Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

flödet pikar vid ca 11mm på 193cfm men tappar sen lite då jag inte tordes porta tilräckligt mycke i innerradien före jag får hem min sonic tester men det får vi ta nästa sesong.

skulle tro att toppen kommer att göra av sig mer än vad flödes siffrorna antyder också då dim på insugnings canalen nu är ca 38mm från 35mm i fjol.


fint flöde på avgassidan :thumbright: , tror det är mer än min 40mm topp flöda men jag hadde kanse lite mer flöde på lägre lyft?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Idag har jag slipat in alla ventiler och schimsat fjädrarna.
Tvättat toppen, bara montering av fjädrar återstår.

Lägger ut schimsningen här (dokumentation för mig själv i framtiden)
Papper och dokument på datorn försvinner men här är ett perfekt sätt att lagra all rolig information. dessutom ser man datum.

Bild
Senast redigerad av Eric Wiklund den mån maj 12, 2008 12:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu var det mappat med e85 och 1600cc spridare och 1.6bar tryck.

det gick mycket bra lite ändrad rec feul sen nåra små ändrigar i ve på låg last och typ 3 försiktiga svep mellan 3000-7000rpm för att snåla ned lamdan lite mot 0.80.

ja eric får komma med mer info, bilen känns pigg iallafall :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi var ju till piteå i går med erics 142 för att se vad den gick för.
Jag kan börja med att lite snabbt sumera konseptet som eric mer eller mindre snickrat ihop på garage uppfarten.

1st 142 helt orenoverad som är nedvicktad till 1252kg med eric i.
Förutom lite kraftigare "stor busningar" i bakvagnen, en låst diff, M45 låda,
164mellanaxel, saab turbo tryckplatta med blackmagic lammel och 19år gammla MH racemaster 235 däck är helt standard.


Motorn är som bekant en B20 som har en snäll F kam med lite olika lyft (en del nedkörda nockar) som har ca 240graders 0.05" dur och ca 10.5mm ventillyft.
Toppen är dock ganska vass med ca 185cfm in 150 ut, kolvarna är KS tunga smidda och sitter i volvos M stakar.
Turbosystemet består av ett orginal grenrör med en adapter mot holset HX40 med 56/65 #16.
Insprutningen sköts av ett vems och 1600cc spridare och dubbla walbro pumpar & E85.


Bästa tid före helgen var 12.12 men med den nya större turbon och vassare toppen och e85 skulle förhopningvis tiden bli bättre om bara M45 skulle hålla.

Vi skulle köra allt safe och första reporna skulle bara va test körningar där lamda, tändning och tempraturer skulle kollas utan att motor eller drivlina skulle belastas.
Tiderna var kring låga tolver och lamda och laddtryck justerades in på 1.6bar och ca lamda 0.80.
Tändningen låg på ca 24 grader under vrid max sen ca 26 grader över.

I slutet av bilsport tävligen var tiderna nere på 11.70/186/1.70

Sista repan skulle trycket ökas och B20 skulle få sjunga ut med lite hårdare växligar men då just när Eric körde in mot start var det slutkört för dagen :(

Som tur var så var det kval i pite Spring Championship dragracetävligen samma kväll.
Vi besiktigade in bilen i SportCompactModified klassen och första repan blev inte så lyckad.
Laddtrycket blev inte speciellt mycke högre heller men en 11.70 vart det med lite fränare start (hjul lyft hela 1:an).

Repa två därimot var det gängat på mer tryck igen och nu vart det 1.9 bar.
Eric lyckades med en grym start som nästan slet den stackars 142 i två delar (hjul lyft hela 1:an och halva 2:an :twisted: på ena däcket).
Så Eric körde för rekord eller M45 haveri och med betydligt agressivare växligar hela vägen och tiden slutade på 11.27/197km/t/1.59 i 60fot :shock:


Väldigt imponerande tyckte vi i temet :thumbright: speciellt med tanke på vilket enkelt konsept som denna bil har men den är väl genomtänkt och den har tunats in mycket seriöst.

För att ställa den tiden mot andra B20 tider som olika andra b20 bilar kört genom tiderna så avancerade Eric till en andra plats,
Där han tex slagit salt&peppar amazonen, boström, rullarn, vin och sprit amazonen, mm :thumbright:

Man börjar nästan bli lite orolig själv nu :wink: när Eric närmar sig mina (10.61/206)
Vem kunde tro att det var så här mitt största hot skulle se ut och speciellt om man kollar tillbaka ett par år då Eric började komma till mitt garage och leta i soptunnorna efter avdankade delar från min 142 :hihi:

Man börjar fundera hur denna motor i mitt chassi skulle gå?
Den är ju 120kg lättare, bättre aerodynamik och större däck?

Jag måste nog börja skissa på en ny B20 :)

Jag skulle säga att Erics motor är snällare i grunden men den är bättre intunad och den går att ladda mer i än min med E85 och 6.8:1 kompan.


Eric hur mycket går det egentligen att ladda i din B20? :confused:


bilden knyckt av rickard (detta hjullyft med de snälla starten och låga laddtrycket)
Bild

mer bilder från tävligen här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24215

Mats Appelgren kommenterade vårat www.savarturbo.se forum i spekertornet och sa att han tjuvsurfade där ibland och tyckte det var en hel del mycket intreresanta motor diskussioner där
men han tyckte också att vi skulle stata ett forums del som handlade om rostlagningmed en pik åt erics skärmkanter mm :hihi:
jag sa åt han senare att vi tyckte han skulle komma ur garderoben och logga in på sävar forumet :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön jun 08, 2008 10:30 am, redigerad totalt 7 gång.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

haha :lol:

"En annan förare som får vänta på starten är Eric Wiklund från Sävar. Han kör en Volvo 142 från 74.
- Den är besiktad och jag har inte ändrat något på den, stoltserar han.
Om allt går bättre än planerat kan bilen användas som transportmedel hem till Västerbotten.
- Men jag räknar med att den pajjar, så jag har med ett släp till hemvägen."

http://www.folkbladet.nu/?p=108157
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jens: Så mycket som behövs för att knäcka din tid :twisted:
Måste försöka fixa så det går att höjja trycket mer innan nästa gång
Det skulle va kul att fara till motornord och tvärköra i bänken och justera den mot 3bar

Jonas: Jag vet inte riktigt, kanske nån sundsvallstävling men det beror på hur mycket ork man har framöver

Nicke: Jag har nån adapter hemma, har dock inte måttat på något ännu ska försöka göra det under veckan/helgen

Gunnar: nu är det 10an och Jens tid som ligger i sikte utan att förstöra gatskicket på den. prio 1 är att den ska bara besiktigad och gå att köra till jobbet. men det kanske går att lätta nått oviktigt och "mer varv mer laddtryck"
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kul att det är bra snurr på grejerna.. :)

Har en fråga angående E85 och ventilsäten..

Hur pass bra pallar org säten för E85?

Fått för mej det kan va värt fräsa in sätesringar..
Alt köra med nån tillsats..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20TicPower skrev:Kul att det är bra snurr på grejerna.. :)

Har en fråga angående E85 och ventilsäten..

Hur pass bra pallar org säten för E85?

Fått för mej det kan va värt fräsa in sätesringar..
Alt köra med nån tillsats..

det återstår att se men jag tror inte det är nåra problem på sånna här motorer iallfall även om den går en par hundra mil per sommar.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

tack för alla kommentarer :D

Har inte rört en skruv på bilen sen piteå.
Men något måste man väll göra innan nästa tävling.

Är det någon som har bra bilder från piteå tävlingnen?
Även filmer skulle va kanon så man kanske kan analysera hur man kör
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Det är helt okej att lägga ut bilder på min saker, ingenting är hämligt, om du vill kan få hänvis till sävarturbo (om du skriver på andra forum)

Idag provflödade jag intercoolern.

Vi sög genom den istället för att trycka vilket inte är helt rättvisande men
Slutresultatet blev 267cfm :thumbdown:

Mått på intercoolern och hur gavlar ser ska jag lägga upp lite senare
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

cellpaketet är från KL men jag har gjort egna gavlar för att den ska passa i fronten på min bil.
gavlarna är inte de bästa tyvärr, men praktiska :)

jag har köpt 2st mappsensorer som ska kopplas in för att logga bla tryckfall i intercoolern, avgasmottryck, avgassystemsmottryck

när man har alla dessa parametrar framför sig kan man optimera vidare
om det visar sig att tryckfallet är enormt i icn måste jag fundera på göra om alt. svetsa ett rör mellan gavlarna
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan informera att vi testat en del andra kylare också och det kommer en tråd om det när jag har tid att ställa ihop datan, men kl-racings 4" (med 3" anslutningar) kylare är grymma med ca 450cfm/28" :thumbright:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jo jag hoppas på det, håller på slipa de sista på fronten inför lackningen
wastegaten håller på få lite service och nya lite skönare stolar håller på ta plats.

men motormässigt borde den gå som i piteå sist :thumbright:
hoppas man hinner ut och tuna lite torsdag/fredag

vilka ska köra Skellefteå Open?
eller ska man anmäla sig till Sport Compact Modified?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det gick inge vidare ihelgen, det slutade med ett besök på aktuen igår kväll :thumbdown: hade 39grader feber hela helgen och andningssvårigheter.

man kan väll kortfattat säga att mina två enda repor på hela dagen så misslyckades starten. Det måste varit grymt fäste.
Startade på 5000rpm med 1.2bar laddtryck chassireaktionen var tydligen grym tills motorn inte orkade mer och nästan dog.
Stal den här bilden från mats! :thumbright:

Bild
Men det skottade på fint på 2an och 3an. M45 vill inte dö fast man våldför sig på 3an. :thumbright:
Nu får man ta sikte på mantorp eller hösttävligen, beror på hur man känner sig.

Måste gå igenom bilen totalt och provköra lite på gatan för att sortera ut lite små problem. Tex. läckande grenrörspackning
(mellan adapter och grenrör). läckage på trycksidan insuget m.m
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Så här snyggt blev det med nya stolar i 142an, riktigt sportig känsla att sitta i!
Bild

Liten bild av pannrummet bara..
Bild

Inget garage, men det går ändå (får se om det blir vinterhyra nånstans för Eric denna vinter):
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar