Sida 9 av 10

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: lör aug 05, 2023 8:42 am
av Jens Gustavsson
den uppdaterade toppen redo för ihopmontering. lite större aria och lite större under ventilen till 0.88

sen har jag rundat av lite vassa kanter på kolvarna och i toppens förbräningsrum.

har tappat lite kompa där men hittat en B204 toppackning med 90mm borr istället för 93mm så blir nog liknade kompa och lite bättre ute mot packningen med 88.90mm borr.

har även mer kamaxlar att testa.

bottendelen sitter i dynon igen

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: tis aug 08, 2023 1:39 pm
av Jens Gustavsson
dragit toppen med mina M12 12.9 bultar och volvo b21 brickor och KL racing distanser så alla bultar har full längd denna gång.

40-60-90-110nm sen varmkörning med motorvärmaren till ca 80 grader i 3 timmar sen nedkyld till 30 grader med dyno vatten och sen låssa 20 grader och dra de till 110 först sen 125nm.

BULTARNA SMORDA MED COUGAR SPECIAL FETT.

BGA CH8393 PACKNING

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: ons aug 09, 2023 7:26 am
av Jens Gustavsson
Några bilder

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: ons aug 16, 2023 8:36 am
av Jens Gustavsson
har startat motorn nu men jag har råkat skada 2200cc spridarna då de inte konserverades rätt men mattias ska kolla på dem sen.

satt i några gammla 1680cc jag hade och fixa till mappen lite och körde två pull på dryga 1 bar med nya BR9ES stift och de såg lite olika ut så jag körde dem i spridar testaren och de va lite olik så hittade några andra med annat nommer från B20 tiden som va mera likadana och nu ser avgastemp mer lika ut ska fortsätta senare i veckan med detta. va väldigt varmt och fuktigt också och jag körde vatten från dynotanken så vart ganska varm insugstemp.

återkommer när jag fin lirat lite mer,

blir kul detta!

mvh jens

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: fre sep 15, 2023 8:08 am
av Jens Gustavsson
Har kört lite mera nu med den nya toppen och den ger 10-15 hk mer på 1.5 bar laddtryck eller 121 sug liter hk observerad effekt i liknande väder som tidigare.

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: mån sep 18, 2023 7:28 pm
av Jens Gustavsson
satt och klura på planen hur jag ska fortsätta utväckligen av motorn då jag tog morron kaffet i verkstan tidigt i morsse och jag kom fram till att före jag börjar ändra nå stora grejor så ska jag testa nå små och enkla och på lunchen så stälde jag mig och slipa i insuget lite som tidigare bara va port matchat lite och tagit bort nå små grejor i. blir kul att se om det går att se nån skilnad. återkommer med resultatet... men det KL racing insuget flödade rätt bra som det va så har inte så höga förväntningar.

mvh jens

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: ons sep 20, 2023 7:19 pm
av Jens Gustavsson
snart kommer det en update på nästa fas i utväckligen av denna motor. 1809cc bottendelen är på väg ihop och nytt oljetråg och pump är under uppbyggnad för att klara framtidens mål på G kraft och 60fot.

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: tor sep 21, 2023 12:58 pm
av Kalkyl
Härlig o spännade tråd o följa :thumbright:

Re: B19E 4v Competition Eliminator 590hk#1.50bar 8300rpm

Postat: fre sep 22, 2023 8:46 pm
av Jens Gustavsson
Håller på förbereda nästa utväcklings fas i comp 4v motorn. har monterat den smidda KL racing 72.8mm vevaxeln i B200 blocket (tidigare i dena tråd är det en B19 som är mer besläktad med en B23 än en B230)

B200 blocket med 88.9mm borr är ca 1mm tjockväggigare än en vanlig b230 block.

sen håller jag på bygga ett nytt oljetråg som är lite djupare och med bättre plasering av olje silen mer i mitten och närmare botten.

har lärt mig att på en B230 så är oljepumpen på samma ställe i blocket men primiär kuggen är framåt på en B20 och bakåt i en b230 så placerigen på silen blir mycket bättre med b20 modellen men inget passar i övrigt så är mycket jobb.

har portat och utökat arian och flödet på sugsidan oljepump så det matchar det högre rpm.

blir kul att se hur 1809cc svarar istället för 1986cc här framöver :thumbright:

insuget har också filats lite mer i för både bättre våt egenskaper och lite mer flöde och aria.

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Postat: mån okt 02, 2023 11:40 am
av Jens Gustavsson
sista pullet med det portade insuget och sista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.

håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.


607 hk 8700+ rpm

121.8hk/litern sugmotor

1.51 bar

1010/ 12grader

25 insugstemp

film https://www.youtube.com/watch?v=GYP8Jie1XpY

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Postat: mån okt 02, 2023 12:02 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev: mån okt 02, 2023 11:40 amsista resan med vemset som käns lite jobbigt att byta bort då det fungerar så bra.

håller på med ett Maxxecu street nu även till vegan.
Du kommer inte att ångra dig :thumbright:

//Nisse

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Postat: mån okt 02, 2023 12:25 pm
av Jens Gustavsson
nä det är bra grejor och de är fortfarande hungriga på att förbättra saker och de hör på en då man har synpunkter och ideer :thumbright:

dataloggen på 1000HZ är också jäkligt frän då man tunar chassin och power magnament!

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Postat: tor okt 12, 2023 9:33 am
av Jens Gustavsson
förde över tändmap och lamda target från vemset och sen tiog jag bränsle mapen från 142 med liknade vacium och spridare mm och bara ändra till 1680 spridarna (2200cc på b20 i 142) sen knapra jag in 76 grader förtändning på trigen som jag också hade i vemset sen starta den helt odramatiskt och puttra på under varmkörningen som det fortfarande va vemset :thumbright:

sen efter några pull på låga laddtryck kring 0.6bar så fin mappa jag till den sen öka jag till 1 bar och sen till 1.20 bar och effekten såg liknade ut. sen kolla jag nollningen på veven och såg att 30 grader va mer 28 så ökade till 30 som jag låst den på. provade att varva upp mot 6000 och den såg stabil och fin ut max 1 grad skilnad från tomgång.

lamdan låg liknade som med vemset och ca 0.78 vid vrid pik vid 7000rpm och sen vid effekt pik ca 0.81 på detta låga laddtryck. ca 24.5 grader vid 7500 rpm och över 8500 va det ca 25 vid 8500+rpm.

men sen då jag skulle börja gasa på 1.5 bar så ser jag att det va lite tryck i kyltornet över ca 0.5 bar laddtryck.

inget vatten i oljan eller i förbräningsrummet och motorn går perfekt men förstår att toppackningen börjat läcka så jag skruvat isär den nu.

hände liknade grej i våras före jag porta sista i toppen.

alla stift och förbränings rum ser likadana ut och ser inte ut att ha gått varmt.

syns lite olje rester då jag kört utan ventiltätningar på insug och bottendelen är ju inte ny heller men den har hyffsat bra leekdown och kompatryck .

man ser på kolvarna några små spik märken och det fins på alla kolvar så det säger samma sak som packningen att det problem på alla cylindrar.

själv tycker jag det är lite lustigt att man kan köra sönder packningar på så låga laddtryck men det är ju rätt mycket liter effekt ändå så jag tror jag måste hejda mig själv och jaga sugmotoreffekt och börja tuna smartare och mer se mot slutmålet med en hållbar motor som ska ge mycket effekt på mycket laddtryck :thumbright:

tror jag började köra sönder packningen redan med vemset några dagar tidigare.... 1.5 bar 23 grader tänd vid 7000 och 24.5 vid 8500rpm vad tror ni som tunat liknade motorer med 4v toppar och 89mm borr och E85 med ca 10:1 kompa??

om jag plockar bort 2 grader tändning så tappar jag lite men ska utforska mer vad som händer med 4 eller 6 grader lägre tändning för att förstå detta bättre. avgastemp är väldigt låga det säger ju en del men ändras inte så mycket med några grader iallafall har jag sett ca 600 grader.

jag har bara tunat 4v motorer på riktigt hög nivå några år och är lite nybörjare där.

en B20n eller B230 8v med 9:1 kompa och konad klämspalt kör jag på 20 grader vid 3 bar ladd och 0.82 lamda utan problem med vanlig packnigar.... men en annan grej.

men kul och jag lär mig hela tiden. bra att köra vanlig packning så man inte behöver bygga helt nya motorer var gång man klantar till sig bakom datorn iallafall.

mvh jens

Re: B19E 4v Competition Eliminator 607hk#1.51bar 8600rpm

Postat: tor okt 12, 2023 9:40 am
av Jens Gustavsson
jo glömde säga att jag mätte lite tryck fall mellan turbons utlopp och just före gas spjället och på 1.5 bar ladd och 8800rpm så va det knappt nått mätbart tryckfall (ca 0.02 bar).

bra betyg för KL racings kina vaten kylda ladd luft kylare med 3 " anslutningar.

stämmer bra mot de teoretiska beräkningar jag gjort med data från flödesbänken på kylarens flöde och motorers luft åtgång :thumbright:

Re: B19E 4v Competition Eliminator laddluftkyl och toppackningar

Postat: tor okt 12, 2023 10:37 am
av Jens Gustavsson
Bilder på packning mm.

kan säga att M12 12.9 bultarna med volvo B21 brickor kändes sitta bra trots att jag inte efterdragit nått mer än efter värme cyklerna med motorvärmare innan kamaxlarna monterades vid ihopmonterigen.

man ser också att jag fasa ned lite av klämspalten sist jag hade den i sliprummet, men vill inte ta så mycket mer då toppen blir svagare.

kompan kommer sjunka med den kortare vevaxeln sen och kolv utan dome, och det är inte bra för vridet vid 3000rpm som jag behöver, men är nog bra i övrigt.

kan inte låta kolven vända så mycket under däck plan, då dödar jag allt botten vrid och då blir det en hx 35 om den ska spola upp :hihi:

det är svårt med liten volym i motorerna då kompan blir svår att få hög.

en riktig custom kolv skulle kunna råda bot på detta men fins de nån kolv-tillverkare som kan leverera på några månader och för någorlunda priser i dag? nån i europa skulle va bäst.