sävar skoter dyno renoverig och bygge

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

sävar skoter dyno renoverig och bygge

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta är början på uppbygnaden av den nya broms bänken jag har köpt begagnad , det som ska återanvändas är lösplockat och grov rengjort.

läs mer här www.stuskadyno.com



grund grejorna såg ok ut men lagren hadde fått smaka lite vatten så de och packboxarna ska bytas.
man blir lite förvånad över turbinens utformning :shock: inte så hi-tec men den ska ju produsera värme också :wink:
Bild



jag ska först försöka reda ut hur den fungerar då det inte följde med nån instruktions bok. (nån som har jobbat med nån sån här bänk eller vet av nån instruktions manual?)

edit jag har fått tag i instrucktions bok nu av stuska :thumbright:

den stora mätaren som man läser av vridet på är igenteligen en tryck mätare, 0-24 och på hemsidan ser man att det fins många olika och för att va till denna minsta bänken så är det mest troligt att den är kalibrerad mot skalan 0-24
om man läser på mätaren så blir till exempel mätaren i botten på 24 skalan på 8000rpm 24x8= 192hk och på 9000rpm blir maxeffekten 216hk och 12000rpm 288hk

max vrid i lb blir då 24x 5.252=126, i nm blir det x1.36= 171nm på alla varvtal.



Bild



stuska rekomenderar minst 10galons/minut varje 100hk och ett tryck mellan 3.1 bar och 4.5bar. läs mer här http://www.stuskadyno.com/faq.html

turbinen är ca 8.3" turbin dim.

jag hittade denna diagram på XS19 modellen som det står har ersatt min modell 90 men det är frågan vad som begränsar att den tar mer effekt/vrid, vilket vatten tryck/flöde är den baserad på?



Bild

mer info om de olika bänkarna från stuska och bättre bilder kolla här http://www.stuskadyno.com/pdf/corporate.pdf
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre nov 21, 2008 6:55 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har börjat skruva ihop den nu det blir en kjedja mellan motor och dyno.

ska svarva så man kan montera ett drev som sitter på en gammal kona

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

varför kjedja? varför inte en knut med en kona direkt på vevaxeln?
eller en hardyskiva men en kona som passar på vevaxeln
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir svårt att passa in olika motorerna på ett enkelt sätt sen så slipper man hardy skiver mm då kedjan säkert dämpar toretions svägningar skulle jag tro?
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

måste ju nästan komma och bromsa 1 stonkarn sen då den är klar. :)
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jens Gustavsson skrev:det blir svårt att passa in olika motorerna på ett enkelt sätt sen så slipper man hardy skiver mm då kedjan säkert dämpar toretions svägningar skulle jag tro?
jo visst är det enklare me kedja, jag har för mig att mcxpress körde me en hardyskiva och en knut på vevaxeln då dom bromsade 2takt skoter..
hotpiston
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: lör feb 16, 2008 9:15 pm
Ort: Fällforsån

Inlägg av hotpiston »

hmmm jag undrar om verkligen en kedja klarar hastigheten då man börjar varva ??

Det håller då inte i dator simuleringen på gräsklippartraktorn som jag byggde.

Sen vet ju alla att fiktion och verklighet är två skilda saker men en skenande kedja i 8000 rpm kan nog ställa till en del.
Bara en tanke..

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

nä de har du helt rätt i.... men det har nog jens räkna med att det kommer flyga nån kegja.. gäller bara att hinna ducka :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inga problem bengans motor som haft den förut hadde inga problem med den han har bromsat många trimmade tundercat motorer så en enstånka ska inte ställa till nå problem skulle jag tro om den inte skakar sönder kedjan :)

måste bara ha koll på dim på dreven och hastigheten vid de varv man har som max.

vilken hastighet har en R hoj på kedjan på bakdrevet i 320km/t?
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Kommer det bli nå "hi tech" loggning också? avgastemp, bsfc...?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi loggar med te edge datalogger burken.



varvtal

vridmoment

1-4avgastempar

tryck mätning (vet inte ricktigt vad det är bra till, pipa?)

cylinder temp/tändstifts temp

bb lamda (4 taktare)

det går att montera knacksensor också om man vill.

det satt en bränsle flödes mätare på bänken vi ska se om vi får liv i den.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 01, 2008 1:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

finns det någon billig flödesmätare som man kan använda för att mäta bränsleflödet?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gunnar skrev:finns det någon billig flödesmätare som man kan använda för att mäta bränsleflödet?
jag tror det fins skapligt billiga runt tusen lappen??

bränsle dator ska man nog söka på??

den som följde med bänken var rätt avanserad men det fins billigare också.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

jasså en tusing...? låter intressant, är det här hemma eller USA?
Har du nån länk?

Vad är det för mät områda på din?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara en gisning mins inte var jag sett dem ? tror de var mer populära för 10-15år sen.
Skriv svar