Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Fy f-n vilka trista plastproblem du har :(

Jag lider med dig :|

Kämpa på :!: Det är alltid för tidigt att ge upp :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

j björk skrev:Usch vad du ska försvåra saker och ting då :roll:

Om man får problem med gaser nu, då kan man ju fundera på hur det ska bli när man ska gjuta i formen sedan..

Nu är den ju lite konvex, då har man ju snarare ett fågelbad att gjuta i :doh:

Problemet med att få glasfibern att ligga kvar runt skarpa kanter då?
I det här fallet kan jag göra om pluggen lite, så jag slipper de värsta.

Och sedan har vi väl fylla i lite med microballonger om man måste ha skarpa kanter i en form, men när man ska gjuta själva produkten?
Enkelt: Luta formen efter att du lagt på gelcoaten då rinner styrengasen ur... :wink:

Vid kanter: Använd remsor från rowing väven som vi pratade om, annars
som du säger, blanda till lite mikroballonger och spackla ut fina radier i
invändiga skrapa hörn...

Om du inte får till det med mikroballonger så går det ju med annat spackel...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ahh, det med rowingremsor hade helt fallit ur guldfiskminnet :roll:
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Krackeleringarna beror förmodligen på att det är för tunnt med gelcoat.
På jobbet(bygger plastbåtar) sprutar vi bara ett tjockt lager som täcker klokt.
Nån gång när jag har penslat nån liten detalj har det varit svårt att få det tillräckligt tjockt och då får man krackeleringar när man lägger första tempot.

Styrenångorna är tyngre än luft så de borde "rinna"av luckan, bra ventilation är aldrig fel dock.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

Jimmen skrev:Krackeleringarna beror förmodligen på att det är för tunnt med gelcoat.
På jobbet(bygger plastbåtar) sprutar vi bara ett tjockt lager som täcker klokt.
Nån gång när jag har penslat nån liten detalj har det varit svårt att få det tillräckligt tjockt och då får man krackeleringar när man lägger första tempot.

Styrenångorna är tyngre än luft så de borde "rinna"av luckan, bra ventilation är aldrig fel dock.
Kan tänka mig att det är lättare att få ett jämt och fint lager när man
sprutar på gelcoaten och då också tjockt, men hur tjock brukar ni lägga på?Mest nyfiken... :)

Om vi bortser från krackeleringarna så upplever jag det negativt att
lägga på för tjockt med gelcoat pga att man får mer problem med
skörare yta, speciellt vid kanter och hörn...det är ju inte först förrän man
kommer till den armerade skiktet med laminatet som det blir starkt.

Har kikat en del på andras gjutna prylar och sett hur tjockt de lägger
gelcoatlagren och de ser inte riktigt friska ut efter ett flitigt användande.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Med glasfiber är det lite som med lackering, man måste göra alla misstagen själv innan man hittar rätt :thumbdown:

Men "Hang in there" å kämpa på så ska du se att det bokstavligt talat släpper :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Lite jobbigt bara att allt ska vara så tungjobbat hela tiden :doh:

Lacken hade inte riktigt klarat sig nu heller, så det är bara börja om med pluggen igen..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har för mig, sist jag gjöt, att jag använde en svamp o smetade på släppmedel på pluggen först och sedan avdunstar det ju rätt fort, så man får ju se till att man fått ut det överallt genom att titta på speglingar i ljuset. jag körde nog 2 gånger för att vara på säkra sidan.
sedan penslade jag bara ett lager gelcoat har jag för mig, det behöver ju inte vara så mycket gelcoat utan det är ju mer för att få en vit yta och hyffsat slätt och lite slipbart.
att finslipa färdig produkt är ju alltid ett måste, jag har då inte gjort på nå annat sätt när jag byggt iaf.
jag kör bara spackel, slipa, grundfärg, finslipa, lacka, ev våtslipa efteråt om man får någon liten rinning i lacken, precis som vid vanlig lackering.

om du använder billack till pluggen kan du torka av den med samma lösningsmedel som du har till styrenet innan så du inte har nå fett eller skit, det avdunstar ju fort.

trist att det inte funkar för dig, har tänkt åka ut till dig men har inte blive av får se vad man hinner framöver.

är bara testa sig fram som sagt, konstigt att lacken släppte med formen tycker jag! använde du vax eller släppmedel?
själv så använde jag nå genomskinligt släppmedel sist, jag köpte allt hos en plastbåtstillverkare så jag vet inte vad det är för sort.

en parantes: Heggens inlägg om att du använt 300g väv är väll fel?
vad jag kan se har du bara använt matta och det är ju stor skillnad på väv och matta. sen kan man ju ganska enkelt säga eller skriva fel :wink:
på en hyffsat plan form, typ baklucka, motorhuv, skärm eller dörr hade jag absolut lagt väv också, det är ju betydligt starkare än matta.
om väven spänner i nån vinkel/hörn så skär eller klipp ett litet snitt bara.
och sedan förstärkningar i formen när den känns tillräckligt tjock.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Inlägg av Heggen »

larsat skrev:
en parantes: Heggens inlägg om att du använt 300g väv är väll fel?
hoppsan :doh: , felskrivning av mig, 300g pulverbunden matta skall det vara... :thumbright:
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Jag jobbar i monteringen och gästspelar bara i plasthallen i bland, så jag är absolut ingen expert. Men lite har man snappat upp och om jag inte är helt ute och cyklar så brukar dom försöka få det 750-850 my tjockt.
Om jag kommer i håg så kan jag höra med dem mer erfarna om hur och vad dem vaxar pluggar med. Vet att vi en gång la 4 lager norpol w70, 2lager honungsvax och avslutade med filmsläpp.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag vaxade med sådant norpol w70 tror jag det är, 3 gånger.
Sedan ett lager släppfilm som jag lade på med svamp.

Larsat, vad menar du med lösningsmedel till styrenet?
Jag har aceton att tvätta verktyg etc. med, jag har inget extra lösningsmedel iblandat någonstans.

Om jag tvättar av pluggen med lösningsmedel, förstör jag inte vaxningen då?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

heh, just det :) aceton heter det, kom inte på ordet..

jag har bara torkat av den färdiglackade pluggen med aceton.
kanske inte funkar med alla sorts lacker men jag använde 2-komp billack som jag fick av en polare som jobbar som billackerare och då funkade det bra.
sedan la jag på släppmedel så jag såg att det blev fuktigt ÖVERALLT med svamp, inget vax överhuvudtaget.
att använda både vax och släppmedel har jag aldrig hört talas om innan.

jag har bara jobbat med släppmedel innan också, men jag vet ju dom som använder vax ISTÄLLET.

å andra sidan, att det skulle bli sämre för att man använder båda låter lite långsökt.. :roll:

en så pass plan form som du har där, ska bara tjonga till så ska den släppa.

vad har du använt för släppmedel? jag använde ett genomskinligt något trögflytande medel, kan ev. ringa o kolla hos båttillverkaren vad det heter om det skulle fortsätta jävlas för dig.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, har brutit bort plasten.
Kan väl inte påstå att det bara ploppade till nu heller:

Bild

Det vita är gelcoat..

Tyckte det var en bra idé att slipa plåtrent och börja om.
Det var det ju förstås inte.. Några timmar senare såg det ut så här iaf.

Bild

Jag visste att det var en rätt bra svacka, även ett par mindre.
Jag hoppades att det skulle bli bättre efter att jag slipat bort 10 lager gammal färg, men det blev sämre :doh:

Den stora plana ytan är ingen plan yta, utan en stor kuperad yta..

Så länge har jag tröstat mig med att köpa lite grejer :hihi:

Bild

Lite rör och gördel.

Bild

Packning med pyramidringar.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, Henrik "heggen" MSNar med mig och är bedrövad :(

Måtte det "lossna" för dig nästa gång har själv skrotat stora mängder arbete på samma sätt och vet precis hur det känns !


Ta en :beerchug: och försök att komma bort från eländet någon timme...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tjena jonas, jag tänkte på en grej, när du har på släppmedlet med svampen så ska du inte "gnugga" in släppmedlet som om du vaxar eller så, utan du ska blaska på rätt friskt men lixom dra åt ett håll bara, inte dra fram o tillbaka som med en disktrasa, utan dra bara åt ett håll o kolla i motljus så du ser att det blir fuktigt överallt, sedan låter du det lufttorka några minuter och sen penslar du på gelcoaten.

sedan är det bra om du gör som jag sa, lägger en matta på ett bord och rollar på plast så den är indränkt och ligger färdig under tiden (man får ju skynda sig lite det torkar fort).

när gelcoaten är påpenslad, kan du lägga på mattan som ligger färdig och försöka få bort all luft, börja i mitten & gå utåt.
sedan lägger du på ett lager matta till, som är torrt utan plast, och rollar försiktigt med torr roller, om det inte suger igenom plast överallt så lägg på liiite plast med rollern på just dom ställena.

låt sedan allt torka och fortsätt sedan med 2 lager väv 90 och 45 grader som jag sa, sedan fortsätt med matta igen och sedan förstärkningar.

kanske är lite till hjälp iaf, jag har ju inte så mycke mer att komma med som jag sa när vi sågs, men det måste gå!

gör ett test på en plan skiva först, funkar det inte då så är det något allvarligt fel antingen på släppmedlet eller på gelcoaten, köp annat isåfall.

kikar förbi nån mer gång framöver men kan ju dröja ett tag är så jävla mycket jämt.. :doh:
Skriv svar