"Kôdd i block" PV med luftfjädring
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Lekte lite med tanken på dubbla framljus, men tyckte det blev för lite plats för grillen.
Kapade upp skärmarna fram och bak så jag kunde lyfta upp skärmkanten och fick på så vis tillräckligt med plats för att kunna svänga.
Skruvade dit Ø15mm rör och plåtbitar med självgängande skruv för att allt skulle hänga ihop.
Tänkta ha 5 ¾" strålkastare istället, så jag hittade universalpottor som jag försänkte.
Och som belöning när man är klar med ena sidan så får man göra det en gång till...
Gjorde om radien i bakre nederkant så det inte blev så uppenbart att den är breddad.
/Peter
Kapade upp skärmarna fram och bak så jag kunde lyfta upp skärmkanten och fick på så vis tillräckligt med plats för att kunna svänga.
Skruvade dit Ø15mm rör och plåtbitar med självgängande skruv för att allt skulle hänga ihop.
Tänkta ha 5 ¾" strålkastare istället, så jag hittade universalpottor som jag försänkte.
Och som belöning när man är klar med ena sidan så får man göra det en gång till...
Gjorde om radien i bakre nederkant så det inte blev så uppenbart att den är breddad.
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Fantastiskt jobb och stuk, fast lite osäker på mindre strålkastare
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Jag är också osäker på strålkastarna, men jag hade även varit osäker om du hade sagt att du skulle bredda framskärmarna sådär och då hade jag ju haft fel! Blev bra fläskig, så tummen upp
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Tack! Ja, det är väl inte värre än man sätter dit original om man ändrar sig.
En av fördelarna med att aldrig göra färdigt för lack....
Kollade på 40-tals jänkare och dom är ju större än PV'n så jag tänkte få proportionerna bättre med mindre lyktor.
Fast lyktsargar är tydligen inte bara att köpa...
/Peter
En av fördelarna med att aldrig göra färdigt för lack....
Kollade på 40-tals jänkare och dom är ju större än PV'n så jag tänkte få proportionerna bättre med mindre lyktor.
Fast lyktsargar är tydligen inte bara att köpa...
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Hade på känn att du tänkte så om storleken på strålkastarna, och det kanske funkar!
Sargar till dem.... hm motorcykelgrejor?
https://www.google.com/search?q=5+3%2F4 ... s-wiz-serp
Sargar till dem.... hm motorcykelgrejor?
https://www.google.com/search?q=5+3%2F4 ... s-wiz-serp
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
När man har showroomfinish på motorrummet måste man ju ha innerskärmar....
Nojade lite över att däcket tog i bromsservot när man svängde fullt, innan jag kom på att den låg på trösklarna när det fenomenet uppstod....
/Peter
Nojade lite över att däcket tog i bromsservot när man svängde fullt, innan jag kom på att den låg på trösklarna när det fenomenet uppstod....
/Peter
Senast redigerad av blackadder den ons mar 27, 2024 8:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Snyggt! (som vanligt)
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Så snyggt
Det finns mindre Bromsservon
Kul att följa ditt PV-bygge!
/NXJ
Det finns mindre Bromsservon
Kul att följa ditt PV-bygge!
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Det var en dum idé, då hade vi inte fått se lika snyggt plåtjobb
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Nackdelen med att bygga bil av gammalt skräp man har liggandes är att man tror man har grejer...
Front fanns, men tydligen till äldre modell för kylet var för brett.
Fick ändå ha loss kylramen för att kunna flytta ner den.
Sen kunde jag bestämma höjden på fronten och bränna fast fästet.
/Peter
Front fanns, men tydligen till äldre modell för kylet var för brett.
Fick ändå ha loss kylramen för att kunna flytta ner den.
Sen kunde jag bestämma höjden på fronten och bränna fast fästet.
/Peter
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Alltså ditt plåtarbete och svetsarna ger mig faktiskt lite ångest, så otroligt snyggt gjort
Jag lyckas bara få fiskmåsar att skita svets
Jag lyckas bara få fiskmåsar att skita svets
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Kul att gillar det.fulsnut skrev:Alltså ditt plåtarbete och svetsarna ger mig faktiskt lite ångest, så otroligt snyggt gjort
Jag lyckas bara få fiskmåsar att skita svets
Har gått två utbildningar och jobbat med det större delen av yrkeslivet så det har blivit några timmars övande.
/Peter
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re:
Gamla modellen av front har en annan lösning på gångjärn märkte jag.
Så dom passade inte på huven, jaja jag sätter gångjärn där bak istället det är ju fort gjort....
Jo, tjena, en veckas modellerande med pappbitar innan jag fick till något som funkar hyfsat.
Sen skulle ju gångjärnen sitta fast i något...
Sen skulle ju en huvlås till...
Sen skulle ju huvlåset sitta i något...
Sen skulle ju hona till huvlås dit.....
CAD...
Efter att ha vänt det uppochner, ändrat alla stag och flyttat infästningar kan man öppna huven någorlunda högt.
Kan fylla på olja iaf...
Fick naturligtvis rostlaga huven innan jag kunde börja.
Innerstruktur till huven, den fick jag ändå ta loss när jag skulle ändra springan mot torpeden, den är ju några centimeter höjd fram så den städe inte.
Huvlåset var 25mm för långt för att få plats mellan huven och kylaren så den är sektionerad och både fjäder och leder är flyttade.
/Peter
Så dom passade inte på huven, jaja jag sätter gångjärn där bak istället det är ju fort gjort....
Jo, tjena, en veckas modellerande med pappbitar innan jag fick till något som funkar hyfsat.
Sen skulle ju gångjärnen sitta fast i något...
Sen skulle ju en huvlås till...
Sen skulle ju huvlåset sitta i något...
Sen skulle ju hona till huvlås dit.....
CAD...
Efter att ha vänt det uppochner, ändrat alla stag och flyttat infästningar kan man öppna huven någorlunda högt.
Kan fylla på olja iaf...
Fick naturligtvis rostlaga huven innan jag kunde börja.
Innerstruktur till huven, den fick jag ändå ta loss när jag skulle ändra springan mot torpeden, den är ju några centimeter höjd fram så den städe inte.
Huvlåset var 25mm för långt för att få plats mellan huven och kylaren så den är sektionerad och både fjäder och leder är flyttade.
/Peter
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
"Jag ska bara.... Det borde ju vara enkelt" Det där känner jag igen
/NXJ
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: "Kôdd i block" PV med luftfjädring
Alltså det där huvlåset är bara så otroligt snyggt!!
Gaston
Gaston