Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
Måste bara dela med mig av bilderna från garaget igår när jag provmonterade skruvkompressorn på ett trasigt B20-block. Var tvingad att slänga på en topp och ett E-insug för mockup av hur imponerande den här maskinen kommer bli:
Jag kommer dock bygga om så kompressorn hamnar i läget som syns i den sista bilden. Det blir lite väl brett, om än imponerande.
Här är den riktiga motorn som den ska sitta på... Inte helt hopmonterad än:
Och bilen som just nu står hos Axel å får Gussbur:
OBS! Detta är ett långtidsprojekt. Kanske går den att köra i sommar, om jag har tur.
Tack till Axel (http://www.sm-racing.se)
Jag kommer dock bygga om så kompressorn hamnar i läget som syns i den sista bilden. Det blir lite väl brett, om än imponerande.
Här är den riktiga motorn som den ska sitta på... Inte helt hopmonterad än:
Och bilen som just nu står hos Axel å får Gussbur:
OBS! Detta är ett långtidsprojekt. Kanske går den att köra i sommar, om jag har tur.
Tack till Axel (http://www.sm-racing.se)
Senast redigerad av C Upp den lör maj 10, 2008 8:23 pm, redigerad totalt 7 gång.
Jag vet inte... Den satt där orignal (D-Jet)Rogge skrev:vad är det för liten burk som sitter med slangar från insuget?
Tar och lägger in lite recept också:
Motor:
-B20 från 1970 standardborr. *klart*
-8-bultad vev, M-stakar. *klart*
-Nya Originalkolvar med 24mm kolvbult. *klart*
-4,5 kilos svänghjul *klart*
-F-kamaxel. Stålkamdrev. *klart*
-F-topp, portad. *hos Axel på portning, tjata på honom*
-Nytt E-insug ]*köpt*
-Förstärkta motorkuddar. *klart*
-Autorotor 3133/1,4 Skruvkompressor. *köpt*
-Intercooler från KL-Racing. *köpt*
-VEMS-sprut. *köpt*
-Tätstegad M400-växellåda. *klart*
-S**b 900 TP + 4P 215mm Sinter *klart*
-13-raders oljekylare med adapter. *klart*
Bil:
-Totalt rostlagad 142 från 1973. *klart*
-Borttagna innerskärmar fram. *klart*
-Guss-bur. *klart*
-IPD Krängningshämmare (25mm fram, 19mm bak) *köpt, monterat fram*
-Leisjöforsfjädrar. *klart*
-DeCarbon-dämpare Fram, BOGE-dämpare bak. *klart*
-Flippfront i glasfiber. *köpt*
-M30 (4.10:1 utvxl.) Bakaxel med fräsha bärarmar och bussningar. *klart*
-164-bromsar, sportbelägg
-Servostyrsnäcka *klart*
-Dörrar o baklucka i Glasfiber kommer senare.
-Har även köpt Marmanders gamla M31 med satchellänk som ska på i framtiden.
Få se om jag kommer på nåt mer.
Senast redigerad av C Upp den lör maj 10, 2008 8:27 pm, redigerad totalt 17 gång.
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Japp, men det blir ett senare problem. När allt är på plats så jag kan mäta ordentligt.blownharley skrev:Hur fixar du remspänningen? Blir det en spännrulle?
Måste svarva en remskiva till veven och placera allt rätt i längsriktning först, och skaffa en rem i bra längd. Sen kan jag kolla hur mycket och var jag ska spänna.
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Det är ju gott om plats!!!
Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....
Re: Det är ju gott om plats!!!
Du har ju även vinklat motorn sjukt mycket, och byggt ett grenrör av tryckkärlsböjar... Som inte såg så tokbra utMickexpress skrev:Har ju fått plats med kompressor på en b234 16v i en 145, utan att ta bort bromsservo.....
Går framåt med buren iaf. Idag blev stora delar helsvetsade, så nu kanske det närmar sig transport från Axels garage tillbaka till mitt igen. Kanske nästa vecka om vi jobbar på bra. (Axel vill in i garaget då han tycker det är kallt att mecka sin 244Turbo utomhus nuförtiden)...
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Plats
Ska du köra med fördelare?