
Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Som Peter skrev så är det en helt oöppnad b230a lågfriktion med standardkam (troligtvis en a-kam,har inte kollat). Insprutningen,
, består av 2st trycksatta weber 45 dcoe med 180,s högfart & 70,s lågfart.
Vad gäller intercoolern så resonerar jag som så att ju större desto bättre och denna var den största jag hittade som rymdes

Vad gäller intercoolern så resonerar jag som så att ju större desto bättre och denna var den största jag hittade som rymdes

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilka tider i går
( 8.47/146km/t?)
nästan så man är lite skeptisk men vi får kolla lite mer på dem i helgen.
va så mycket annat i går så jag hann inte fördjupa mig ricktigt i g tech loggarna.
men hur kändes bilen var den vild eller?

nästan så man är lite skeptisk men vi får kolla lite mer på dem i helgen.
va så mycket annat i går så jag hann inte fördjupa mig ricktigt i g tech loggarna.
men hur kändes bilen var den vild eller?

Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 02, 2009 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går( 8.55/146km/t?)
Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare

Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund

Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000
+ 100 timmar arbete
ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna

over and out
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har suttit och analyserat både dina äldre och de tre repor du drog i går och jag kan inte se nå skumt med dem då G kraften är lika på ettan och det ser exakt lika ut i övrigt förutom att det inte slirar på koppligen. och att du växlar lite tidigare med mindre spinn på tvåan sen helt enkelt mer polver till bakdäcken trean.
men jag tycker det ser ut som om du har ett liten skening på laddtrycket just före du växlar.
de exakta tiderna va 8.47/147km/t på första repan (släpte gasen sen)
8.55/147km/t på andra och en 402m tid på 12.78/193.5km/t
men man ska inte glömma att denna bil är väldigt lätt och att det är ett grymt skop, sen va luften kall och fin för lastbils snurran.
minst sakt bra tid med en oskulds B230A motor från den fina årgången -85 och vinter däck
men jag tycker det ser ut som om du har ett liten skening på laddtrycket just före du växlar.
de exakta tiderna va 8.47/147km/t på första repan (släpte gasen sen)
8.55/147km/t på andra och en 402m tid på 12.78/193.5km/t

men man ska inte glömma att denna bil är väldigt lätt och att det är ett grymt skop, sen va luften kall och fin för lastbils snurran.
minst sakt bra tid med en oskulds B230A motor från den fina årgången -85 och vinter däck

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nu sitter motorn i sävar bromsbänken bara att snikra ihop ett avgas rör kvar. kanse en prov dyning i morgon? 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Men man ska ju inte kunna åka tolvor me den motorn, men uppenbarligen så går deErik Sandström skrev:Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går( 8.55/146km/t?)
Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare.
Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund) i helgen och vrida upp trycket till 1,2 bar. Borde gå att få till en låg 4 sek till hundra då, hade varit sjukt kul innan det blir vinter.
Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000
+ 100 timmar arbete
ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna![]()
over and out

Har ni bara flyttat den direkt från bilen till bänken för en effektmätning eller är det några planer på gång?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också?Erik Sandström skrev:I första hand blir det att kolla hur mycket effekt den gav i höstas, sen blir det experiment med diverse vatteninsprutningar och andra aggregat och andra kammar. Sen om lågfriktionarn skulle råka ut för en liten sprängning har jag några extra stakar å kolvar.

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
ska prova det grenröret, boströms gamla grenrör & jonas sandströms nya som han ska ha till amazonen sen. sen har jag ett par andra toppar som skulle aha varit utvärderade också, men man får ju se hur mycket som hinns med, och hur länge b230:in hållerRoger Berglund skrev:
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också?

- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
heh det blir väl en hel del om bestyckning på Webrarna eller ska du köra sprut eller ?.. iofs går det ju snabbt å bestycka,bara ta pelar borren 

[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Jo, jag håller med.. är lite synd att det inte finns en riktig tändkurva och loggning på tändning och annat. Men det beror på hur mycket tid man vill lägga på utvärderingen och vad man vill ha ut av den.micke999 skrev: synd bara att de inte sitter sprut på bilen
Mest troligt ska det testas vid vilket varvtal motorn blir svår att hålla från oladdat område, och sen full effekt. Men max vrid blir lite jobbigt med stum tändning, så det blir inte så lätt att göra ett fullt svep med optimal tändning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.