Vattenkyld Intercooler/Aftercooler?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Vattenkyld Intercooler/Aftercooler?
Finns det någon här med erfarenhet av dessa?
Jag har hittat Spearco, Vortech, XO2, PWR och Laminova.
De tre första tillverkarna har en väldigt liknande konstruktion, en vanlig IC som man kapslat in och kör vatten genom. (Förenklat)
Laminova har en "hightech" variant med cylinderformade kylelement.
Samtliga kylarna är modulära och i regel så gäller att fler moduler ger bättre kyling.
Min fråga är väl hur mkt kylning man behöver? Större är ju dyrare...
Absolut värsta möjliga kylexempel blir väl 500hk@150C laddlufttemp.
Realistiskt skulle jag uppskatta 400hk@100C.
Och nej, Luft/Luft är ingen lösning. Det var det första jag började nysta i och det blir inte praktiskt.
Laminova
Spearco
XO2 (kopia på Spearco)
Vortech (samma som Spearco också)
PWR
Har även hört att det skall finnas några (inte så många) serietillverkade bilar med aftercooler, Cosworth är det jag kommer ihåg såhär på rak arm. Men jag har ingen aning om hur långt dessa "fabriksbyggen" räcker? och hur bra/dåligt flödet är?
Jag har hittat Spearco, Vortech, XO2, PWR och Laminova.
De tre första tillverkarna har en väldigt liknande konstruktion, en vanlig IC som man kapslat in och kör vatten genom. (Förenklat)
Laminova har en "hightech" variant med cylinderformade kylelement.
Samtliga kylarna är modulära och i regel så gäller att fler moduler ger bättre kyling.
Min fråga är väl hur mkt kylning man behöver? Större är ju dyrare...
Absolut värsta möjliga kylexempel blir väl 500hk@150C laddlufttemp.
Realistiskt skulle jag uppskatta 400hk@100C.
Och nej, Luft/Luft är ingen lösning. Det var det första jag började nysta i och det blir inte praktiskt.
Laminova
Spearco
XO2 (kopia på Spearco)
Vortech (samma som Spearco också)
PWR
Har även hört att det skall finnas några (inte så många) serietillverkade bilar med aftercooler, Cosworth är det jag kommer ihåg såhär på rak arm. Men jag har ingen aning om hur långt dessa "fabriksbyggen" räcker? och hur bra/dåligt flödet är?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Jusst nu kyler den inte bra alls
skulle prova mer en vatten pump till igår med de är nå vajsing med vemset så bilen gick inte igång
i sommar har vi haft ca 310-320hk men ska vell bli lite mer sen
flödet är de nog inge fel på
nu kyler den bra tills man kommer upp på 7000på 3an och 4an då börjar de bli för varmt tror kanske att vatten flödet är för lite

i sommar har vi haft ca 310-320hk men ska vell bli lite mer sen

flödet är de nog inge fel på
nu kyler den bra tills man kommer upp på 7000på 3an och 4an då börjar de bli för varmt tror kanske att vatten flödet är för lite
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har kört med många olika vatten system men jag gick tillbaks till luft/luft då det blev mindre underhåll (inget) och mindre pumpar tankar mm. sen lätta jag bilen ca 30kg okså.
på slutet så fick jag ned insugningstempen till 20grader varmare än vattnet men varje repa höjdes vatten tempen 10grader
(20L system)
inte bra när det är tätt mellan reporna så man inte han byta.
sen så har vi så kalt i sverge att det inte löna sig att köra vatten igenteligen.
på slutet så fick jag ned insugningstempen till 20grader varmare än vattnet men varje repa höjdes vatten tempen 10grader

inte bra när det är tätt mellan reporna så man inte han byta.
sen så har vi så kalt i sverge att det inte löna sig att köra vatten igenteligen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
HaLinG> Har du mätt upp några temeraturer på luften? Typ före och efter kylaren?
Jens>20 grader varmare än vattnet tycker jag låter rätt lagom för det jag hade tänkt mig. Hur stor cell behöver jag?
Min bästa referns är Spearco, där finns två lösningar som känns rimliga 2-231 och 2-230. Den mindre är billig och den större är dyr. Frågan är vad som behövs. 20grader över "ambient" är verkligen mitt i prick.
Nu vet jag ju att du kör med ganska biffiga turbomaskiner... hur varm var luften innan den kyldes?
Hemmabyggen är helt ok, jag gillade HaLinG's lösning med oljekylet men jag vill inte svetsa ihop en kyl där tryckfallet blir stort eller kylförmågan undermålig.
Skall köra med kompressor och vill inte ha onödiga tryckfall då det är svårt att kompensera. (Inte som på en turbo där det bara är att ställa upp WG)
Spearco elementet (2-230) 0,18psi tryckfall vid 700cfm.
Siffrorna säger mig inte sådär jättemycket då jag har svårt att sätta det i perspektiv men 0,18psi är typ ingenting...
Jens>20 grader varmare än vattnet tycker jag låter rätt lagom för det jag hade tänkt mig. Hur stor cell behöver jag?
Min bästa referns är Spearco, där finns två lösningar som känns rimliga 2-231 och 2-230. Den mindre är billig och den större är dyr. Frågan är vad som behövs. 20grader över "ambient" är verkligen mitt i prick.
Nu vet jag ju att du kör med ganska biffiga turbomaskiner... hur varm var luften innan den kyldes?
Hemmabyggen är helt ok, jag gillade HaLinG's lösning med oljekylet men jag vill inte svetsa ihop en kyl där tryckfallet blir stort eller kylförmågan undermålig.
Skall köra med kompressor och vill inte ha onödiga tryckfall då det är svårt att kompensera. (Inte som på en turbo där det bara är att ställa upp WG)
Spearco elementet (2-230) 0,18psi tryckfall vid 700cfm.
Siffrorna säger mig inte sådär jättemycket då jag har svårt att sätta det i perspektiv men 0,18psi är typ ingenting...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag hadde dubbla cell paket.
i det sista och bästa utförandet så hadde jag en pump som pumpade 20l min genom systemet och en 20L vatten behållare i skuffen sen en tryckkontakt som slog på pumpen över 0.8bar.

i det sista och bästa utförandet så hadde jag en pump som pumpade 20l min genom systemet och en 20L vatten behållare i skuffen sen en tryckkontakt som slog på pumpen över 0.8bar.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Vad använde du för cellpaket?
Hade du ingen kylare? Körde du bara med tank? Iofs funkar ju det också för strippen och jag förstår problematiken med höjningen av vattentempen.
Mitt system kommer att se lite annorlunda ut men jag vill definitivt dra nytta av dina erfarenheter.
Vad var det för pump du använde?
Hade du ingen kylare? Körde du bara med tank? Iofs funkar ju det också för strippen och jag förstår problematiken med höjningen av vattentempen.
Mitt system kommer att se lite annorlunda ut men jag vill definitivt dra nytta av dina erfarenheter.

Vad var det för pump du använde?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
att ha en kylare fungerade inget (model 1 av 3 jag prova) bra då det knapt går att kya vatten som är under 40 grader i temp utan att vatten kylaren tar upp hela fronten på bilen (små delta tempar kräver svin stora kylare om du räknar på det)volvosmurfen skrev:Vad använde du för cellpaket?
Hade du ingen kylare? Körde du bara med tank? Iofs funkar ju det också för strippen och jag förstår problematiken med höjningen av vattentempen.
Mitt system kommer att se lite annorlunda ut men jag vill definitivt dra nytta av dina erfarenheter.![]()
Vad var det för pump du använde?
du får som bäst 35 gradit kylvatten i 15-20grades utomhus temp sen + 20 grader mer i laddlufttemp= 55 gradig insugnings temp

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
MMmmm, se vad du tror om det här:
IC - Spearco 2-230 -> ca. 90% effektivitet
Radiator - Standardkyl från en 240 diesel (Finns kanske fler som passar originalfästen?)
Pump - Elektrisk pump från en Ford F150 Lightning -> 13,2L/h
Reservoir -> Får väl bli någon behållare man har liggandes över...
Jag kör ju 242 och har specialfästena för intercoolersatsen till turbon liggandes -> Kan ju lika gärna använda en fullstor kyl då ju.
Just pumpen är väl det jag är mest osäker på och det hade ju varit fräckt om man kunde hitta en lika bra eller bättre här hemma i Sverige för rimliga pengar.
Har hört just att vattentempen brukar stabilisera sig 10grader över lufttempen men att den stannar där. Kanske bara skrönor men det påminde lite om det du sa om små deltatempar...
IC - Spearco 2-230 -> ca. 90% effektivitet
Radiator - Standardkyl från en 240 diesel (Finns kanske fler som passar originalfästen?)
Pump - Elektrisk pump från en Ford F150 Lightning -> 13,2L/h
Reservoir -> Får väl bli någon behållare man har liggandes över...
Jag kör ju 242 och har specialfästena för intercoolersatsen till turbon liggandes -> Kan ju lika gärna använda en fullstor kyl då ju.
Just pumpen är väl det jag är mest osäker på och det hade ju varit fräckt om man kunde hitta en lika bra eller bättre här hemma i Sverige för rimliga pengar.
Har hört just att vattentempen brukar stabilisera sig 10grader över lufttempen men att den stannar där. Kanske bara skrönor men det påminde lite om det du sa om små deltatempar...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vid vilken temp får du 90% insugnings temp verknings grag? inte vid 43 grader kylvatten iallafall
om du läser det finstilta så mäter de med 7 graders vatten i deras test då blir det 90-95% värkningsgrad.
du behöver större pump också minst 20L/min vid ärligt flöde(inte vid fritt flöde)

om du läser det finstilta så mäter de med 7 graders vatten i deras test då blir det 90-95% värkningsgrad.
du behöver större pump också minst 20L/min vid ärligt flöde(inte vid fritt flöde)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 13, 2006 1:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag körde en 12v disel farmartanks pump från jula tror jag men jag fick bygga om den med teflon onlägg då vatten inte smörjer som disel.
den flöda 40L på papperet men ca 20 liter i värkligheten med tryck förlusterna som blev.
den flöda 40L på papperet men ca 20 liter i värkligheten med tryck förlusterna som blev.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm
Enligt siffrorna på sidan så får du 90% vid 43 C vatten också men det är ju 90% i förhållande till vattentempen inte i förhållande till lufttempen.
Räknar man mot lufttemp så landar man på 58 C i insugstemp och 79% effektivitet. (vid 43 C vattentemp och 20 C lufttemp)
Det visar ju precis på det du varit inne på tidigare, det gäller att få ned tempen på vattnet.
Den radiatorn jag pratade om är ju inte direkt liten så jag borde väl få hyfsad kylefekt hoppas jag.
Räknar man mot lufttemp så landar man på 58 C i insugstemp och 79% effektivitet. (vid 43 C vattentemp och 20 C lufttemp)
Det visar ju precis på det du varit inne på tidigare, det gäller att få ned tempen på vattnet.
Den radiatorn jag pratade om är ju inte direkt liten så jag borde väl få hyfsad kylefekt hoppas jag.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är bara insugningslufttems-värkningsgraden som är intresant.
det är den du ska gämföra mot en luft/luft modell och då kommer man fram till att den är bättre i alla lägen så länge man inte har kylt is vatten i en isolerad låda och en tryck kontakt som aktiverar pumpen vid höga laddtryck!!!
det är den du ska gämföra mot en luft/luft modell och då kommer man fram till att den är bättre i alla lägen så länge man inte har kylt is vatten i en isolerad låda och en tryck kontakt som aktiverar pumpen vid höga laddtryck!!!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/