turbokit?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 131
- Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
- Ort: Strängnäs igen!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är väll en smak sak sen så går det inte att jämföra efektiviteten då en vanlig rots kompressor som bara går att ladda ca 0.7 bar med på vanlig soppa på grund av att den värmer luften så mycket, effekt ökningen blir därefter också.PVtic skrev:Det ska ju vara kompressor och inget annat till en V8! Måste säga att det där såg inte snyggt ut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo allt går men man riskerar kolvar, stakar,block. sen så blir insugnings tempen så hög (ca 150grader) vid 1.2bar så att densiteten bara blir ca 1.5-1.8 mer än atmosfär tryck med 20graders temp.Blown66 skrev:effektivitet mellan turbo och roots är nog inte lönt att jämnföra...nå gåre å ladda mer än 0.7bar på vanlig sås bara man håller sig från spikningar,18psi(1.2bar) ha då jag åkt med.
man kan grovt räkna på detta vis
V8 rots kompressor bensin med 400 sug hk x 1.7 densitets ökning= 680hk - 100hk i drivning= 580hk kvar
med turbo och 95% laddluftkylning ger samma motor 400sug hk+ 2.1= 840hk- 40hk i drivning med fint grenrör och lågt avgastryck= 800hk
sen så plågar turbons låga insugnings temp motorn betydligt mycke mindre.
skulle gissa att om man laddar ca 1.7 bar med turbo så belastas motorn ungefär som med 1.2 bar med kompressorn
då blir siffrorna 400hk sug x 2.6 =1040hk - 60hk i drivning = 980hk
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Blown66 skrev:mm precis,du kanske missförstog mig..jag menar inte att en gammal roots skulle va effektivare,tvärtom!
att de inte är fler som åker v8 turbo på gatan?
Det kommer nog någon snart
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/