
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Det fattas 2 rör för att kunna besiktiga 7,50 och dom ska jag sätta dit.
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak. Däck M/H Racemaster. 30*17,5*15 däck bak. Frontrunners fram.
Lite bilder på pärlan

Lastad och redo för sitt nya hem.




Här är pärlan hemma för lite mellan "lagring"


Lite hög ifram nu, men de blir nog bättre med en rova i sen.
Kommer mer detalj bilder efter helgen.
Gamla bilder in action


Mina Planer
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på 377 cui
Bilder på blocket.

Överfallen.

Nållagerna till kammen

Sleevsen til lyftarna.

"Breathers" så oljan inte rinner ner på kammen och tar effekt


Vev axeln är en Eagel 4340 smidd axel. Stakarna är CAT 4340 h-profils stakar. Kolvar är ej bestämt än troligen SRP eller JE.

Veven

En Stake
Jag kommer förmodligen att köra med VEMS sprut då jag tycker det verkar vara ett mycket prisvärt system, och de finns mycket bra support här i Sverige.
Sen har jag inte bestämt om jag ska köra med fast tändning eller med programerbar. Vill inte krångla till de allt för mycket. Men jag tar gärna emot tips och vill gärna höra era erfarenheter.
Jag kommer att bygga både Insug och grenrör själv. Insuget blir i alu och grenrören i rostfritt.
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.

Topp


Vippor


Lite blandadem bilder.
MSD map sensor 3bar

Aeromotive BTR, har även köpt en A1000 pump men ej fått den än.

Kam drivningen

Bränslefilter, blev fel när jag beställde brara


Wilson spjället.

8st 1000cc Delphi spridare

Bränslepump

Böjar till grenrör

De kommer mer bilder och fakta efterhand som jag börjar greja med bilen.
De första som ska göras är att bygga in mina stolar och fixa så att jag får platts då jag är ett par nr större än Janne

Bilder på de kommer efterhand. Byggandet drar väl inte igång fören efter helgen.
Fråga om de e något ni undrar.