b21 med våta foder

Diskussioner för erfaret folk
linkan66
För mycket laddtryck

b21 med våta foder

Inlägg av linkan66 »

hej jag har planer på att bygga en (test) motor till sommaren jag skall bygga på en b21a motorn kommer att borras upp så mycket att kul kanalerna blir öppna. och sedan skall der monteras våta foder i blocket målet med detta är att få så mycket borr som möjligt skulle vilja hamna på minst 3l så cylindrarna måste mog hamna på minst 100 i borr. för jag vill inte ända slaglängden så mycket. frågan är om detta ens är möjligt? nån som har synpunkter på detta eller ider får gärna diskutera detta med mig. tanken med detta bygge är att få en bra fungerande motor med ett stort vrid och ca 300hk std utan turbo mm.

jag har även ritat på en ny b20 cross flow topp i aluminium om jag skall gjuta fram nån sån topp så skall både 16v och 8v finnas som alternativ.. OBS jag har bara tgit fram en tirning på en ny topp har inte gjort nån än.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av calle Bengtsson »

Nya Motor block.
Borr 104mm "Rödblock"

104 block 103 vev= 3500cc
104 block 98 vev= 3330cc
104 block 86 vev= 2920cc
104 block 80 vev= 2720cc
104 block 68 vev=2310cc

Detta är kopierat frün en konkurents sida!
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det låter intresant , är det hemliga ritningar? skulle va kul att se.

varför bygga crossflow? blir det inte trångt med stötstänger och toppbultar?

jag har ett B18 block med foder so man kan borra 98.40mm det fins bilder nånstans.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Om man gör en 16v topp lär man nog inte behålla stötstängerna...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

The skrev:Om man gör en 16v topp lär man nog inte behålla stötstängerna...

jag tänkte mer på 8 ventiler men det utesluter inte stötstänger och 16v heller :wink: det fanns sånna amrekanska toppar på slutet av 80 talet.

jag håller mig dock ändå till ricktiga B20 toppar då det räcker för mig.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Om man bygger bort stötstängerna, vad är då syftet att bygga på ett B18/20 block ????
linkan66
För mycket laddtryck

Inlägg av linkan66 »

Jens Gustavsson skrev:det låter intresant , är det hemliga ritningar? skulle va kul att se.

varför bygga crossflow? blir det inte trångt med stötstänger och toppbultar?

jag har ett B18 block med foder so man kan borra 98.40mm det fins bilder nånstans.
hemliga ritningar hehe.. jag vill inte posta nå ritningar än då jag inte är klar med dom än. :wink: det finn special vippor man kan köra med som tar två ventiler / stötstång. så det ska nog gå att få plats med kanalerna. men de vet ja inte än måstt fundera mer på den iden och kanske ta fram en topp och se om det är möjligt. anledningen till att jag vill ha en cross flow är ju för att man får bättre kanaler och så blir det mindre trångt än att man skall ha allt på samma sida av motorn.

se om du kan hitta nå bilder på de blocket skulle vara bra att få se hur dom har gjort.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Ersviken skrev:
Om man bygger bort stötstängerna, vad är då syftet att bygga på ett B18/20 block ????
Tja, man kan ju undra vad syftet med att gjuta specialtoppar till en b20 för 50-100k/st är öht :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ska toppen gå att sälja så vill det nog till att det är en ersättningstopp till original. Annars kan man lika bra lägga i en 234 motor.
Hade det funnits en topp med tjockare gods och gärna i aluminium så hade jag varit spekulant. En topp med tillräckligt gods för att göra vad som behövs i portningsväg. Hade varit fräckt med en 300 hästars B20. Originaltopparna är lite trista eftersom det finns för mycket vatten i dom. När jag jobbade på KG trimning på 80 talet så gjorde vi en motor med lösa foder som fungerade bra. fodrena var limmade eller betongade i botten.

Erland.
linkan66
För mycket laddtryck

Inlägg av linkan66 »

The skrev:
Ersviken skrev: Om man bygger bort stötstängerna, vad är då syftet att bygga på ett B18/20 block ????
Tja, man kan ju undra vad syftet med att gjuta specialtoppar till en b20 för 50-100k/st är öht :)
den toppen jag har skissat lite på har kvar stöt stängerna och är 16v ev 8v syftet med att gjuta en ny topp i alu är ju för att få ut mer flöde den blir lättare att bearbeta om jag skulle ta fram en sådan topp så vist de skulle kosta mig ganska mycket medans jag tar fram pluggarna men sedan när väl formen är klar så kostar det inte speciallt mycket att gjuta dom på jag känner en av ägarna på ett alu gjuteri och har pratat med dom om det..
linkan66
För mycket laddtryck

Inlägg av linkan66 »

Erland Cox skrev:Ska toppen gå att sälja så vill det nog till att det är en ersättningstopp till original. Annars kan man lika bra lägga i en 234 motor.
Hade det funnits en topp med tjockare gods och gärna i aluminium så hade jag varit spekulant. En topp med tillräckligt gods för att göra vad som behövs i portningsväg. Hade varit fräckt med en 300 hästars B20. Originaltopparna är lite trista eftersom det finns för mycket vatten i dom. När jag jobbade på KG trimning på 80 talet så gjorde vi en motor med lösa foder som fungerade bra. fodrena var limmade eller betongade i botten.

Erland.
det är de jag har ritat på men när formen pluggen byggs kommer botten delan av b20 toppen användas och stötstängs sidan med bult hålen att användas sen blir alla kanaler "nya" och när de är klart så gjuder man en form i sand och sedan gjuter dom av de i aluminium.

okej vad hade ni gjort för borr på den motorn? jag har planerat att sätta våta foder i en b21 för att utöka boret så mycket som möjligt:) skulle gärna vilja hamna på en 3-3.5l utan att ända slaget speciallt mycket:)
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

liite off topic kansje: var det inte en kille på her på forumet som hadde borrad ut sine sylindrer på b20; å fræst inn / satt inn b23 sylindersatsen :shock: :idea: :!:
kan dette være veien å gå?
å bygge 4ventil teknikk på støtstangprinsipp: volvo f16 motorn( til lastebil) er vel med 4ventilteknikk; med støtstang... dom kjør bare med slave ; les bruker en løfter, en støtstang, en vipparm, men betjener 2 ventiler om gangen... :idea:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Benny Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Benny Nilsson »

Vad kommer du använda för foder ämné? :?:
Var sugen på att göra samma med en 230.
/Benny
linkan66
För mycket laddtryck

Inlägg av linkan66 »

Benny Nilsson skrev:Vad kommer du använda för foder ämné? :?:
Var sugen på att göra samma med en 230.
/Benny

jag har några ämnen som jag har kollat på. men jag vill inte tipsa om nåt sådant än då jag inte har hunnit testa dom än:)
linkan66
För mycket laddtryck

Inlägg av linkan66 »

ingen som vet av nån foder tillverkare som har hyfsat smala foder men ändå hållbara? skulle vara intressant att hitta nån sån ist för att tillverka mina egna foder..
Skriv svar