Bmw E30 B230Ft Nu Godkänd på regbes Nya bilder 23/5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Bmw E30 B230Ft Nu Godkänd på regbes Nya bilder 23/5

Inlägg av Kronberg »

Varit o inhandlat en B230Fk med 531 topp o To4 turbo.
Ska ner i min Bmw E30 o reggas.


Här hänger hon.
Bild

Intercooler för o regga med, från en cosworth, lagom tjock.
Bild

Tråget behövde lite ombyggnad.
Bild

Då har man bränt ihop de o läcktestat det med vatten.Tätt efter 1 timme iallafall.
Bild

Perfekt ju
Bild

Ännu en av många nedsänkningar
Bild

O nej, Ja ska inte försöka regga med To4:an :badgrin:
Senast redigerad av Kronberg den ons maj 23, 2007 7:27 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Hur skall du lyckas att regga denna med turbo??

(och sen en liten undran från en bmwfrälst....VARFÖR en volvomotor i en bmw :? )

Blir säkert en frän bil när den är klar!
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Okej... jag såg sista texten nu.... :oops: ingen turbo vid reggning... :oops:
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

abris skrev:Okej... jag såg sista texten nu.... :oops: ingen turbo vid reggning... :oops:
Han kommer att köra med turbo vid reggning, men med en original turbo

Motorn är ju försedd med turbo original och har katalysator, vilket gör att den går att regga med i en bil som inte har katalysator original
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

fränt bygge, äntligen en bmw med rikigt motor! :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Frän kombination !

Det sparar en del utrymme och blir billigare och (nästan) lagligt (!) att sänka ner en sån här motor, så resonemanget förstår jag. Varför man inte använder en BMW-motor är oväsentligt för mig ! :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Som sagt så blir de inga problem o regga med denna motorn med lättrycksturbo på o kat, sen åker TO4:an iofs.

Anledningen till volvomotor i bmw är att ja vill åka lagligt med turbomotor oslippa åka på regbes så fort man blir stoppad som har hänt förut.
O sen orkar ja inte riktigt med det störande tickandet som alla Bmw motorer lider av, visst dom går som skållade men inget för mig.
Sen att det går o trimma till en billig peng då de finns trimdelar i överflöd till volvomotorn är ju ingen nackdel.

Köpte Kamrem o massa slang mm idag o beställde koppling som kommer imorgon.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Nu sitter den på plats!
håller just nu på o bygger fästen då motorn bara står på plats.
Va ganska mkt måttande för o få de rakt o rätt vinkel höll nog på i 5 timmar bara o få den på plats. Hammnar ruskigt nära torpeden(bankat lite på den som ni kanske ser).


Bild


Andra sidan

http://img75.imageshack.us/img75/748/p2120001ew9.jpg


Ovanifrån

http://i86.photobucket.com/albums/k105/ ... 120003.jpg
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul projekt, men dumt att byta ut det bästa med bilen och ersätta med någon röd sak som saknar 2 st :)

Skämt åsido, lär röra på sig fint.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Polerat lite, krävs lite mer puts bara..
Bild

Även kompressorhuset fick en klick autosol.
Bild

Väntar febrilt på att ngn ska ha fördelarstock o mellanaxel så ja kan lägga i motorn.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

ser mycket bra ut! bmw:n får ju en riktig motor nu iaf :wink:
team weber power
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Nu äntligen godkänd..
Kommer bilder o film framöver..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

härligt med gatlagligt, kul att se att det finns fler som satsar på det, själv så är det av samma anledning jag bygger som jag bygger. vill kunna besikta och le ifall polisen ska titta under huven.

hur gick själva besiktningen till? krävs det några speciella intyg eller är det bara en helt vanlig regbesiktning med vägning och så? har en polare som eventuellt ska byta från B230E till B230FT + kat i sin 740 -86:a.

btw, den där oljefilterförflyttaren med värmeväxlare som du har på motorn, hur funkar den egentligen? har en själv nämligen, är det meningen att man ska koppla vatten in/ut på den?
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Va bara o köra in o regga...japp ska på vatten på anslutningarna..
piraten skrev:härligt med gatlagligt, kul att se att det finns fler som satsar på det, själv så är det av samma anledning jag bygger som jag bygger. vill kunna besikta och le ifall polisen ska titta under huven.

hur gick själva besiktningen till? krävs det några speciella intyg eller är det bara en helt vanlig regbesiktning med vägning och så? har en polare som eventuellt ska byta från B230E till B230FT + kat i sin 740 -86:a.

btw, den där oljefilterförflyttaren med värmeväxlare som du har på motorn, hur funkar den egentligen? har en själv nämligen, är det meningen att man ska koppla vatten in/ut på den?
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Sleeper?
Bild


Bild


Avgastempmätare..
Bild


Lite provisoriskt inlagt...gillar inte sladdar
Bild


Avgastempgivaren ska få värmeskyddstejp på handtaget så den inte smälter.
Bild


Bild


Wastegaten som sitter under downpipen (Okänd modell)
Bild


Bild


Blev av med alla vibrationer i bilen..var en bult som höll servostyrningen på framvagnsbalken som tråget vilade mot =)
Nu är det bara katten som ligger o skorrar mot golvet..ska bort snarast..
Bilen är provkörd med 0,4 i ladd o den går betydligt mkt bättre än med lättpysagget som laddade 0,6..Ska slänga i chippet o spridare o lite saker efter bes i morgon (2:a på handbroms)..
Skriv svar