SantSteve skrev:Säger man usch om V8 har man nog aldrig haft en riktig
BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Har ju en cp v8(tysk) men den är iaf över 5 liter *S*
Men, den har gjort att jag uppskattar järn mer, dock blir det chevt då det blir Ford pga de törs ha kamaxlarna längst upp.
Men,, vill ju inte ha Ford så det får bli tyskt.
egentligen skulle jag väl uppskatta Dodge mer pga chrysler/mercedes bla bla.
Hursom, en högvarvande V8 spöar sången även ur v10 och v12 anser jag.
Men, den har gjort att jag uppskattar järn mer, dock blir det chevt då det blir Ford pga de törs ha kamaxlarna längst upp.
Men,, vill ju inte ha Ford så det får bli tyskt.
egentligen skulle jag väl uppskatta Dodge mer pga chrysler/mercedes bla bla.
Hursom, en högvarvande V8 spöar sången även ur v10 och v12 anser jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Massa text på förra sidan....
Detta ligger precis in samma linje som mina upptäckter efter IC bytet.
Det är trist när man ser många jättefina byggen, där man helt bortsett från tankar med hur kylluften skall tas om hand.
Värme strålning från grenrör rakt upp mot ett öppet luftfilter tex.
All den värmestrålning rakt in i insuget, ofta i onödan.
I övrigt, vad kan jag säga.
6or är bäst
Skämt och sido, alla olika motorer har sina fördelar, där även traktor dieseln i min 120 ger bra prestanda i förhållande till bränsle mängd.
Jag har totalt haft 3 V motorer i min ägo V4 V6 och V8 , och kan inte säga att jag charmats av dem.
Men jag stannade vid 3,5 liter på en Rover, med sunkiga dubbla SU.
Det blir lite som att jämföra 2 och 4 cylindriga MC, och man måste ju ha 2 cylindrar eller hur, helst placerade 180°
Kadett4wd skrev:Du är ju intresserad av småoptimeringar och vill ha kall luft, nu är det inte aktuellt på din bil.
Men ändå måste jag berätta vad en 'skitgrej' kan göra.
Detta ligger precis in samma linje som mina upptäckter efter IC bytet.
Det är trist när man ser många jättefina byggen, där man helt bortsett från tankar med hur kylluften skall tas om hand.
Värme strålning från grenrör rakt upp mot ett öppet luftfilter tex.
All den värmestrålning rakt in i insuget, ofta i onödan.
I övrigt, vad kan jag säga.
6or är bäst
Skämt och sido, alla olika motorer har sina fördelar, där även traktor dieseln i min 120 ger bra prestanda i förhållande till bränsle mängd.
Jag har totalt haft 3 V motorer i min ägo V4 V6 och V8 , och kan inte säga att jag charmats av dem.
Men jag stannade vid 3,5 liter på en Rover, med sunkiga dubbla SU.
Det blir lite som att jämföra 2 och 4 cylindriga MC, och man måste ju ha 2 cylindrar eller hur, helst placerade 180°
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kanske lite av en icke händelse, men likväl någon form av seger.
En regnig oktober kväll passerades 30´000 mil.
En mätarställning som faktiskt stämmer med bilen, vilket är ovanligt med krånglande instrument i e24 och e28.
Egentligen är det ju nästan bara växellådan kvar av det som snurrar, allt annat är nytt eller bytt.
Starkt jobbat Getrag 262an, till vintern firar vi med ny Redline hokus pokus syntet
En regnig oktober kväll passerades 30´000 mil.
En mätarställning som faktiskt stämmer med bilen, vilket är ovanligt med krånglande instrument i e24 och e28.
Egentligen är det ju nästan bara växellådan kvar av det som snurrar, allt annat är nytt eller bytt.
Starkt jobbat Getrag 262an, till vintern firar vi med ny Redline hokus pokus syntet
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Min hade just slagit över på 33000 när jag byggde m30 turbon lätt sätt att ha reda på hur mycket man kört hahah..
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Du kan lägga till e23 i den listan också...Daniel-635 skrev:...vilket är ovanligt med krånglande instrument i e24 och e28.
30' måste ju vara en mil- stolpe?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
OK, jag erkänner det lönnmekas lite och det är dåligt med uppdateringar.
Man kan säga att Focus ligger på 528an.
Motorn hänger i en träbrygga.
Och framvagnen är nedskruvad.
Köpte den sista ? framvagnsbalken på Bildelesbasen.
Den gamla vart rätt trist, tunn i godset på flera ställen.
Blästrade och förstärkte fästet till Styrsnäckan, det vill gärna spricka i materialet runt här.
Här har min lilla ESAB LKA 150 med 0,6mm tråd, verkligen fått gå med gasen i botten
Allt är grundat, och merparten är även lackat klart.
Lite nya delar blir det, men mycket är frächt och återanvänds.
Bromsoken och skruvar fick gå ett avrostnings bad.
Och Oken har blivit hel renoverade, med nya packningar, kolvar och lite färg.
Nästan onödigt snygga blev dom.
Tidigare har jag även renoverat en m535 vinge och monterat den.
Använde Biltemas Vinylspray för att "Få igång" lystern på det 30+ år gamla solblekta gummit.
Lackade väl den sådär 25ggr och slipade med våtslip emellan, tills alla porer vart helt "läkta"
Ångrar att jag inte tog före och efter bilder på vingen, för den såg verkligen ut som skit.
635an vilar på pallbockar, och ska få lite underhåll bara, inget speciellt planerat inför 2018.
Man kan säga att Focus ligger på 528an.
Motorn hänger i en träbrygga.
Och framvagnen är nedskruvad.
Köpte den sista ? framvagnsbalken på Bildelesbasen.
Den gamla vart rätt trist, tunn i godset på flera ställen.
Blästrade och förstärkte fästet till Styrsnäckan, det vill gärna spricka i materialet runt här.
Här har min lilla ESAB LKA 150 med 0,6mm tråd, verkligen fått gå med gasen i botten
Allt är grundat, och merparten är även lackat klart.
Lite nya delar blir det, men mycket är frächt och återanvänds.
Bromsoken och skruvar fick gå ett avrostnings bad.
Och Oken har blivit hel renoverade, med nya packningar, kolvar och lite färg.
Nästan onödigt snygga blev dom.
Tidigare har jag även renoverat en m535 vinge och monterat den.
Använde Biltemas Vinylspray för att "Få igång" lystern på det 30+ år gamla solblekta gummit.
Lackade väl den sådär 25ggr och slipade med våtslip emellan, tills alla porer vart helt "läkta"
Ångrar att jag inte tog före och efter bilder på vingen, för den såg verkligen ut som skit.
635an vilar på pallbockar, och ska få lite underhåll bara, inget speciellt planerat inför 2018.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
äntligen lite uppdatering =)
ingen ny låda till e24an?
ingen ny låda till e24an?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Nej, jag hoppas den lever några säsonger till, men den ska få lite ny Redline olja under vår servicen.
Framvagns detaljerna redo att monteras.
Jag har även plockat ner de gamla Pulsair grenrören, ganska kantiga och trista prylar.
Därför ska jag montera ett gammalt JT-Tuning grenrör tänkte jag.
Inte för att det kommer ge mängder av hästkrafter, men det gör ju mer nytta på bilen, än på garagevinden.
Trodde nästan att jag skulle kunna börja montera saker idag, men det sket sig.
Även denna m30 har uppenbarligen ett sprucket oljetråg, jag trodde det var skit bara.
Men det visade sig att även under skiten, var det skit så att säga...
Kommer bli som en dröm att TIG svetsa det där tråget, med olja från insidan, och någon epoximassa på utsidan...
Framvagns detaljerna redo att monteras.
Jag har även plockat ner de gamla Pulsair grenrören, ganska kantiga och trista prylar.
Därför ska jag montera ett gammalt JT-Tuning grenrör tänkte jag.
Inte för att det kommer ge mängder av hästkrafter, men det gör ju mer nytta på bilen, än på garagevinden.
Trodde nästan att jag skulle kunna börja montera saker idag, men det sket sig.
Även denna m30 har uppenbarligen ett sprucket oljetråg, jag trodde det var skit bara.
Men det visade sig att även under skiten, var det skit så att säga...
Kommer bli som en dröm att TIG svetsa det där tråget, med olja från insidan, och någon epoximassa på utsidan...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
80 och 90-tals bmw aluminium är verkligen ingen höjdare att svetsa Tråkigt med spruckna oljetråg, verkar ha klarat mig bra från det själv..
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Roterande fil i sprickorna, förvärmning och sen alu-pinne....
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
If it works don´t fix it.
Om det är tätt och inte läcker olja ge fan i det...
Detta var ju dåligt på helt nya nivåer, kanske det sämsta jag sett
Till att börja med Epoximassa även på insidan.
Försöker göra rent, med roterande fil, vart är sprickan HALLÅÅÅÅ ?
Gjorde ett försök att TIG svetsa i detta elände, gick väl sådär...
Ingen ände såg speciellt lovande ut...
Orden ringer i huvudet
Jodå det går bra nu...
Totalt vart skadan ca. 20cm lång.
Och ett 25mm brett band av Diaboliska porer, troligen för att föregående svets reparation gått "sådär"
Och i varje por sitter en liten liten djävul och slänger upp Aluminium som gör Volfram pinnen typ. 1 cm tjock.
Europa kontakten för storleks jämförelse.
Nåja, man lär ju sig alltid något på kuppen.
Steg ett mot en tät framtid.
Om det är tätt och inte läcker olja ge fan i det...
Detta var ju dåligt på helt nya nivåer, kanske det sämsta jag sett
Till att börja med Epoximassa även på insidan.
Försöker göra rent, med roterande fil, vart är sprickan HALLÅÅÅÅ ?
Gjorde ett försök att TIG svetsa i detta elände, gick väl sådär...
Ingen ände såg speciellt lovande ut...
Orden ringer i huvudet
Bestämmer mig för att kapa bort allt som är dåligt...ventonz skrev:80 och 90-tals bmw aluminium är verkligen ingen höjdare att svetsa
Jodå det går bra nu...
Totalt vart skadan ca. 20cm lång.
Och ett 25mm brett band av Diaboliska porer, troligen för att föregående svets reparation gått "sådär"
Och i varje por sitter en liten liten djävul och slänger upp Aluminium som gör Volfram pinnen typ. 1 cm tjock.
Europa kontakten för storleks jämförelse.
Nåja, man lär ju sig alltid något på kuppen.
Steg ett mot en tät framtid.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ooops...
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Reparation av tråget.
https://www.youtube.com/watch?v=RkruV9l ... e=youtu.be
Jodå, Volfram pinnen fastnade lite i slutet, man är ju inte http://www.6061.com precis.
Jag lät det stå med vatten / diskmedel över natten.
Och sen 4 dagar med Diesel i, och det verkade helt tätt.
Det vore inge roligt om det sölar olja så man måste ner med hela framvagnen igen...
https://www.youtube.com/watch?v=RkruV9l ... e=youtu.be
Jodå, Volfram pinnen fastnade lite i slutet, man är ju inte http://www.6061.com precis.
Jag lät det stå med vatten / diskmedel över natten.
Och sen 4 dagar med Diesel i, och det verkade helt tätt.
Det vore inge roligt om det sölar olja så man måste ner med hela framvagnen igen...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt! Älskade kommentaren om skvalpplåten!