Volvo 16v flödes tävling (slut resultatet på sid 16)

Diskussioner för erfaret folk
lasse wankel
För mycket laddtryck
Kontakt:

Volvo 16v flödes tävling (slut resultatet på sid 16)

Inlägg av lasse wankel »

Ja nu startar jag tråden om flödestävling som är tänkt att äga rum i Jakobsberg 1 mil norr om Stockholm i Februari eller Mars. Jag skriver upp lite punkter och sen får vi diskutera från detta :D

1. 8V eller 16V topp? 16V tycker jag.
2. Vilket märke? Volvo, Toyota, BMW eller kanske Saab? Toyota tycker jag, billiga och inte så många har portat en sån topp.
3. Hur ska vi mäta? Maxlyft. snitt lyft max bxh på kanalens inlopp ventilstorlek, sätesjobb m.m
4. Hur många deltagare max, reserver? 8 st samt 1 reserv kan det va lagom?
5. Vilket datum? Jag föreslår en Lördag i början av Mars.

Posta på nu så är diskussionen igång snart 8)

/Lasse
Senast redigerad av lasse wankel den fre jan 25, 2008 10:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Usch toyota hehe.

Meningen med det är ju att det inte skall kosta nått direkt för dom som tänkt sig göra det.
En gammal volvotopp får man tag på vart som hellst.
Men toyota har jag aldrig varit i kontakt med. Om det inte är supra toppar vi menar.

Menar att det inte är så många som åker med 4cyl toyota, iaf inte här omkring.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Varför inte en Opel 16v topp?

de är 'trånga' och ganska billiga att få tag på-
Svåra att göra underverk med.

Kom ihåg det finns 2 gjuten så då får ni hålla er till samma gjute allihop.
Coscast toppen är värd mera i opelsammanhang.
Den andra KS gjutet finns lite varstans o dräller billigt då de kan vara spruckna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
HenrikGM
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Possible very good head to work with:

Audi 5valve AEB, bigport head which flows around 240CFM

Same head, but in a small port version is very cheap, because people change to big port versions. Smallport version can be modifyed to large port, and has large port valves, etc.
Flows stock 180CFM, but valve curtain suggests potential around 470CFM if i recall correct. Ports are _very_ small, but with a lot of meat to allow a good airflow expert to reveal its true potential!

This would be a whole new chapter, since almost noone has ever tried this stunt, and certainly not has a great amount of experience with it in advance.

Think that would be a very good choice!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag känner mig mest sugen på att lära mig mer om volvo 16v.

sen säg att man får köra KL racing 36mm in ventiler och bara höja taket lite med plast på det vanliga stället (där taket är för lågt) sen kanse begränsa modifierigarna vid insugnings packningen till ett visst mått så att det blir topplock som man har nytta att exprimenterat med?

bara mina tankar?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jo volvo vore ju intressant.

Men men, det är ju olikavad man är intresserad av för motorer och har viss erfarenhet av.

Jag skulle ju tycka att volvo 16v nästan blir för avancerat.
Skulle vilja att det enda som kostar nått är strömmen till flödesbänken typ.

Man kan göra en 16v hur extrem som hellst, och det skulle säkert gå att använda den på en motor utan vatten och med metanol i tanken.

Men det är ju inte direkt någon sport.
Har någon 100timmar övers så vinner den ju eftersom den har möjlighet att hel och hållet dra om kanalerna.
Men använder man std kanalernas material och ev ventiler så känns det mer som sport.

Men jag har ingen aning. har inte kikat på det förra 530 reglementet
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Som amatör i ämnet så borde de i mit tycke vara mest opartiskt att porta på en ovanlig topp om ni ska anordna en tävling.
Det är väl ändå den med mest flöde/medelflöde som vinner? Har man då stor erfarenhet av en viss topp blir de ju givetvis ett försprång för denne.

Som ni gav förslag på tex toyota, mazda, nissan finns gott om sönderrostade japsare på skrotarna och få som satt sig in i just de topparna.

Andra ideér?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Gustav N skrev:Som amatör i ämnet så borde de i mit tycke vara mest opartiskt att porta på en ovanlig topp om ni ska anordna en tävling.
Det är väl ändå den med mest flöde/medelflöde som vinner? Har man då stor erfarenhet av en viss topp blir de ju givetvis ett försprång för denne.

Som ni gav förslag på tex toyota, mazda, nissan finns gott om sönderrostade japsare på skrotarna och få som satt sig in i just de topparna.

Andra ideér?
jo så sant men det ska ju va nån topp man kan ha nytta av alla timmar man lägger ned också annars så är det svårt att ge sig tid att jobba grattis med de?
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Jens Gustavsson skrev:
jo så sant men det ska ju va nån topp man kan ha nytta av alla timmar man lägger ned också annars så är det svårt att ge sig tid att jobba grattis med de?
Jo där har du en poäng, de blir ju lätt några timmar. Men varför inte en Mercedes 8v topp? Billiga och med bra potential.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Gustav N skrev:
Jens Gustavsson skrev:
Jo där har du en poäng, de blir ju lätt några timmar. Men varför inte en Mercedes 8v topp? Billiga och med bra potential.
jo det vore nått :) grym potensial då de flödar 230 in och 190 ut helt standard(grymmaste 8vtoppen av alla 4 cyl?). jag skylle få hjälp av conny då han är sugen på att bygga en sån.

men suget på sånna toppar är inte så högt på marknaden, men de kanse skulle komma :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

En topp som är lite sug efter och som är lite jävlig att få till så är det väll 850toppen?

en 4ventilstopp.

Sen kan ju flera dela på en topp. kapa isär skicka iväg:)

Har aldrig portat 850 och är grön på det området.

Men Det logiska tänkandet avtar ju inte även om toppen härstammar från en f1motor eller brigs & stratton gräsklippare med sidventilare!

Sen finns det ju inte hur många olika sätt som hellst att göra en topp på heller så risken att det blir någorlunda lika är ju stor.

Sen så dom med flödesbänk har ju fördel, man finner ju ofta döda ställen och radier som strular lättare då.

Vi får inte ta det tidigare än att jag och Ante har hunnit fått ihop bänken alltså hehe :) :hihi:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
lasse wankel
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Gustav N skrev:Som amatör i ämnet så borde de i mit tycke vara mest opartiskt att porta på en ovanlig topp om ni ska anordna en tävling.

Andra ideér?
Ja som jag ser det är det inte många som har portat en 16V Toyota topp 4 cyl! Detta är ju en porttävling och inte en "bulta på toppen" och kolla effekten tråd så ser jag mer och mer bilden framför mig, Köp en gammal Toyota 4cyl topp och börja porta för allt vad du kan :hihi:

/Lasse
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

lasse wankel skrev:

Andra ideér?
Ja som jag ser det är det inte många som har portat en 16V Toyota topp 4 cyl! Detta är ju en porttävling och inte en "bulta på toppen" och kolla effekten tråd så ser jag mer och mer bilden framför mig, Köp en gammal Toyota 4cyl topp och börja porta för allt vad du kan :hihi:

/Lasse
Lasse, kan inte du dom topparna lite?
Eller det var någon kompis till dig som hade en steg 1 topp?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
lasse wankel
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Jag kan säga dig att jag aldrig portat en topp! :doh: Micke har steg 1 portat Celica toppen och vill säkert vara med i flödestävlingen!? Dessa namn hoppas jag på i tävlingen och några till!
1. Hemlige Arne
2. Janne Lundin
3. Micke wankel
4.Erland Cox
5. Musen
6: Tommy Luhr
7. Pacman
8. Jens 142

Kom igen occh posta nya "portgurunamn"

:D

/Lasse
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej, tänkte ifall du smyg portat någon jag hehe.

Jo jag är intresserad av att vara med:)

Hoppas vi får så det passar för alla inblandade.

Men detta med vilken topp vi skall ha får vi nog diskutera.

Finns det någong annan sådan här tävling i något annat land eller liknade som man kan sno ideer från eller toppämne.

skall vi flöda till rimliga lyft med?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Skriv svar