BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Inlägg av Mr Garrett »

Nytt projekt på G.
Varning för lågbudget! :D

Inköpt denna sommar pga. hög tillåten effekt/vrid (150 hk/220 Nm) i förhållande till tjänstevikt (1020 kg)
Bild
Opel Ascona A -75


Original motorn
Bild
Bild
Senast redigerad av Mr Garrett den fre aug 03, 2012 9:47 pm, redigerad totalt 13 gång.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

kan bli kul, va blire för maskin då?
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

*dreglar* PÄRLA!!!!!! en sån vill ju ja ha :( lycka till!!
team weber power
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Fixat en BMW 6:a (M30B28) från en 528i -82 för 500 kr
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Skôjsigt bygge...
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

River isär motorn för att kolla vad den ätit :D
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Topplocket verkar hyfsat, kammen ganska fräsch !
Bild

Förbränningsrummen måste slipas större för lägre kompförhållande
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jobbiga kolvar på denna motor
Bild

Undrar hur man skulle modda förbränningsrummen för att lira med dessa kolvar ?
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

ta bort nedre delen kommer nog funka ganska bra med dessa kolvar
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Ok, jag ska för söka med det.
Undrar varför de kör med dessa kolvar ?
Finns de på andra BMW motorer oxå ?

Har rivit isär motorn helt
Bild


Blocket ser bra ut, inga vändkanter ! :D

Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Mr Garrett skrev:Fixat en BMW 6:a (M30B28) från en 528i -82 för 500 kr
Bild
Du den där sprängkåpan ska du hålla hårt om :twisted:
om det nu är en som kommer från en bmw låda med lös sprängkåpa. ser så ut iaf :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fanzy skrev:Du den där sprängkåpan ska du hålla hårt om :twisted:
om det nu är en som kommer från en bmw låda med lös sprängkåpa. ser så ut iaf :wink:
-82 brukade ha den växellåda som hade lös sprängkåpa.. men det viktiga är väl växellådan, och inte sprängkåpan?

För poängen är väl att montera växellådan på en Volvo-motor och där inte en sprängkåpa för en BMW M30/M10/S14/S38/M88 speciellt användbar. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Japp, jag har är rädd om både kopplingskåpan och Getrag 265 lådan som hör till......... :D
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Vad tycker ni om de fina original grenrören ?
Är detta optimalt ur flödes synpunkt ?
Bild

Städat bort lite onödiga Opeldelar ur motorrummet
Bild
Senast redigerad av Mr Garrett den fre mar 30, 2007 7:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

mattias skrev:
Fanzy skrev:Du den där sprängkåpan ska du hålla hårt om :twisted:
om det nu är en som kommer från en bmw låda med lös sprängkåpa. ser så ut iaf :wink:
-82 brukade ha den växellåda som hade lös sprängkåpa.. men det viktiga är väl växellådan, och inte sprängkåpan?

För poängen är väl att montera växellådan på en Volvo-motor och där inte en sprängkåpa för en BMW M30/M10/S14/S38/M88 speciellt användbar. ;)
Dooohhh! hehe så klart :roll:
Skriv svar