Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]
Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]
Har äntligen fått fingrarna ur röven och skapat mig en projekt tråd
Det jag gett mig in på är att bygga om min hyffsat nyinköpta Audi 200 TQ från slutet av 1988 till att styras av ett modernt Megasquirt istället för ett 30 kilos mekaniskt K-jet. Målet är att få en drifssäker bil med ungefär dubbla motoreffekten, till att börja med iaf
Finns flera trådar om samma sak, men alla har vi olika lösningar och ideér
Snabbfakta
Kaross: Helt orginal förrutom nån rostfläck här å där 40 000 mil
Chassie: Sänkningssats med tillhörande stötdämpare
Däck/fälg: Plåt med dubbdäck
Motor: Orörd 2,2 MC1 10V 40 000 mil
Övrigt: Fet dragkrok[/b]
Har tyvärr ingen vettig bild på bilen, men alla vet väl hur en sänkt 200 som är svart ser ut!
Jag har som i alla matlagningsprogram hunnit förbereda lite, så jag inhandlat ett ihoplött MS2 V3 av en på blocket, plus en bredbandslambda bland annat. har även tryckt in vagnen i garaget å börjat riva Lite bilder kommer här.
Har precis öppnat huven.
Och pallat upp
Varför lackar man en ventilkåpa äckelvit?
Trångt och skitigt
Slut på kväve, detta skall åtgärdas på ett eller annat sätt också
Glykolkladd, hittade ingen avtappning (?)
Dess innehåll skall ersättas med ett rör
Gott om plats utan front
Lagom slapp kamrem
Glappfri och fräsh K26 men skitig.
ett antal kilo lättare bil, plus mer plats under huven
Gott om plats där nu, fast ändå tog de 2 timmar att lossa 4 muttrar till downpipen. Här skall byggas om tror jag
Slarvigt byggd downpipe (ej av mig), skall göras om så småningom
Det tar sig
Dragen med 450Nm, här behövs specialverktyg
Så jag gjorde mig ett. Jonas hjälpte till med CNC fräsen också
De blir nog bra de här tillslut
Glömde fotta under arbetets gång, men nu är den lös. Tungt att lyfta toppen komplett med grenrör å insug å turbo.
Fortsättning följer, innan dess skall jag till Sälen å avverka några mil på skoter!!![/b]
Det jag gett mig in på är att bygga om min hyffsat nyinköpta Audi 200 TQ från slutet av 1988 till att styras av ett modernt Megasquirt istället för ett 30 kilos mekaniskt K-jet. Målet är att få en drifssäker bil med ungefär dubbla motoreffekten, till att börja med iaf
Finns flera trådar om samma sak, men alla har vi olika lösningar och ideér
Snabbfakta
Kaross: Helt orginal förrutom nån rostfläck här å där 40 000 mil
Chassie: Sänkningssats med tillhörande stötdämpare
Däck/fälg: Plåt med dubbdäck
Motor: Orörd 2,2 MC1 10V 40 000 mil
Övrigt: Fet dragkrok[/b]
Har tyvärr ingen vettig bild på bilen, men alla vet väl hur en sänkt 200 som är svart ser ut!
Jag har som i alla matlagningsprogram hunnit förbereda lite, så jag inhandlat ett ihoplött MS2 V3 av en på blocket, plus en bredbandslambda bland annat. har även tryckt in vagnen i garaget å börjat riva Lite bilder kommer här.
Har precis öppnat huven.
Och pallat upp
Varför lackar man en ventilkåpa äckelvit?
Trångt och skitigt
Slut på kväve, detta skall åtgärdas på ett eller annat sätt också
Glykolkladd, hittade ingen avtappning (?)
Dess innehåll skall ersättas med ett rör
Gott om plats utan front
Lagom slapp kamrem
Glappfri och fräsh K26 men skitig.
ett antal kilo lättare bil, plus mer plats under huven
Gott om plats där nu, fast ändå tog de 2 timmar att lossa 4 muttrar till downpipen. Här skall byggas om tror jag
Slarvigt byggd downpipe (ej av mig), skall göras om så småningom
Det tar sig
Dragen med 450Nm, här behövs specialverktyg
Så jag gjorde mig ett. Jonas hjälpte till med CNC fräsen också
De blir nog bra de här tillslut
Glömde fotta under arbetets gång, men nu är den lös. Tungt att lyfta toppen komplett med grenrör å insug å turbo.
Fortsättning följer, innan dess skall jag till Sälen å avverka några mil på skoter!!![/b]
Senast redigerad av flaektrem den tis sep 06, 2011 9:32 pm, redigerad totalt 23 gång.
Då var man igång igen. Har inte hänt så speciellt mycket men
Kastar upp lite bilder på detta äckelpäckel, skall in i tvätten på jobbet och göras rent in i minsta detalj.
Nästan alla muttrar satt löst till grenröret, inte konstigt att det läckte innan jag rev.
Jag kommer inte använda mig utav detta grenrör, för skabbigt.
Och i denna var membranet paj Får leta på ett nytt.
Inga fel på denna, skitig bara. Skall tas isär å rengöras.
Kanalerna skall fixas till när man ändå har det isär. Fräsa alla packningsytor, nya pinnbultar.
Nån pinnbult var av, men de löser sig.
Det här måste man ju göra nånting av. Snygga till å kapa bort den där "smutshyllan" som till och med har ett rostfritt dräneringsrör. Vilken jävla lösning alltså
Kastar upp lite bilder på detta äckelpäckel, skall in i tvätten på jobbet och göras rent in i minsta detalj.
Nästan alla muttrar satt löst till grenröret, inte konstigt att det läckte innan jag rev.
Jag kommer inte använda mig utav detta grenrör, för skabbigt.
Och i denna var membranet paj Får leta på ett nytt.
Inga fel på denna, skitig bara. Skall tas isär å rengöras.
Kanalerna skall fixas till när man ändå har det isär. Fräsa alla packningsytor, nya pinnbultar.
Nån pinnbult var av, men de löser sig.
Det här måste man ju göra nånting av. Snygga till å kapa bort den där "smutshyllan" som till och med har ett rostfritt dräneringsrör. Vilken jävla lösning alltså
Blev lite rengöring igår. Och turbon fick lite smörj för att förhoppningsvis gå isär utan att bruka för mycket våld.
Nån som har 5 st 400-600cc spridare till salu? Eventuellt en grenrörsfläns till 10v?
Är inte nöjd med resultatet, måste prova mig fram med vad som rengör bäst. Tvättmaskinen på jobbet med alkaliskt tvättmedel är störd för tillfället, synd för annars blir det overkligt bra resultat på aluminium i den. Måste fixas
Nån som har 5 st 400-600cc spridare till salu? Eventuellt en grenrörsfläns till 10v?
Är inte nöjd med resultatet, måste prova mig fram med vad som rengör bäst. Tvättmaskinen på jobbet med alkaliskt tvättmedel är störd för tillfället, synd för annars blir det overkligt bra resultat på aluminium i den. Måste fixas
Har plockat isär turbon och toppen idag och tvättat allt i ultraljudstvätt. Både bra och dåliga nyheter.
Det positiva är att turbons lager och turbiner är i toppskick, så nu inser jag att de finns ingen anledning att renovera den.
Det negativa är att jag upptäckt en spricka i toppen nu efter tvätt, hur allvarligt detta är kanske nån har nå synpunkter om?
Det positiva är att turbons lager och turbiner är i toppskick, så nu inser jag att de finns ingen anledning att renovera den.
Det negativa är att jag upptäckt en spricka i toppen nu efter tvätt, hur allvarligt detta är kanske nån har nå synpunkter om?
Har kommit fram till att jag tänker inte använda denna toppen.
Så nu måste jag ha tag på en ny. Och som jag förstår det så passar alla 2,2 10v toppar så länge insugsdelen ser likadan ut? Givetvis flyttar jag över innehållet, iallafall ventilerna till den nya toppen jag får tag på, om denna inte redan kommer ifrån en turbomaskin.
Kan nån bekräfta detta?
Så nu måste jag ha tag på en ny. Och som jag förstår det så passar alla 2,2 10v toppar så länge insugsdelen ser likadan ut? Givetvis flyttar jag över innehållet, iallafall ventilerna till den nya toppen jag får tag på, om denna inte redan kommer ifrån en turbomaskin.
Kan nån bekräfta detta?
det ända som kan vara olika är att det kan bli lite högre kompa och kan vara en annan typ av spridar-hylsor men dom ska ju byttas ändå. viktigt är då att man tar turbo-toppens avgas-ventiler iallafall. samt en fördelare med 5 fönster som du hittar på sug motorn. kl-racing har iallafall grenrörsfläns 10mm
det är ganska vanligt att det är sprickor i dom där topparna men behöver inte vara nåt problem för det
klart roliga motorer när dom får ladd så dom vaknar till liv
/jimmy
det är ganska vanligt att det är sprickor i dom där topparna men behöver inte vara nåt problem för det
klart roliga motorer när dom får ladd så dom vaknar till liv
/jimmy
You Can Never Go Fast Enough
skiljer inget mellan tioventilarstopparna förutom kammarnairon_man skrev:det ända som kan vara olika är att det kan bli lite högre kompa och kan vara en annan typ av spridar-hylsor men dom ska ju byttas ändå. viktigt är då att man tar turbo-toppens avgas-ventiler iallafall. samt en fördelare med 5 fönster som du hittar på sug motorn. kl-racing har iallafall grenrörsfläns 10mm
det är ganska vanligt att det är sprickor i dom där topparna men behöver inte vara nåt problem för det
klart roliga motorer när dom får ladd så dom vaknar till liv
/jimmy
onej inte igen
5 fönsters fördelare har jag redan skaffat
Om man hittar en topp med mek lyftare, då är det väl bara att flytta över mina gamla lyftare och ventiler till denna?
Det tar emot som fan i mitt psyke att montera en topp som man VET är sprucken även om det kanske fungerar fint Känns som en chansning som kan innebära onödigt rivande av motorn.
En sak jag funderat på när det är dags för montering är att tillverka egna 12.9 pinnbultar av M12 insexbult som man fimpar skallen på och svarvar M11 i ena änden på. Någon som provat?
Om man hittar en topp med mek lyftare, då är det väl bara att flytta över mina gamla lyftare och ventiler till denna?
Det tar emot som fan i mitt psyke att montera en topp som man VET är sprucken även om det kanske fungerar fint Känns som en chansning som kan innebära onödigt rivande av motorn.
En sak jag funderat på när det är dags för montering är att tillverka egna 12.9 pinnbultar av M12 insexbult som man fimpar skallen på och svarvar M11 i ena änden på. Någon som provat?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre dec 22, 2006 10:08 pm
- Ort: Luleå, Hertsön
Den mekaniska toppen har fel utformning av vattenkanalen ovanför termostathuset så det går då inte, du kan ta vilken topp som helst bara den är "hydraulisk" fram tills att spridarna hamnade i insuget. Sen så går det utmärkt att använda orginalhylsorna i toppen bara du tar bort plaströren och sätter en tjockare o-ring på spridarna. Ett tips är att slipa/fräsa av hylsorna i botten, den bit som lufthålen sitter i, för då kommer allt lite längre in i toppen och längre ifrån insug-gasspjäll. Där är det nog trångt kommer du märka
Audi 100 tq Megasquirted
Hembyggd 8m pråm med Perkins diesel
Hembyggd 8m pråm med Perkins diesel
Jasså jasså, tur att du sa det så man inte gör bort sig. Imorrn när jag vaknar ska jag åka till en skrot här i krokarna som har en komplett MC1 motor från en 87a för bra pris. Då får man ju lite andra trevliga prylar med på köpet
Jag har inte tagit ur "insatserna" till spridarna i toppen än, när jag tar ur dom fattar jag nog vad du menar. Vet inte riktigt hur det ser ut.
Att det blir nära spjället är jag medveten om, men det ska ju byggas om, eventuellt flytta hela spjällhuset utåt och även göra om det så det blir helt runt istället för ovalt som de är orginal.
Jag har inte tagit ur "insatserna" till spridarna i toppen än, när jag tar ur dom fattar jag nog vad du menar. Vet inte riktigt hur det ser ut.
Att det blir nära spjället är jag medveten om, men det ska ju byggas om, eventuellt flytta hela spjällhuset utåt och även göra om det så det blir helt runt istället för ovalt som de är orginal.