Placering av vevaxelgivaren Nira i3+

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Turbotoffe
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 13, 2018 3:40 pm

Placering av vevaxelgivaren Nira i3+

Inlägg av Turbotoffe »

Go kväll.

Jag håller på att installera ett Nira sprut i min Alfa 75 Turbo och fattar inte var jag ska sätta vevaxelgivaren .

TDC är kl 1 på bilden och glappet i remskivan är är kl 7 på bilden.

Tack på förhand.

/ Kristoffer
20240206_180259.JPG
20240206_180259.JPG (113.92 KiB) Visad 320 gånger
20240206_180813.JPG
20240206_180813.JPG (177.34 KiB) Visad 320 gånger
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Placering av vevaxelgivaren Nira i3+

Inlägg av Allx »

Tand 1, första efter missing-gapet, ska ha rört sig 90 grader innan motorn står i TDC. Så i ditt fall blir givarplaceringen runt 90 till höger i bild.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Placering av vevaxelgivaren Nira i3+

Inlägg av quattro »

Jag instämmer i vad Allx skriver - med ett tillägg.
Givarsignalen bör inte komma samtidigt som en tändpuls skall skickas ut. Beroende hur många cylindrar motorn har så ligger tändpunkterna på olika ställen. Så värt att kolla det innan du bestämmer i detalj hur hjulet skall sitta.

Gå också in på "Wizards" i rubrikraden när du har programmet öppet. Klicka på "engine specifications" och sen på "Start >>". Bläddra dig fram till kommunikationsrutan "Cyl1 TDC From 2 Lost (Engine Specifications)".

Till vänster i rutan finns en mer praktisk beskrivning än i manualen, på hur du skall göra för att få installationen bra. Till höger skriver du in gradantalet du installerat hjulet på.
Glöm inte klicka i den lilla rutan "I have adjusted the settings properly". Annars kommer du inte vidare.
Det finns en konstighet i dialogrutan. Det står att "unit" är csd, vilket jag tolkar betyder kamaxelgrader. Men vad man skriver in är vevaxelgrader.

Detta är ur programmet till NIRA i3 - alltså inte + versionen.
Skriv svar