Volvo 142 -73 Kompressorprojekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Volvo 142 -73 Kompressorprojekt

Inlägg av C Upp »

Måste bara dela med mig av bilderna från garaget igår när jag provmonterade skruvkompressorn på ett trasigt B20-block. Var tvingad att slänga på en topp och ett E-insug för mockup av hur imponerande den här maskinen kommer bli:

Bild Bild Bild

Jag kommer dock bygga om så kompressorn hamnar i läget som syns i den sista bilden. Det blir lite väl brett, om än imponerande.

Här är den riktiga motorn som den ska sitta på... Inte helt hopmonterad än:

Bild Bild Bild

Och bilen som just nu står hos Axel å får Gussbur:

Bild Bild

OBS! Detta är ett långtidsprojekt. Kanske går den att köra i sommar, om jag har tur.

Tack till Axel (http://www.sm-racing.se)
Senast redigerad av C Upp den lör maj 10, 2008 8:23 pm, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

manligt!

vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Rogge skrev:vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?
Jag vet inte... Den satt där orignal (D-Jet)

Tar och lägger in lite recept också:

Motor:
-B20 från 1970 standardborr. *klart*
-8-bultad vev, M-stakar. *klart*
-Nya Originalkolvar med 24mm kolvbult. *klart*
-4,5 kilos svänghjul *klart*
-F-kamaxel. Stålkamdrev. *klart*
-F-topp, portad. *hos Axel på portning, tjata på honom*
-Nytt E-insug ]*köpt*
-Förstärkta motorkuddar. *klart*
-Autorotor 3133/1,4 Skruvkompressor. *köpt*
-Intercooler från KL-Racing. *köpt*
-VEMS-sprut. *köpt*
-Tätstegad M400-växellåda. *klart*
-S**b 900 TP + 4P 215mm Sinter *klart*
-13-raders oljekylare med adapter. *klart*

Bil:
-Totalt rostlagad 142 från 1973. *klart*
-Borttagna innerskärmar fram. *klart*
-Guss-bur. *klart*
-IPD Krängningshämmare (25mm fram, 19mm bak) *köpt, monterat fram*
-Leisjöforsfjädrar. *klart*
-DeCarbon-dämpare Fram, BOGE-dämpare bak. *klart*
-Flippfront i glasfiber. *köpt*
-M30 (4.10:1 utvxl.) Bakaxel med fräsha bärarmar och bussningar. *klart*
-164-bromsar, sportbelägg
-Servostyrsnäcka *klart*
-Dörrar o baklucka i Glasfiber kommer senare.
-Har även köpt Marmanders gamla M31 med satchellänk som ska på i framtiden.

Få se om jag kommer på nåt mer.
Senast redigerad av C Upp den lör maj 10, 2008 8:27 pm, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

ser spännande ut de där, bara å slita vidare !
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Hur fixar du remspänningen? Blir det en spännrulle?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

blownharley skrev:Hur fixar du remspänningen? Blir det en spännrulle?
Japp, men det blir ett senare problem. När allt är på plats så jag kan mäta ordentligt.
Måste svarva en remskiva till veven och placera allt rätt i längsriktning först, och skaffa en rem i bra längd. Sen kan jag kolla hur mycket och var jag ska spänna.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Hmm, jag får hitta på något att sätta min 3133:a på.... Kanske 325:an?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

blownharley skrev:Hmm, jag får hitta på något att sätta min 3133:a på.... Kanske 325:an?
Jag kan behöva en till annars 8) :twisted:
Näe, men 325 tänkte jag ju bygga en gång i tiden med Kompressor, så det tycker jag låter som en bra idé...
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Bara det att på min är det så många grejor i vägen, AC, 4wd, servo osv... Blir trångt om inte annat :wink:
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Tro det eller ej, men det blev rätt trångt under huven i en 142:a också. Så det blir kuggstångsstyrning och inget bromsservo (alt. bakåtvänd bromsvåg) för att få plats...

Nu ska jag iväg å fira nyår. Så jag får fortsätta skruva nästa år... Kan knappt vänta.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Rogge skrev:manligt!

vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?

Tillsatsluftslid för D-jet. tomgångsreglering alltså.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Det är ju gott om plats!!!

Inlägg av Mickexpress »

Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....
men du har ju satt din under insuget, o har dessutom crossflowtopp, C upp har ju insug på ena sidan o kompressor på andra.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Det är ju gott om plats!!!

Inlägg av C Upp »

Mickexpress skrev:Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....
Du har ju även vinklat motorn sjukt mycket, och byggt ett grenrör av tryckkärlsböjar... Som inte såg så tokbra ut 8)

Går framåt med buren iaf. Idag blev stora delar helsvetsade, så nu kanske det närmar sig transport från Axels garage tillbaka till mitt igen. Kanske nästa vecka om vi jobbar på bra. (Axel vill in i garaget då han tycker det är kallt att mecka sin 244Turbo utomhus nuförtiden)...
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Plats

Inlägg av Mickexpress »

Ska du köra med fördelare?
Skriv svar