Hej!
Tog lite bilder på polarens bil idag, tänkte lägga ut dom så får ni ge lite kritik. Ha i åtanke att jag är absolut inte en fotograf, jag bara fotar. Samt att kameran är inte den bästa och jag körde 640 för att rymma ett gäng bilder
Lägger en par tre bilder på BMW bygget jag och kompisen sysslar med, då och då.
- Det är ett budget bygge. Vi kom på ideén efter att vi hade G-techat hans Rally Lancia och sedan BMWn och kommigt på att det gick att göra värre kamikaze starter med BMWn än med Lancian ( Rädd om Lancian ) - Dock är BMWn en IX O_O
Foto session med Jonas & Imprezan
Hoppas ni har läst på om 325iX och drivlinans svagheter
Annars kan jag ge ett bra tips, kika noga på mellanaxeln som går till främre differentialen, se till att den är infettad i ändan som går in i fördelningslådan. Shimsa gärna in den ytterligare in i fördelningslådan också, med härdade brickor på hardy-skivan. Det är ingen Audi tyvärr..
/Mattias
Annars kan jag ge ett bra tips, kika noga på mellanaxeln som går till främre differentialen, se till att den är infettad i ändan som går in i fördelningslådan. Shimsa gärna in den ytterligare in i fördelningslådan också, med härdade brickor på hardy-skivan. Det är ingen Audi tyvärr..
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tveklöst skulle det bli en intressant bil med lite mera pulver, lite mer vrid över registret med en turbo, behövs inte så mycket laddtryck så blir den en M3-dödare iaf
Kedjan i fördelningslådan (jo det sitter en kedja där) kan bli lite slapp, men det brukar mest bero på många mil på mätaren än att man kört hårt.
Det händer ibland att folk överhettat den bakre visco-diffen när de haft för mycket effekt och hjulspinn, om ni lyckas hitta en diff utan visco-koppling så ni kan köra med lamell istället så har ni en hållbarare klump. Problemet kan vara att hitta en med samma utväxling (4.1:1) som fram om man vill byta hela, kan väl gå att byta innanmätet om man är händig kanske. Det är förresten "stora" diffen som sitter bak på iX:en.
En annan detalj som kan vara i farozonen är främre diffen som är rätt svag jämfört med resten av drivlinan. Jag misstänker att överhettning pga den lilla mängden olja i den kan bidra till ras när man kör lite inspirerat. Finns för lite folk som jag hört haft problem för att säga exakt vad som gör att den kan rasa, men det skulle väl inte skada med lite större dimensioner på allt i den klumpen.
Man började tänka på turbo och sånt när jag skaffade min 325iX, men det har jag lagt ner nu med tanke på besiktningen och lagen, siktar nu in mig på 142:an istället (tillv. före 1976).
/Mattias
Kedjan i fördelningslådan (jo det sitter en kedja där) kan bli lite slapp, men det brukar mest bero på många mil på mätaren än att man kört hårt.
Det händer ibland att folk överhettat den bakre visco-diffen när de haft för mycket effekt och hjulspinn, om ni lyckas hitta en diff utan visco-koppling så ni kan köra med lamell istället så har ni en hållbarare klump. Problemet kan vara att hitta en med samma utväxling (4.1:1) som fram om man vill byta hela, kan väl gå att byta innanmätet om man är händig kanske. Det är förresten "stora" diffen som sitter bak på iX:en.
En annan detalj som kan vara i farozonen är främre diffen som är rätt svag jämfört med resten av drivlinan. Jag misstänker att överhettning pga den lilla mängden olja i den kan bidra till ras när man kör lite inspirerat. Finns för lite folk som jag hört haft problem för att säga exakt vad som gör att den kan rasa, men det skulle väl inte skada med lite större dimensioner på allt i den klumpen.
Man började tänka på turbo och sånt när jag skaffade min 325iX, men det har jag lagt ner nu med tanke på besiktningen och lagen, siktar nu in mig på 142:an istället (tillv. före 1976).
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Treeevligt. Då kanske vi ses där, ska leta efter en iX då
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.