Foto session med Jonas & Imprezan

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Foto session med Jonas & Imprezan

Inlägg av peppe »

Hej!

Tog lite bilder på polarens bil idag, tänkte lägga ut dom så får ni ge lite kritik. Ha i åtanke att jag är absolut inte en fotograf, jag bara fotar. Samt att kameran är inte den bästa och jag körde 640 för att rymma ett gäng bilder :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägger en par tre bilder på BMW bygget jag och kompisen sysslar med, då och då.

Bild

Bild

Bild

- Det är ett budget bygge. Vi kom på ideén efter att vi hade G-techat hans Rally Lancia och sedan BMWn och kommigt på att det gick att göra värre kamikaze starter med BMWn än med Lancian ( Rädd om Lancian ) - Dock är BMWn en IX O_O
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hoppas ni har läst på om 325iX och drivlinans svagheter :)
Annars kan jag ge ett bra tips, kika noga på mellanaxeln som går till främre differentialen, se till att den är infettad i ändan som går in i fördelningslådan. Shimsa gärna in den ytterligare in i fördelningslådan också, med härdade brickor på hardy-skivan. Det är ingen Audi tyvärr..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mattias: Det är vi medvetna om, men vi ville testa och se. Varför man får sådana Kamikaze ideér vet jag icket. Men det blir nog inte heller så mycket mos i motorn, i grund och botten blir det nog bara en ultimat vinter bil :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tveklöst skulle det bli en intressant bil med lite mera pulver, lite mer vrid över registret med en turbo, behövs inte så mycket laddtryck så blir den en M3-dödare iaf ;)

Kedjan i fördelningslådan (jo det sitter en kedja där) kan bli lite slapp, men det brukar mest bero på många mil på mätaren än att man kört hårt.

Det händer ibland att folk överhettat den bakre visco-diffen när de haft för mycket effekt och hjulspinn, om ni lyckas hitta en diff utan visco-koppling så ni kan köra med lamell istället så har ni en hållbarare klump. Problemet kan vara att hitta en med samma utväxling (4.1:1) som fram om man vill byta hela, kan väl gå att byta innanmätet om man är händig kanske. Det är förresten "stora" diffen som sitter bak på iX:en.

En annan detalj som kan vara i farozonen är främre diffen som är rätt svag jämfört med resten av drivlinan. Jag misstänker att överhettning pga den lilla mängden olja i den kan bidra till ras när man kör lite inspirerat. Finns för lite folk som jag hört haft problem för att säga exakt vad som gör att den kan rasa, men det skulle väl inte skada med lite större dimensioner på allt i den klumpen.

Man började tänka på turbo och sånt när jag skaffade min 325iX, men det har jag lagt ner nu med tanke på besiktningen och lagen, siktar nu in mig på 142:an istället (tillv. före 1976).

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Okej, det var vettig info för oss! - Det drar ihop sig nu, är klara till nästa Blackrace, förhoppnings vis går det bättre än vad den gjorde innan.

:)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Treeevligt. Då kanske vi ses där, ska leta efter en iX då :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Japp, du får göra det.

Den är inte så fager för den är krockad bakifrån, så den kommer nog sakna rumpan.!

Om vi nu hinner, ska hämta lite saker till mitt projekt idag, sedan ska vi nog dit och grejja.
Skriv svar