Saab 99 Quattro -69
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
- nordlanderumeå
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm
Tack för kommentarerna.
Näe Ture är inte inblandad, men han var ju faktiskt före mig med 4wd 99:a, fast de var en rallybil och han byggde om org vxll så han fick ut kraft dit bak.
Har fått dit handbroms på bilen nu iaf så de känns lite säkrare å köra.
Blev 270mm vent med Audi S4 ok bak.
Har börjat med avgassystemet. Fått upp tändningen till 18grader, motorn känns väldigt stark, gt40:in är oerhört lättdriven trots orörd topp och kammar.
Har vart lite dåligt grepp ute så de har bara gått brett men har testat några starter inne i garaget Å än så sitter alla delar kvar
Måste skaffa isdäck så man kan testa ut chassiet lite bättre men än så länge har de känts helt ok.
/Gustav
Näe Ture är inte inblandad, men han var ju faktiskt före mig med 4wd 99:a, fast de var en rallybil och han byggde om org vxll så han fick ut kraft dit bak.
Har fått dit handbroms på bilen nu iaf så de känns lite säkrare å köra.
Blev 270mm vent med Audi S4 ok bak.
Har börjat med avgassystemet. Fått upp tändningen till 18grader, motorn känns väldigt stark, gt40:in är oerhört lättdriven trots orörd topp och kammar.
Har vart lite dåligt grepp ute så de har bara gått brett men har testat några starter inne i garaget Å än så sitter alla delar kvar
Måste skaffa isdäck så man kan testa ut chassiet lite bättre men än så länge har de känts helt ok.
/Gustav
- nordlanderumeå
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- nordlanderumeå
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ser mycket låvande ut detta.
fick tillochmed se en 60 fot inne i garaget
fick tillochmed se en 60 fot inne i garaget
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör mar 10, 2007 1:42 pm
Hej, tackar. Tanken var att VEMS sprut ska styra motorn senare. Sitter dellorto 40 där nu men innan besiktning så skulle jag behöva installera ett sprut för att få med de i papprena då jag tänkt köra så senare.Saab-Daniel skrev:Hejsan. Grymt bygg, hur skal motorn styres? Megasquirt eller?
Daniel.
Hur går det annars då? Jo jag har fått bygga om torpedväggen lite, eller snarare infästningarna till styrväxeln. Är mer krafter i den än man tror så bygg ordentligt ni som flyttar den. Nu är styrväxeln ordentligt strävad från alla håll med fyrkantprofil, satt även dit ett till rör på bågen mellan a-stolparna under i-brädan där jag kryssträvade mot styrväxeln.
Så de har tagit en del tid, renoverade styrväxeln när jag ändå hade allt isär. Har mekat ihop ett värmepaket, börjat med bromsledningar och nu bränsleledningar. Avgassystemet är iaf färdigt.
Nu när våren verkat ha kommit för att stanna så börjar man inse att man har en hel del kvar ändå rutor, bygga tank, dörrsidor/brandvägg, motorhuv, adaptrar till bromsok fram, elsystem mm så man måste ligga i..
Är dålig på att ta bilder så ni får säga till om de är nått speciellt ni vill se.
/Gustav
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör mar 10, 2007 1:42 pm
OK, hvorfor VEMS og ikke Megasquirt, om jeg fär fräga?
Har just startet min c900 8v med Megasquirt igår, går mycket bra!
Ser fram til opdateringer, vi er flere på www.saabklubdanmark.dk der følger med!
Daniel.
Har just startet min c900 8v med Megasquirt igår, går mycket bra!
Ser fram til opdateringer, vi er flere på www.saabklubdanmark.dk der følger med!
Daniel.
MSnS Saab c900 8v
Är nog dags att uppdatera nu, bilen är provkörd på asfalt och med bromsar
Har redan hunnit avverka en drivknut fram..blev lite för mycket bus..
Laddar 0,8 men har inte kollat varken avgastemp eller lambda men den känns hyffsat stark iaf. Är dock väldigt halkigt när man ska iväg, skulle haft nå bättre däck än de 17" jag har nu.
Nån som kan rekomendera nått billigt alternativ på 16" som greppar lite bättre? Är dubbfria vinterdäck nått att satsa på?
Rev ned lådan igår, för jag har problem med oljeläkage vid bakre vevaxeltätning. Ska undersökas mer ikväll.
Chassit känns helt okej, rätt styv men med lite justeringar så kanske de duger.
Bromsarna fram är för övrigt mitsu 3000gt 4kolvsok med Volvo v70t5 305mm skivor.
Här kommer några bilder.
Har redan hunnit avverka en drivknut fram..blev lite för mycket bus..
Laddar 0,8 men har inte kollat varken avgastemp eller lambda men den känns hyffsat stark iaf. Är dock väldigt halkigt när man ska iväg, skulle haft nå bättre däck än de 17" jag har nu.
Nån som kan rekomendera nått billigt alternativ på 16" som greppar lite bättre? Är dubbfria vinterdäck nått att satsa på?
Rev ned lådan igår, för jag har problem med oljeläkage vid bakre vevaxeltätning. Ska undersökas mer ikväll.
Chassit känns helt okej, rätt styv men med lite justeringar så kanske de duger.
Bromsarna fram är för övrigt mitsu 3000gt 4kolvsok med Volvo v70t5 305mm skivor.
Här kommer några bilder.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 154
- Blev medlem: ons feb 08, 2006 1:56 pm
- Ort: Umeå