Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)

Inlägg av Axel »

Bild
Det började med att ljuddämparen var av på ca 4 ställen, och höll på att ramla sönder...

Bild
När dämparen ändå var borta så kunde man ju lika gärna bygga ett nytt grenrör...
(Den främre av avgasportarna är siames, så det är 2 portar på 3 cylindrar.
Kollektorn kunde ha varit bättre, men det hade inte fått plats om turbon ska sitta under huven...)

Bild
Maskinen. 3,78L 3 cyl. max arbetsvarv 2000rpm, normalt 1500.

Bild
50mm tryckrör fastdraget med siliconeslang och rostfria klämmor...

Bild
Snurran blev en ny GT17... bearbetat kompressorinlopp...

Bild
Här har den sugit in luft under 4600 timmar, sedan den lämnade fabriken i Eskilstuna någon gång under 1967.

Bild
Det gick fint att TIG'a ihop gjutgodset i insuget... trots att det inte blev så jättesnyggt... (ca 10mm tjockt)

Bild
Bränslefiltrer flyttade från att ha suttit på framkanten av insuget, precis bakom kylaren, till den plats där orginal oljebadsluftrenaren satt...
Efter justering av längd på ett par slangar så passar dom riktigt fint, mkt mer lättservat.

Bild
Extra oljetrycksuttag finns under insprutningspumpen, så det var bara att bocka 6mm rör och koppla in... (tänk att dom visste att jag skulle turbokonvertera traktorn redan för 40 år sedan 8) )

Bild
Oljeretur var dom inte lika förutseende med, så det blev till att borra hål och gänga 1/2" in i vevhuset...

Bild
16mm rör till oljereturen, bockat så att det följer motorblocket...

Bild
Blivande avgassystem, 76*2mm rostfritt, ska dras upp vid höger hyttstolpe för att få fri sikt över huven.

Bild
Början på avgassystemet...

Bild
Tig-svetsat...



Vid provkörning med bara en kort krök ut från turbon så laddade den ca 5kPa på 800rpm tomgång, och 40kPa med lite belastning. Jag har inte kört något med full belastning ännu, men sannolikt så behövs det en hårdare wastegateklocka, eller extra fjädrar på reglerstången.

Målet är att ta ut ca 100 hk (65 orginal) utan svartrök, samt att göra maskinen så driftsäker och servicevänlig som möjligt.
Senast redigerad av Axel den tor maj 24, 2007 7:35 am, redigerad totalt 2 gång.
Axel Wall
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Härligt! Men nog tro ja det kommer att ryka svart innan slutet. Du vet,mycket vill ha mer. Vips så ryker det mer = mer effekt. . . Hoppas du får det att funka som du tänkt.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Roligt projekt :) mera tubro turbodiesel åt folket
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Trevligt projekt!!

Räcker pumpen till vid laddtryck?
Antar att den går att ställa upp, men kommer väl gå fet när det inte laddar???
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

dezzan skrev:Trevligt projekt!!

Räcker pumpen till vid laddtryck?
Antar att den går att ställa upp, men kommer väl gå fet när det inte laddar???
pumpen står på ca 40-45% av max slaglängd orginal, så det finns ju en hel del att ge :twisted: jag skulle dock vilja ha fatt på en 3cyl simms/minimec-pump med lite större pumpelement.. orginal är 8,5mm. 10 vore nog ganska lagom. (för att få mer soppa på samma tid)

Den svartryker lite innan laddtrycket kommer, men eftersom turbon är ganska liten, så är det inget större problem.. (fullt tryck från tomgång om man belastar den)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Saaatan så fränt...Går den på bakhjulen än då?
Hehe nu måste man ju göra likadant med farsans Caterpillar 931 :twisted:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

När kommer du upp och fixar min 350 då? :lol:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Glufsen skrev:Saaatan så fränt...Går den på bakhjulen än då?
Det beror på vad man har efter... men det brukar vara ganska lättstyrt när man sprider gödning med Tive 6018... (lastar 6 ton)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Cpt Tuttle skrev:När kommer du upp och fixar min 350 då? :lol:
det är en prisfråga ;)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Du din snåle fan... *muttrar*
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

:shock: :D

du e sjuk ;)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul :D
Har du hunnit prova den något ordntligt ännu?
Lite överkurs med det där avgasröret, du hade ju redan avgasrör på den på de tidiga bilderna :wink:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

j björk skrev:Kul :D
Har du hunnit prova den något ordntligt ännu?
Lite överkurs med det där avgasröret, du hade ju redan avgasrör på den på de tidiga bilderna :wink:
Jag har inte dragit något tungt ännu, men det kommer så fort jag har slipat färdigt på avgasröret....

Det är ingen höjdare att släppa ut avgaserna direkt ur turbon när man har hakat av dörrarna... traktorn går ett par hundra timmar under höskörden varje sommar... plus en massa annat.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Nu är avgasröret klart... Det syns inte från förarplatsen, dvs. fri sikt :)

Bild
Det tog några timmar att slipa, men det ser ju bra mkt roligare ut :)
Man skymtar dom två gummidämpade fästena i hyttstolpen...

Bild
Det är 15m 25mm brett avgasbandage fördelat på grenrör och turbinhus...

Bild

Och 15m 50mm brett avgasbandage på röret från turbon till kanten på huven... 4 lager :)
Axel Wall
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

När får vi se film då? :lol:
Skriv svar