Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Hittade ingen större ic? 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Som Peter skrev så är det en helt oöppnad b230a lågfriktion med standardkam (troligtvis en a-kam,har inte kollat). Insprutningen, :twisted: , består av 2st trycksatta weber 45 dcoe med 180,s högfart & 70,s lågfart.

Vad gäller intercoolern så resonerar jag som så att ju större desto bättre och denna var den största jag hittade som rymdes :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka tider i går :shock: ( 8.47/146km/t?)

nästan så man är lite skeptisk men vi får kolla lite mer på dem i helgen.

va så mycket annat i går så jag hann inte fördjupa mig ricktigt i g tech loggarna.

men hur kändes bilen var den vild eller? :)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 02, 2009 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går :shock: ( 8.55/146km/t?)
Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.

Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare :D .

Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund :roll: ) i helgen och vrida upp trycket till 1,2 bar. Borde gå att få till en låg 4 sek till hundra då, hade varit sjukt kul innan det blir vinter.

Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000

+ 100 timmar arbete

ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna :twisted:

over and out
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har suttit och analyserat både dina äldre och de tre repor du drog i går och jag kan inte se nå skumt med dem då G kraften är lika på ettan och det ser exakt lika ut i övrigt förutom att det inte slirar på koppligen. och att du växlar lite tidigare med mindre spinn på tvåan sen helt enkelt mer polver till bakdäcken trean.

men jag tycker det ser ut som om du har ett liten skening på laddtrycket just före du växlar.

de exakta tiderna va 8.47/147km/t på första repan (släpte gasen sen)

8.55/147km/t på andra och en 402m tid på 12.78/193.5km/t :shock:

men man ska inte glömma att denna bil är väldigt lätt och att det är ett grymt skop, sen va luften kall och fin för lastbils snurran.

minst sakt bra tid med en oskulds B230A motor från den fina årgången -85 och vinter däck 8)
Användarvisningsbild
sueco
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön nov 25, 2007 8:49 pm
Ort: Frändefors

Inlägg av sueco »

Trevligt bygge! Har själv en orange 242 -75:a. Har bytt till en B23E. Men är väldigt sugen på en "snäcka"!

M.v.h Thomas
Volvo 242DL -75:a Orange | Volvo 945 Turbo -93 | Volvo 944LTT -95 | Chrysler Newport -64:a
Diverse moppar och crossar..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu sitter motorn i sävar bromsbänken bara att snikra ihop ett avgas rör kvar. kanse en prov dyning i morgon? :)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Erik Sandström skrev:
Jens Gustavsson skrev:vilka tider i går :shock: ( 8.55/146km/t?)
Det blev en 12.77@402 också med 193km\h (växellampan lyste ett tag tag så det var inte långt från varvstoppen) 0-100 på 4,9s. 60 fot på 2,23s.

Med en koppling som inte slirar blir det genast mycket roligare :D .

Nu blir det istället hjulspinn ettan & halva tvån, hade tänkt låna ett par slicks(Wiklund :roll: ) i helgen och vrida upp trycket till 1,2 bar. Borde gå att få till en låg 4 sek till hundra då, hade varit sjukt kul innan det blir vinter.

Detta är i stora drag vad jag lagt ut på bilen:
IC med silikon ca 2000
begade webrar & regulator 3500
bilen med AGA-diff & bränslesystem 6000
MSD 6AL 2000
motor kanske 1000 (hade den från en krockad bil)
strumpe dump + WG 1000
bredbandslambda 2000
avgasrör 1000
koppling + mellanaxel 2000
grenrör 1000

+ 100 timmar arbete

ca 21500:-, tycker den presterar bra för dom pengarna :twisted:

over and out
Men man ska ju inte kunna åka tolvor me den motorn, men uppenbarligen så går de :lol:

Har ni bara flyttat den direkt från bilen till bänken för en effektmätning eller är det några planer på gång?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

I första hand blir det att kolla hur mycket effekt den gav i höstas, sen blir det experiment med diverse vatteninsprutningar och andra aggregat och andra kammar. Sen om lågfriktionarn skulle råka ut för en liten sprängning har jag några extra stakar å kolvar.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Erik Sandström skrev:I första hand blir det att kolla hur mycket effekt den gav i höstas, sen blir det experiment med diverse vatteninsprutningar och andra aggregat och andra kammar. Sen om lågfriktionarn skulle råka ut för en liten sprängning har jag några extra stakar å kolvar.
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också? :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Roger Berglund skrev:
ska ni passa på å prova jens Grenrör som han gjorde åt Klracing då också? :)
ska prova det grenröret, boströms gamla grenrör & jonas sandströms nya som han ska ha till amazonen sen. sen har jag ett par andra toppar som skulle aha varit utvärderade också, men man får ju se hur mycket som hinns med, och hur länge b230:in håller :evil:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

heh det blir väl en hel del om bestyckning på Webrarna eller ska du köra sprut eller ?.. iofs går det ju snabbt å bestycka,bara ta pelar borren :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

riktigt kul å se resultaten sen å hur allt funkar med dom olika grenrören å så vidare synd bara att de inte sitter sprut på bilen
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

sueco skrev:Trevligt bygge! Har själv en orange 242 -75:a. Har bytt till en B23E. Men är väldigt sugen på en "snäcka"!

M.v.h Thomas
-75 är ju den rätta årsmodellen, lättast & rymligast av alla 240 och inte allt för mycket krångel hos SBP.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

micke999 skrev: synd bara att de inte sitter sprut på bilen
Jo, jag håller med.. är lite synd att det inte finns en riktig tändkurva och loggning på tändning och annat. Men det beror på hur mycket tid man vill lägga på utvärderingen och vad man vill ha ut av den.
Mest troligt ska det testas vid vilket varvtal motorn blir svår att hålla från oladdat område, och sen full effekt. Men max vrid blir lite jobbigt med stum tändning, så det blir inte så lätt att göra ett fullt svep med optimal tändning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar