Trycksätta Stromberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
om man ska trycka genom förgasaren/na måste man alltid gå ner i nåldiameter just på den höjd som laddtrycket kommer och vidare
ut till spetsen på nålen.förgasaren kan inte känna av tätheten på luften!
så om man laddar 1kg, dvs dubblar tätheten ska man slipa nålen så den
släpperpå dubbelt så mycket soppa men bara från det läge som nålen är
när det kommer tryck och ut till fullt öppen. problemet är bara att veta
vart trotteln är när trycket kommer och hur mycket man ska slipa.
bara att prova sig fram
ställbart nålsäte är nog jättebra för då kan man justera lågfart/tomgång
med motorn igång,viss skillnad mot att skruva isär gasaren
största begränsningen med en volvo strombergare är att när man
slipar nålen för att få mer o mer soppa så försvinner den till sist,
det är då man önskar att den var grövre redan från början!
fredde
ut till spetsen på nålen.förgasaren kan inte känna av tätheten på luften!
så om man laddar 1kg, dvs dubblar tätheten ska man slipa nålen så den
släpperpå dubbelt så mycket soppa men bara från det läge som nålen är
när det kommer tryck och ut till fullt öppen. problemet är bara att veta
vart trotteln är när trycket kommer och hur mycket man ska slipa.
bara att prova sig fram
ställbart nålsäte är nog jättebra för då kan man justera lågfart/tomgång
med motorn igång,viss skillnad mot att skruva isär gasaren
största begränsningen med en volvo strombergare är att när man
slipar nålen för att få mer o mer soppa så försvinner den till sist,
det är då man önskar att den var grövre redan från början!
fredde
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
- Ort: stockholm
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
trattar gör att motorn får i sig mer luft, framförallt på lägre varv
till B20 finns insug med dubbla stromberg ja kör själv med dubbla, förhoppningsvis (om jag får tummen ur röven imorn) så blire lite filmat snart på hur bra bilen går.. jag vet att jag har haft minst 230 pållar än så länge målet är mycket mer
till B20 finns insug med dubbla stromberg ja kör själv med dubbla, förhoppningsvis (om jag får tummen ur röven imorn) så blire lite filmat snart på hur bra bilen går.. jag vet att jag har haft minst 230 pållar än så länge målet är mycket mer
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor nov 09, 2006 7:55 pm
- Ort: Finnerödja
- Kontakt:
Tack för en väldigt bra tråd!Rättade ut fruktansvärt många frågetecken för min del!ja har lite planer på att konvertera min B230A,men går det att använda typ 740 aggregatet och grenröret?sen svetsa egna tryckrör och plenium?sen hur ska wastegaten kopplas?behövs det en extra soppapump?Hur mkt går det att ladda?Tack på förhand!
™Jönsson Motorsport™
de går bra me den turbon & grenrör men ladda inte för mycke för grenröret stryper, nånstans mellan 0,5-0,7, då borde du ha 160-180 pållar du behöver inge "plenium" om du inte vill dra bara ett rör in i gasarn, wastgaten sitter ju i turbon den kan du koppla direkt till kopressorhuset på turbon, du behöver en soppapump som ökar trycket vid överladd, de du kan göra är att gänga in en nippel i bränslepumpen som sitter i blocket på rätt sida membranet, annars har polarn en R-sport pump till salu som är gjord för detta.. 500 spänn
för övrigt när de gäller effekten i min kärra så var det 230 pållar vid runt 0,6-0,7 bars ladd då jag körde mot en calibra jag har laddar över 1 bar innan men haft lite strul på sista tiden, just nu äre tändfel... får se om de löser sig, vid 1 bars ladd bör den ge 280-300 pållar och det är jag nöjd med om jag kan bromsa i vår
för övrigt när de gäller effekten i min kärra så var det 230 pållar vid runt 0,6-0,7 bars ladd då jag körde mot en calibra jag har laddar över 1 bar innan men haft lite strul på sista tiden, just nu äre tändfel... får se om de löser sig, vid 1 bars ladd bör den ge 280-300 pållar och det är jag nöjd med om jag kan bromsa i vår