1 stor kanal kan inte skapa turbulensen som 2 el fler portar kan skapa i en 2takts cyl (transferportar). Det är därför moderna högeffekts cyl ser ut som ett fisknät i cyl layouten för dom har olika uppgifter att sköta. Ju färre portar ju svårare är det att få till turbulens. Dom 4kantiga utseenderna flödar dåligt i hörnen, just därför måste man utnyttja en stor del av cyl loppet för att få tillräckligt med flöde. Anledningen är att portarna måste riktas väldigt exakt för att vridet och hp ska trivas. Det är extremt lätt att döda massor av effekt om man inte vet hur man ska göra när vinkelväxeln börjar gräva i porten. Det är fler än en gång man har blivit förvånad över hur mycket vissa vinklar har betydelse för helheten när det har testkörts efter mod.Erland Cox skrev: Massor av kanaler i cylindern är inte ett bevis på att den är bra.
1 stor kanal kan flöda lika bra som 3 mindre oavsett om de mindre teoretiskt sett ska ha mer kolvarea.
Jag gillar inte de extremt 4 kantiga kanaler som man kör med i 2 taktare för det flödar inget i de skarpa hörnen.
Men det är möjligt att de ger en skarpare signal när de friläggs av kolven.
En kolvstyrd kartmotor tappar effekt om man gradar överströmningskanalerna men
jag vet inte hur känsliga andra typer av motorer med normal pipa är för gradning.
Avgasporten har jag t.o.m. haft radie på utåt för flödets skull och det hjälper ju ringen också.
Gradning är bra vid utflöde men inte vid inflöde så på insug gradade jag botten på kolvskörten istället för porten.
Erland
Håller med dig om gradning av portar, så lite som det bara går för distinkt signal.
Jag är inte ute efter att tillrättavisa dig Erland utan delar bara med mig av vad jag har fått lära mig, sen om det är rätt el fel är upp till betraktaren å bedömma.
Mvh Chrille