Smokey yunick som även uppfann detta mätvärktyg säger i sin bok så här:
No serious racer can survive without a leak down tester! This instrument will give a specifik readinig of ringseal efficiency, for maximum torque and horspover.
Så nu ska jag börja hålla bättre koll på tätheten i motorerna här runt byn.
Blir också intresant att jämföra olika kolvringar och betongade VS obetongade bottendelar.
Min uppfatning är att om det är så viktigt som smoky säger på en race sug-motor med lågt cylinder tryck så borde det vara ändå viktigare på en turbo motor med extrema cylindertryck.
Man kan också spara pengar genom att förutspå dyra spiknings haverier genom att se när den viktigaste värmeavlednings källan (ringarna) för kolvarna börjar tappa kontakten med cylindern.
Hoppas min investering är värd pengarna (ca 1400kr), någon som har praktisk erfarenhet av sådana mätningar dela gärna med er!
Obs! denna mät metod är mycket seriösare än ett så kallat kompaprov där man kör på startmotorn, på grund av trycket som visas på en sådan mätare mest mäter hur vass kam du har och grundkompan och inte hur fräsch motorn är, möjligtvis så ser man om det är lägre tryck på en cyl.
Men jag har märkt att mycket slitna motorer oftast inte visar speciellt mycket lägre tryck om det inte är något jättehaveri.
Jag åter kommer med mät data när jag testat nåra olika motorer!