Varför elektrisk vattenpump

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Freddiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 05, 2023 11:27 am
Ort: Stockholm

Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Freddiz »

Tja. Har införskaffat mig en 240 med 16V turbo som lämnar 570Kh på hjulen.
Håller på att fixa lite smått med den inför sommaren.
Har en fundering på varför man valt att ta bort vattenpumpen och satt dit en elektrisk istället?
Är det någon som kan förklara anledningen?
Motor.jpg
Motor.jpg (327.03 KiB) Visad 932 gånger
Orginal.jpg
Orginal.jpg (131.87 KiB) Visad 932 gånger
Vattenpump.jpg
Vattenpump.jpg (129.92 KiB) Visad 932 gånger
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Allx »

Statiskt flöde om man inte har PWM styrningen och då flödar de mycke bättre på lägre varv. Bra om man börnat så de kokar och då kyler de bättre på tomgång. Vanligast är väl Davies-pumpen på 150 L/H och då är dom flesta orginal vattenpumpar något bättre på högre varv.
Användarvisningsbild
Freddiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 05, 2023 11:27 am
Ort: Stockholm

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Freddiz »

Tack för svar.
Det kan väl inte vara en nackdel att haka på en original pump också. Tyckte mig läsa att det går att kombinera dom 2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Jens Gustavsson »

en bra grej är att man kan kyla motorn då den är avstängd. pump + fläkt så ser man tempen bara rasa nedåt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Steve »

Vad är anledningen till att du vill ha både elektrisk och original?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Freddiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 05, 2023 11:27 am
Ort: Stockholm

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Freddiz »

Sett att dom ska gå att kombinera och har inte full tillit till elektrisk pump. Det är säkert fel av mig, men gamla erfarenheter av elektriska pumpar.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av jompazx »

Freddiz skrev: tis jan 09, 2024 6:51 pm Sett att dom ska gå att kombinera och har inte full tillit till elektrisk pump. Det är säkert fel av mig, men gamla erfarenheter av elektriska pumpar.
Tror säkert en elektrisk kvalitetspump är pålitligare än b230 original, det är ju mer eller mindre en del av service intervallet på de motorerna.

Alla moderna bilar har det.

Det förutsätter dock att installationen är fackmannamässigt utfört. det överlägset vanligaste elfelet är kabelbrott i dåligt gjorda kontakter. Så en kontroll av installationen från tidigare ägaren är nog vettigt. Det borde också gå att koppla pumpen till sprutet som kan varna eller vidta åtgärd om den strular.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Freddiz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 05, 2023 11:27 am
Ort: Stockholm

Re: Varför elektrisk vattenpump

Inlägg av Freddiz »

jompazx skrev: lör jan 13, 2024 7:13 pm
Freddiz skrev: tis jan 09, 2024 6:51 pm Sett att dom ska gå att kombinera och har inte full tillit till elektrisk pump. Det är säkert fel av mig, men gamla erfarenheter av elektriska pumpar.
Tror säkert en elektrisk kvalitetspump är pålitligare än b230 original, det är ju mer eller mindre en del av service intervallet på de motorerna.

Alla moderna bilar har det.

Det förutsätter dock att installationen är fackmannamässigt utfört. det överlägset vanligaste elfelet är kabelbrott i dåligt gjorda kontakter. Så en kontroll av installationen från tidigare ägaren är nog vettigt. Det borde också gå att koppla pumpen till sprutet som kan varna eller vidta åtgärd om den strular.
Tack för att du tar in mig i en modernare värld.
Det är väl dags att lita på el pumpar. Den är kopplad till sprutet, så varning får jag om den packar ihop :)
Skriv svar