Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Erland Cox skrev: Massor av kanaler i cylindern är inte ett bevis på att den är bra.
1 stor kanal kan flöda lika bra som 3 mindre oavsett om de mindre teoretiskt sett ska ha mer kolvarea.
Jag gillar inte de extremt 4 kantiga kanaler som man kör med i 2 taktare för det flödar inget i de skarpa hörnen.
Men det är möjligt att de ger en skarpare signal när de friläggs av kolven.
En kolvstyrd kartmotor tappar effekt om man gradar överströmningskanalerna men
jag vet inte hur känsliga andra typer av motorer med normal pipa är för gradning.
Avgasporten har jag t.o.m. haft radie på utåt för flödets skull och det hjälper ju ringen också.
Gradning är bra vid utflöde men inte vid inflöde så på insug gradade jag botten på kolvskörten istället för porten.

Erland
1 stor kanal kan inte skapa turbulensen som 2 el fler portar kan skapa i en 2takts cyl (transferportar). Det är därför moderna högeffekts cyl ser ut som ett fisknät i cyl layouten för dom har olika uppgifter att sköta. Ju färre portar ju svårare är det att få till turbulens. Dom 4kantiga utseenderna flödar dåligt i hörnen, just därför måste man utnyttja en stor del av cyl loppet för att få tillräckligt med flöde. Anledningen är att portarna måste riktas väldigt exakt för att vridet och hp ska trivas. Det är extremt lätt att döda massor av effekt om man inte vet hur man ska göra när vinkelväxeln börjar gräva i porten. Det är fler än en gång man har blivit förvånad över hur mycket vissa vinklar har betydelse för helheten när det har testkörts efter mod.

Håller med dig om gradning av portar, så lite som det bara går för distinkt signal.

Jag är inte ute efter att tillrättavisa dig Erland utan delar bara med mig av vad jag har fått lära mig, sen om det är rätt el fel är upp till betraktaren å bedömma.
Mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Jag menade att 5 kanaler räcker långt och att en stor avgas mycket väl kan flöda bättre än flera med bommar mellan.
Jag editerar, jag menar 5 överströmningskanaler.
Bara att ta bort bommen på insug gjorde massor för effekten men inte för livslängden
Har du provat att hooka de bakre överströmningskanalerna?
Inget som jag klarat på moppars små kanaler men på crossar har det funkat bra.
Hookning är att den sidan som är bakåt i cylindern av överströmmaren är slipad med riktning mer mot avgasporten.
Ger högre effekt på mellanregistret och kan användas till att ställa hur motorn kommer på pipan.
Ju tidigare i varvtalet man får ventilerat ut avgaserna desto hårdare kommer effekten.
Så har jag förstått det i alla fall men jag är på inget sätt expert och kommer bara ihåg
en massa grejer som jag inte sysslat med på länge.
Ebbe skulle porta Kart cylindrar en gång och gjorde som på de växlade med små fasningar på överströmmarna.
Han tappade nästan 2 hästar och det är inte så bra när man ska trimma.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre jul 15, 2011 5:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har provat rikta boostporten åt olika håll och på 'småkubiksmotorer' typ upp till 80cc så är det sagt trångt.
Jag har dock noterat samma sak som dig Erland, så jag väljer att låta det sjunga på höga varv istället(då jag har 6vxl).
Jag riktar det ganska precis rakt upp mot tändstiftet och öppnar boostporten lite före eller lika i tid(beroende på setup) som sekundärportarna just pga jag vill boostgaserna ska hjälpa dra upp gaserna från sekundär mot tändstiftet.
Därav har jag även riktat sekundär mera bakåt mot boostporten, motorn blir ingen höjdare på mellanregistret, typ 4000-7000rpm, svårbestyckad är bara förnamnet, men sen kommer effekten hårt och ända till ca 14000rpm.
Mitt register är således ca 8500rpm- 13500rpm, ganska brett det också. men motorn är inte på nåt vis död under detta varvtal utan det är riktigt frisk och drar bra i backar på låga varv.

Du pratade även om kort insug, det har jag också noterat på dappen då jag var 15år så det har jag anammat på Hondan nu med min downdraftförgasare. insuget är ca 5mm långt ;)
(från reeden räknat)

Smokke har jag hjälpt i dagarna att få hem en gosig sak till sin Honda, så det ska bli kul å höra rapporterna från honom.
Det borde öka flödet ordentligt samt en grej han ska bygga är kort insug också.
Du får gärna(smokke) rapportera här så alla får veta skillnaderna.
Man brukar säga ensam är stark, jag har samma mod på min Honda och det gav bra resultat, men jag har inga striptider eller bromsningar utförda, så därför blir det dubbelt så starkt med 2st som kan rapportera.

Till fasningar,, lite pest eller kolera, men för att öka livslängd på cylindern/kolv/kolvringar så väljer jag att grada av kanterna typ 0.5mm i 45 graders vinkel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Erland Cox skrev:Jag menade att 5 kanaler räcker långt och att en stor avgas mycket väl kan flöda bättre än flera med bommar mellan.
Bara att ta bort bommen på insug gjorde massor för effekten men inte för livslängden
Har du provat att hooka de bakre överströmningskanalerna?
Inget som jag klarat på moppars små kanaler men på crossar har det funkat bra.
Hookning är att den sidan som är bakåt i cylindern av överströmmaren är slipad med riktning mer mot avgasporten.
Ger högre effekt på mellanregistret och kan användas till att ställa hur motorn kommer på pipan.
Ju tidigare i varvtalet man får ventilerat ut avgaserna desto hårdare kommer effekten.
Så har jag förstått det i alla fall men jag är på inget sätt expert och kommer bara ihåg
en massa grejer som jag inte sysslat med på länge.
Ebbe skulle porta Kart cylindrar en gång och gjorde som på de växlade med små fasningar på överströmmarna.
Han tappade nästan 2 hästar och det är inte så bra när man ska trimma.

Erland
Hookning är en skitbra grej som faktiskt funkar på toppeffekt åxå om man har björnkoll på den övre flödes riktn på bakre spolporten, mer än så vill ja inte säga faktiskt. Har bromsn bevis på detta att det funkar i dom övre regionerna. Jag tycker mig ha märkt att gradning på avgas påverkar åxå men har inte fakta på detta.
chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

Erland Cox skrev:Inom kartracing finns det en hel del kolvstyrda motorer utan växellåda.
Dom måste ju klara ett väldigt brett register och det gör dom förvånansvärt bra.
Så jag återkommer till att en sån pipa hade varit intressant att testa.
Perforerad motkon inne i pipan.

Erland
Har du nån detaljerad bra bild på en kolvstyrd kartcyl? vore intress att få studera en sån.
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan nog hitta ritningar på nätet eftersom reglementet exakt beskriver portarna.
Borde finnas på bilsportförbundet.
Dom har bara en insug och avgas och 3 överströmmare.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Här finns det ritningar: http://www.sbf.se/sportgrenar/karting/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dom jag trimmat är 60cc Juniorkartar eller vd klassen nu heter. 3:e plats i Danska mästerskapet blev det.

Erland
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag er ute efter en ny pipa til min rotax 122 (125cc motor). Smokke linkade til et på blocket. Men problemet er at dette ska sitta på en monkey. vad hender hvis man endrar på designen? eller er det best at hitta en trimpipa til en 125cc cross och tilpassa en sådan? dom vil ju passa lite bettre på en liten apa
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

sätta en sån spis på en apa :o har du dödslängtan? :thumbright:
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kristoffer Helle »

hehe nei vil bara ha en snabb apa :D roligt med fräna motorer i et galet chassi :D
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

jo det är fränt tänk :thumbright:
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av G-son »

Honda körde ju något som kallades ATAC (automatic torque amplification chamber) på sina crossar på 80-talet, en simpel extrakammare på headern som öppnades på låga varvtal med en ventil.

Någon som har lite att säga om dessa prylar? Uppenbarligen var dom inte så bra jämfört med alternativen eftersom dom inte blev särskilt långlivade, dom ersattes ju av variabel avgasport rätt fort, men det är ju enkla grejer som borde gå ganska lätt att få dit på en vanlig pipa. Hur mycket nytta gjorde dom egentligen, kan det vara värt jobbet att bygga nått sånt på en trimmad "liten" motor?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kan inte säga de gjorde stor skillnad, eller ja.. jag trimmade en MTX125 för ett tag sedan.. den tog jag bort ATAC på och märkte inte nåt..

däremot har juh Kawasaki, eller hade en finurlig modell av det där.
de hade juh även vingportar i cyllen som öppnades vid nå visst varvtal.
Under det så var det en kanal öppen till en kammare till vänster på cylindern.
På Grabbens trimmade kawa,, nån gammal EM hoj så är denna kammare mycket större i volym än std.
Och den 125an är den sjukaste jag kört,, gick helt klart värre än en av dagens köpeshojar.
Men den har även fler moddar än denna volymökning i kammaren.. så jag kan inte säga vad som funkar.

dock spontant noterat vid provkörning,,,
Det bredaste register jag nånsin kört på en 125a..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av turbo uffe »

Hur i......???

http://www.youtube.com/watch?v=jtTc7sk8 ... grec_index" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar