Vatteninsprutnings fråga

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Vatteninsprutnings fråga

Inlägg av K.jonsson »

Hej
Jag undrar går det bra att pumpa vatten med en soppa pump, blir det samma sak som men bensin, skadas pumpen på någon sett?

Och Går det att spruta vatten med bränslespridare, blir det samma flöde?

Jag funderar på hur man kan få vatten insprut att funka på trycksidan av turbon.

/kj
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant fråga, just detta håller peter högdal på att forska i , vi har nog svaren innom nån vecka.

lite som jag har hört så värkar spridarens spridnings vinklar(bilden) inte fungera med vatten men det är inte testat riktigt seriöst än.

tror inte heller att en typ vanlig bränsle pump där motorn badar i vätskan den pumpar trivs i vatten :?

men som sakt var vi vet mer nästa vecka.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Hur går det?
Har ni kommit fram till något nytt?

/kj
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har iallafall kommit fram till att vatten inte finfördelas på 3 bar i vanliga bränsle spridare, varför kan jag inte svara på men det måste ha med vattnets egenskaper.

just nu lutar det mor att bygga med 4st oljepanna munstycken och en soleneoid.

sen så har peter testat nåra olika spolarpumpar och de värkar pumpa ca 2.5-4 bar med lite flöde.

återkommer om nåra dar med mer info.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

testa pumpen till stålkastarspolarna på en golf 4 eller audi senare modell..

Den trycker nått djävulskt..

Men varför vatten?

Det finns ju fin fina ic nu till rätt pris....
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

för att öka volymen samtidigt som det kyler...
98oktan klarar inte mer, och race soppa är för dyrt att curisa till å från jobbet med.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hehe ja det är klart..

För att öka volymen så är det riktigt smart..

vet en del som kör det i avgasröret för att få med gas till turbinen..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eric Wiklund skrev:för att öka volymen samtidigt som det kyler...
98oktan klarar inte mer, och race soppa är för dyrt att curisa till å från jobbet med.
jo vitsen är att kunna ladda vidare med 98 oktan.

Apsolut max tryck på peters 8v BMW motor med snäll 304 kam och 8.5:1 komp ligger runt 2.0bar nu med 18grader förtändning över hela registret.

den motorn har fin laddkylare, fint grenrör, fint insug mm och för att öka effekten mer så krävs antigen en vassare kam som förstör bruksvärdet lite eller ännu mer tryck på den snälla motorn han har.


med vatten insprutning på ca 20% av bränsle mängden så kan man snåla ned lite på soppa och kyla med vatten istället och på såvis vinna spikningstålighet utan att byta till race soppa.

vi skissar på laddtryck upp mot 2.2-2.4bar till sommaren med preem 98oktan och den snälla kamen om allt går som det ska.


så här fungerar vattnen insprutning lite förenklat! vattnet kyler bränsle luftblandningen och lungnar förbräningshastigheten och sänker max cylindertrycket när kolven är högt uppe i cylindern sen när kolven har hunnit ned en bit där inte trycket är så högt så ökar det trycket mot om man inte hadde vatteninsprutning.

vissa skeptiker säger att man bara kyler bort effekt med vatten men det är inte sant.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag tror att vatten är en bra grej att köra på en överladdad motor.
Tror att diesel raggarna typ tracktorpulling kör med 50%vatten 50% diesel.

Det blir ju så fruktansvärt mycket gas med av så lite vatten..

En grej som ni skulle pröva är att köra metanol och vatten i tillägget.

Tydligen ett vinnande koncept:)
Har för mig att gruppa volvorna fuskade lite med det..


Hur styr ni vattnet? med sprutet eller tryckgivare?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Volvo GrA turbo bilarna vill jag betämt komma ihåg körde med vanliga Bosch spridare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

volvo140turbo skrev: En grej som ni skulle pröva är att köra metanol och vatten i tillägget.
vad jag har för mej från janne lundins b20 turbo (enligt reportaget i bilsport) så funkade det inge vidare med metanol o vatten, det blev myrsyra som frätte sönder o höll på.. men sannings halten kan jag inte bekräfta
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Volvo GrA turbo bilarna vill jag betämt komma ihåg körde med vanliga Bosch spridare.
K-jet spridare skulle jag tro isåfall?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo metanolen har ju en frätande egenskap på aluminium, men det är inte något jag märk under alla mina år med experiment med metanol:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

GrA bilarna körde mettisen och vattnet genom elektroniska spridare.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok. men det var nog nåra special anpassade för vatten/metanol då finfördelningen av vattnet värkar skita sig med vanliga spridare.
Skriv svar