b21 med våta foder
b21 med våta foder
hej jag har planer på att bygga en (test) motor till sommaren jag skall bygga på en b21a motorn kommer att borras upp så mycket att kul kanalerna blir öppna. och sedan skall der monteras våta foder i blocket målet med detta är att få så mycket borr som möjligt skulle vilja hamna på minst 3l så cylindrarna måste mog hamna på minst 100 i borr. för jag vill inte ända slaglängden så mycket. frågan är om detta ens är möjligt? nån som har synpunkter på detta eller ider får gärna diskutera detta med mig. tanken med detta bygge är att få en bra fungerande motor med ett stort vrid och ca 300hk std utan turbo mm.
jag har även ritat på en ny b20 cross flow topp i aluminium om jag skall gjuta fram nån sån topp så skall både 16v och 8v finnas som alternativ.. OBS jag har bara tgit fram en tirning på en ny topp har inte gjort nån än.
jag har även ritat på en ny b20 cross flow topp i aluminium om jag skall gjuta fram nån sån topp så skall både 16v och 8v finnas som alternativ.. OBS jag har bara tgit fram en tirning på en ny topp har inte gjort nån än.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det låter intresant , är det hemliga ritningar? skulle va kul att se.
varför bygga crossflow? blir det inte trångt med stötstänger och toppbultar?
jag har ett B18 block med foder so man kan borra 98.40mm det fins bilder nånstans.
jag har ett B18 block med foder so man kan borra 98.40mm det fins bilder nånstans.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
The skrev:Om man gör en 16v topp lär man nog inte behålla stötstängerna...
jag tänkte mer på 8 ventiler men det utesluter inte stötstänger och 16v heller

jag håller mig dock ändå till ricktiga B20 toppar då det räcker för mig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
hemliga ritningar hehe.. jag vill inte posta nå ritningar än då jag inte är klar med dom än.Jens Gustavsson skrev:det låter intresant , är det hemliga ritningar? skulle va kul att se.

se om du kan hitta nå bilder på de blocket skulle vara bra att få se hur dom har gjort.
Tja, man kan ju undra vad syftet med att gjuta specialtoppar till en b20 för 50-100k/st är öhtErsviken skrev:Om man bygger bort stötstängerna, vad är då syftet att bygga på ett B18/20 block ????The skrev:Om man gör en 16v topp lär man nog inte behålla stötstängerna...

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Ska toppen gå att sälja så vill det nog till att det är en ersättningstopp till original. Annars kan man lika bra lägga i en 234 motor.
Hade det funnits en topp med tjockare gods och gärna i aluminium så hade jag varit spekulant. En topp med tillräckligt gods för att göra vad som behövs i portningsväg. Hade varit fräckt med en 300 hästars B20. Originaltopparna är lite trista eftersom det finns för mycket vatten i dom. När jag jobbade på KG trimning på 80 talet så gjorde vi en motor med lösa foder som fungerade bra. fodrena var limmade eller betongade i botten.
Erland.
Hade det funnits en topp med tjockare gods och gärna i aluminium så hade jag varit spekulant. En topp med tillräckligt gods för att göra vad som behövs i portningsväg. Hade varit fräckt med en 300 hästars B20. Originaltopparna är lite trista eftersom det finns för mycket vatten i dom. När jag jobbade på KG trimning på 80 talet så gjorde vi en motor med lösa foder som fungerade bra. fodrena var limmade eller betongade i botten.
Erland.
den toppen jag har skissat lite på har kvar stöt stängerna och är 16v ev 8v syftet med att gjuta en ny topp i alu är ju för att få ut mer flöde den blir lättare att bearbeta om jag skulle ta fram en sådan topp så vist de skulle kosta mig ganska mycket medans jag tar fram pluggarna men sedan när väl formen är klar så kostar det inte speciallt mycket att gjuta dom på jag känner en av ägarna på ett alu gjuteri och har pratat med dom om det..The skrev:Tja, man kan ju undra vad syftet med att gjuta specialtoppar till en b20 för 50-100k/st är öhtErsviken skrev: Om man bygger bort stötstängerna, vad är då syftet att bygga på ett B18/20 block ????
det är de jag har ritat på men när formen pluggen byggs kommer botten delan av b20 toppen användas och stötstängs sidan med bult hålen att användas sen blir alla kanaler "nya" och när de är klart så gjuder man en form i sand och sedan gjuter dom av de i aluminium.Erland Cox skrev:Ska toppen gå att sälja så vill det nog till att det är en ersättningstopp till original. Annars kan man lika bra lägga i en 234 motor.
Erland.
okej vad hade ni gjort för borr på den motorn? jag har planerat att sätta våta foder i en b21 för att utöka boret så mycket som möjligt:) skulle gärna vilja hamna på en 3-3.5l utan att ända slaget speciallt mycket:)
-
- Forumsberoende
liite off topic kansje: var det inte en kille på her på forumet som hadde borrad ut sine sylindrer på b20; å fræst inn / satt inn b23 sylindersatsen
kan dette være veien å gå?
å bygge 4ventil teknikk på støtstangprinsipp: volvo f16 motorn( til lastebil) er vel med 4ventilteknikk; med støtstang... dom kjør bare med slave ; les bruker en løfter, en støtstang, en vipparm, men betjener 2 ventiler om gangen...

kan dette være veien å gå?
å bygge 4ventil teknikk på støtstangprinsipp: volvo f16 motorn( til lastebil) er vel med 4ventilteknikk; med støtstang... dom kjør bare med slave ; les bruker en løfter, en støtstang, en vipparm, men betjener 2 ventiler om gangen...

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- För mycket laddtryck