssvans som hjälper till att tömma cylindern på resterande avgaser (en kort version av Exhaust scavenging).
Frågan jag ställer är: Gäller samma sak när avgaserna går till en turbo istället för rätt ut i luften?
Fast å andra sidan så har det äldre grenröret ett längre avstånd från cyl 1 än alla andra cylindrar samt delar med cyl 4, frågan är hur det ställer sig till avgaspulserna?
Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Enligt min erfarenhet finns det några enkla principer att hålla sig till.
Att hålla isär de olika cylinderpiporna så länge som möjligt och att ha ganska klena dimensioner ger mer vrid. Det innebär att prioritera gashastighet och pulser framför flöde. Vill man prioritera effekt gör man tvärtom. Då måste man bygga för bra flöde.
Utloppen på de grenrör du lagt upp bildar tillsammans med turbininloppet en typ av kollektor. Alltså bör det reflekteras undertryckpulser tillbaka upp mot avgasventilerna.
Min bedömning är att det gamla grenröret är bättre för vrid och det nya är bättre för effekt. Men jag tror inget av dem är speciellt bra.
Att hålla isär de olika cylinderpiporna så länge som möjligt och att ha ganska klena dimensioner ger mer vrid. Det innebär att prioritera gashastighet och pulser framför flöde. Vill man prioritera effekt gör man tvärtom. Då måste man bygga för bra flöde.
Utloppen på de grenrör du lagt upp bildar tillsammans med turbininloppet en typ av kollektor. Alltså bör det reflekteras undertryckpulser tillbaka upp mot avgasventilerna.
Min bedömning är att det gamla grenröret är bättre för vrid och det nya är bättre för effekt. Men jag tror inget av dem är speciellt bra.
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Bockar och tackar, vi har samma bedömning du och jag och efter ett 2,5 tim långt telefon samtal med en forum användare så blir det det gamla grenröret.quattro skrev: ↑mån jan 01, 2024 12:27 am Enligt min erfarenhet finns det några enkla principer att hålla sig till.
Att hålla isär de olika cylinderpiporna så länge som möjligt och att ha ganska klena dimensioner ger mer vrid. Det innebär att prioritera gashastighet och pulser framför flöde. Vill man prioritera effekt gör man tvärtom. Då måste man bygga för bra flöde.
Utloppen på de grenrör du lagt upp bildar tillsammans med turbininloppet en typ av kollektor. Alltså bör det reflekteras undertryckpulser tillbaka upp mot avgasventilerna.
Min bedömning är att det gamla grenröret är bättre för vrid och det nya är bättre för effekt. Men jag tror inget av dem är speciellt bra.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Slänger in en gissning, det av grenrören med minst innervolym ger snabbast laddtryck,
om kamtiderna "är snälla", vad tror ni om det?
om kamtiderna "är snälla", vad tror ni om det?
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Porsche 917 Flat 12 LeMans dubbel turbo har ganska konstigt grenrör. Alla har olika längder. Första tre primärrör är 3-1. Den rör gör en 2-1 med fjärde cylinder. 5 och 6 kvar, dom är 3-1 med fyra första cylinder.
Vet inte är det någon tysk "humor" bara för museo display? Tog en kort
Vet inte är det någon tysk "humor" bara för museo display? Tog en kort
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Kan faktiskt stämma med längderna.
Om man vet tändföljden kan man kolla på ett blåsinstrument hur den som utvecklat har tänkt ut allt.
Naturen tar vägar som inte vi människor förstår och saker vi inte förstår behöver inte vara fel
Om man vet tändföljden kan man kolla på ett blåsinstrument hur den som utvecklat har tänkt ut allt.
Naturen tar vägar som inte vi människor förstår och saker vi inte förstår behöver inte vara fel
Re: Avgaspulsar i olika grenrör (Volvo 5-cyl)
Undrar lite, men kan du inte ta ett gammalt 850 grenrör och modda om för turbo.swede skrev: ↑tor dec 28, 2023 8:46 am Ber om ursäkt om detta varit på tapeten tidigare, men inte lätt att hitta om man söker. Jag är ute efter mesta möjliga vridmoment och inte högsta effekt vid högsta varvtalet. Är till en 20T turbo så ingen herre jösses turbo.
Ok så jag är en person som vill veta lite mera utförligt om saker och ting, frågar man på nätet så är det delade meningar om vilket grenrör som är bättre.
Här är bilder på 2 olika grenrör till Volvos vit femma med turbo, jag tänkte vi skulle ta en diskussion om vilket som är bättre när man kalkylerar in avgaspulser och effekt/vridmoment på lägre eller högre varvtal.
Jag vet att på motorer utan turbo så strävar man att bygga headers eller liknande med tanke på hur avgaspulserna ser ut, så att avgaspulsen från en cylinder inte stör avgaspulsen från en annan cylinder.
Tändföljd 1-2-4-5-3
Avgaserna lämnar ju cylinder under en väldigt högt tryck, trycket minskar sen i grenröret och det skapas en lågtryckssvans som hjälper till att tömma cylindern på resterande avgaser (en kort version av Exhaust scavenging).
Frågan jag ställer är: Gäller samma sak när avgaserna går till en turbo istället för rätt ut i luften?
Fast å andra sidan så har det äldre grenröret ett längre avstånd från cyl 1 än alla andra cylindrar samt delar med cyl 4, frågan är hur det ställer sig till avgaspulserna?
grenrör gammal.jpg
grenrör nya.jpg
Själv har jag ingen pejl på 5:orna utan bara 4:orna i S40/V40 och Volvos tekniker har följt primärlängden slaviskt på sugisarna.
Har för mig att rörens längd är typ 45cm fram till "byxröret".
Gaston