Camaro 68:a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Camaro 68:a

Inlägg av r.friborg »

Hej

Har jobbat med min 68´ca 1 år.
Tänkte det skulle vara kul att visa vad man pysslar med.
Motorn blir en cheva 350 med dubbel turbo.
Växel lådan blir tremec(T56) från en corvette.


Bild
Ungefär så här såg den ut när jag hämtade den, lite rivet på den bara.

Bild
Jag byggde en kaross vagga till den, bla för att den skulle hel blästas och firman krävde det + att det blir lättare att jobba med bilen.

Bild
Och lite svets så blir det som nytt.


Bild
Detta är bara ett litet smak prov på all rost jag lagat på bilen..

Bild
En Tog ut han förra våren så han fick lufta sig lite.

Bild
Jag skar upp mitt nya golv och svetsade i förstärknings balkar.

Bild
Det blev lite epoxi grund efter allt slit, kändes rätt så bra.

Bild
Och så lite svart

Bild
Framvagen fick sig en omgång. Jag ändrade infästnings punkten för övre länkarmen.

Bild
Nu har jag fått bilen på hjul och håller på att passa in växellådan.


Bild
Corvette bromsar är ditt mekat både fram och bak


Bild
Lite bilder på motor installationen. Det som är gjort ska tyvärr göras om.
Har köpt mig en ac/dc tig och villl då ha grenrör i rostfritt + plenum i alu.
Och turbon är för liten så det blir dubbel turbo.
Så allt som syns på bilden ska göras om.

Bild
Bild
Bild
Bild
Och även intrecooler ska det byggas en, så denna ska bort.

Bild

Bild


Ja det finns mängder med mer bilder, orkar inte gå igenom mer och lägga upp.

Jag ska så fort jag får hem nya svetsen bygga nya grenrör, plenum och intrecooler. och lite tryckrör å smått och gott.

Mvh R
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

lite mer info om motorn?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
jorgen
För mycket laddtryck
Inlägg: 475
Blev medlem: sön feb 11, 2007 6:16 pm
Ort: Storfors,värmland

Inlägg av jorgen »

faan vad jag saknar mina 2 tidigare camaro -68 när man ser din :(
///Jörgen
070-400 00 80
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ska du verkligen göra om allt i rostfritt? Det är dyrt,det är du medveten om kanske?
Men visst är det ganska fint :)
Sen skulle jag köpt färdiga kollektorer. Det måste vara ett jäkla jobb att få till det vettigt annars?

Alternativet kan ju vara att lämmna dom färdiga rören på eloxering istället. Tror det blir lika bra faktiskt.

men visst har man bestämt sej...

Ska du köra med förgasare? I så fall är det mycket lättare att köpa en färdig tryckhatt och eventuellt täta förgasare.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

jorgen skrev:faan vad jag saknar mina 2 tidigare camaro -68 när man ser din :(
Av att dömma av din bild så haru rätt fräsig bil ändå :lol:
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

68: an lär bli fin, bara tt jobba på
Rocken´n roll
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

klabbe.p skrev:lite mer info om motorn?
Den ska baseras på ett nytt gmpp block med smidd vev(SCAT)
Smidda h-profilstakar(Eagel)
Kolvar har jag inte fastställt vad det blir ännu.
Topplock ska bli alu lock 190-210cc insugningskanaler som flödar bra "out of the box" så att säga.Inget riktigt bestämnt vilket märke osv.
Insuget är ett moddat tunnelram insug som jag byggt plenum kammare till. (Skall byggas ny i alu)
Ska förmodligen köra ett MS sprut kanske byter jag upp mig till något vassare sprut.
Turbon jag har byggt för och som jag tänkte andvända blir för liten + att det blir för mycket rördragning fram och tillbaks med singel snigel. Därför blir det 2 st t70 aggregat, dom ska beställas ikväll är tanken.
Kamaxel har det inte diskuterats så mycket ännu vill välja toppar först, sen är jag ingen fena på det området så jag ska ta lite hjälp med det.

Siktar på 800 driftsäkra och ärliga hästar. Bilen ska gå på gatan hårt och mycket. Smaka stripp och ban körning.
En Pro touring maskin.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Driddler skrev:Ska du verkligen göra om allt i rostfritt? Det är dyrt,det är du medveten om kanske?
Men visst är det ganska fint :)
Sen skulle jag köpt färdiga kollektorer. Det måste vara ett jäkla jobb att få till det vettigt annars?


Alternativet kan ju vara att lämmna dom färdiga rören på eloxering istället. Tror det blir lika bra faktiskt.


men visst har man bestämt sej...

Ska du köra med förgasare? I så fall är det mycket lättare att köpa en färdig tryckhatt och eventuellt täta förgasare.
Jo då jag är medveten om det, men detta är mitt dröm projekt. Och jag var inte helt nöjd med svartståls bygget.
Hade bara gått och grämt mig för att jag inte gjorde det rätt från början.

Måste ändå bygga om grenrören iom att jag ska köra dubbel turbo istället för singel.

Ska inte köra gassare utan sprut. Har redan byggt ett insug. Ska bara göra ett likadant i alu.

Mvh R
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jag ska till och beställa alla grejer till motorn nu idagarna.
Är det någon som har tips på bra alu lock som duger för min motor spec.( inga åderbrock)?
Vad ska jag satsa på för vev ska jag köra smid vev eller ska jag nöja mig med en bra gjuten typ scat 9000 nodulär vev?
Och kolvar smitt eller hypererotiska. Det jag vet är att jag ska ha ca 20cc urgröpning i kolvarna?
Kam axel är svårt inna jag vet vilka toppar det blir.

Jag har titta på afr toppar med 210cc insug och 80 cc avgas, som är helt cnc potade både kanaler och förbräningsrum. Jag har mailat om flödes papper men ej fått svar ännu. Dom är tyvärr lite dyra 1550$.

Jag tänkte basera det hela på ett nytt Gm performance block.
Jag räknar nämligen med att maskin berabetning + inköp av ett beg block blir dyrare än ett nytt.

Det är i stora drag motorn + en hel del grejer typ olje pump vatten pump ventil drivning osv som ska beställas hem.

Kom gärna med tips och ideer gällande motorn.

Mvh R
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Första generationens Camaro är bra tuffa... Keep up the good work. ;)
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Här är flödes pappret på topparna + några bilder på hur topparna ser ut.


Bild

Bild

Bild

Bild


Mvh R
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tycker topparna är overkill.

Skulle tro att du får en lika rolig motor med ett par bonntoppar eller ett par alutoppar för halva priset.

Hur mycket hadde du tänkt varva.Tänkte du ta ut mycket sugmotoreffekt?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Ja vad säger man....en Camaro 68 är min drömbil!! Ska äga en sån nångång, senatt det sitter turbo på din gör absolut inte saken sämre...och dubbla dessutom, dubbelt så bra. AVIS!!!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Med de topparna kanske du skulle satsa på dubbla HX55 eller något sådant i stället.. Blir nog gärna en del mer än de 800hk du nämde :o

Du kan nog använda pengarna bättre än att lägga dem på dyra t70 turbos (turbonetics?) Risken är nog att de blir ganska trånga ut.
Teorier jag har hört på sistonde är att för att få snabb respons kan man gå ner i avgashus, inte i turbinhjul.
Samt använd inte större kompressordel än du behöver.
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Har en liten uppdatering.
Lyssnade på snälla människor på detta forum som vet mer än mig och har nu köpt 882 topar.

Mvh R
Skriv svar