Sida 2 av 5
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tis nov 17, 2015 10:26 pm
av Vr6_mannen
Dennis M skrev:Flytta över karossen till en BMW bottenplatta måste vara enklast och bäst, tex. E30 eller e36 kompakt.
Jo det är det kanske.. Men ska ju säga att bilen ska jag försöka hålla så orginal i utseende .. lite därför .. annars kunde man bara kapat allt o byggt rör ram ju
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tis nov 17, 2015 10:26 pm
av Lillen
Tror inte ni tänker på hur liten en Golf Mk I är.
Ingen av de bilar ni föreslår ryms under en Mk I kaross.
Det största problemet Gurra kommer ha är att få in allt under skärmarna.
Kommer få smalna av de mesta i framvagns och bakvagnsväg.
Det som kommer närmast i storleksväg är BMW 2002.
Och dessa är ju inte lätta att hitta för slakt.
Sedan är de väldigt lika t.ex Golf Mk II & III syncro i bakvagn.
Inte alls så kassa som alla säger , bygg med camber och toejustering så fungerar de.
Och då är de väldigt lika som E30 , går ju att få dem ok med.
Squat hit och dit , beror på om man ska åka dragracing.
Framvagnen , beror ju på hur du ska ha motorn.
Framvagnsbalk med komplett Golf Mk II/III grejer.
Så har du allt klappat och klart.
Problemet är att styrväxeln sitter uppe på balken.
Men det beror ju helt på hur du gör tråg och var du monterar motorn.
Går ju sänka styrväxeln och bygga bumsteerkit.
Men detta är ju bara mina åsikter =)
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tis nov 17, 2015 10:35 pm
av Vr6_mannen
Alltså det ska bli typ av familje bil
ja jag var med inne på bmw e30 bakvagn .. Men när mer o mer fundera så är nog volvo axel lättare sen går det att åka fort med det med
Ja fram vagnen är jag lite så därför .. Vw mk2 var jag lite inne på men som du säger sitter styrväxlen uppe på balken då är den helt i vägen för motor.. Tanken är antligen en saab motor eller vag 1,8t .. Men som volvo 240 balk så är ju styrväxlen helt bort när den sitter framför.. Sen kan man alltid bygga en egen snyggare balk om vill ... ja jag vill ju inte flytta in motor för långt heller när vill hålla mycket av orginal stuket ändå på bilen. Försöka så långt det går att dölja att man har rwd den
Men som sagt är helt grön på det så alla tips o ide är tacksamt
någon som vet någon bra sfro man som kan bolla ide med ?
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tis nov 17, 2015 11:02 pm
av MattiasH
240 axel är riktigt smal, på tex kadett c är det gott om plats i originalskärmarna med volvoaxel. Google ger dig snabbt exakta mått. Om du inte ska åka så lågt så kanske du klarar dig med att jacka ur rambenen just där axeln träffar dom för att få fjädringsväg.
Väljer du att åka volvoaxel bak så skulle iaf jag tagit även komplett framvagn med balk, länkarmar, styrväxel, fjäderben och bromsar så får du både ett komplett bromssystem som lirar ihop och fungerande geometri direkt, det blir lätt galet om man börjar blanda delar och inte har stenkoll på allt som påverkas.
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: ons nov 18, 2015 2:17 am
av Lillen
Men mk II styrväxel i min volvobalk hamnar den likt mk II.
Men pga att motorn sitter lite högt så hamnar upphöjningen på tråget där alldeles på styrväxeln.
Vill man dock sänka motor och montera längre bak så får man klura mer.
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: ons nov 18, 2015 7:41 am
av Vr6_mannen
MattiasH skrev:240 axel är riktigt smal, på tex kadett c är det gott om plats i originalskärmarna med volvoaxel. Google ger dig snabbt exakta mått. Om du inte ska åka så lågt så kanske du klarar dig med att jacka ur rambenen just där axeln träffar dom för att få fjädringsväg.
Väljer du att åka volvoaxel bak så skulle iaf jag tagit även komplett framvagn med balk, länkarmar, styrväxel, fjäderben och bromsar så får du både ett komplett bromssystem som lirar ihop och fungerande geometri direkt, det blir lätt galet om man börjar blanda delar och inte har stenkoll på allt som påverkas.
Ja Volvo axeln verka rätt nära orginal spårvidd. Hur hade du gjort egna bärarma där bak sen moment stag? Ja tänkte bara Volvo har rätt så stor klump där bak på länkarmarna men går kanske byggs om. Ja det hade nog varit smidigt så som du säger med bromsar. Tänkte mest det med fjäderben att bak försöka åka med vw. Kanske fram med.
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tor nov 19, 2015 9:04 pm
av Lillen
Varför inte en 4x4 bakaxel med lös klump?
Finns ju massor med dubbla A-arm eller multilänk.
Minst lika bra grepp och andra fördelar.
Golf 4 , Passat , Audi.
Japanare.
Korta bryggan och i med passande klump.
Men de verkar som du redan bestämt Volvo....
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tor nov 19, 2015 9:11 pm
av Vr6_mannen
ja jag hitta någon vw passat bakvagn.. Nja jag har inte bestämt mig för något.. Men som sagt volvo ligger nära i spårvidd.. Sen vill hålla stuket på bilen med... Men mer vad man ska åka volvo framvagn med ?
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tor nov 19, 2015 9:19 pm
av Lillen
Ja passaten den får man korta MYCKET.
Jag har en från 97-04 liggande.
Den är ganska bred.
Men Golf 4 4-motion ligger bättre till om man kortar den.
Men båda är ganska låga i höjd.
Bygger inte så mycket trots bryggan.
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tor nov 19, 2015 9:21 pm
av Vr6_mannen
Ja jag inte kollat bredd på dom.. Ja men det är ju det lite då får man bygga nya länkarmar sen är säkert geometrien blir rätt när man korta dom
sen är lite då blir spec axlar om det går att lösa .. Har du något mot steel volvo axel ?
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: tor nov 19, 2015 11:26 pm
av Lillen
Nää , du kortar balken på mitten.
Geometri mm behåller du som den är.
Haha nää.
Men det är ju ganska föråldrat.
Ska man inte åka fort på strippen är det ju värdelöst.
Kostar minst lika mycket att bygga en hållbar stel pinne som en delad bakvagn med diffklump.
Varför ska man liksom bygga en föråldrad konstruktion på en som DU säger gatbil med baksäte.
Mk I är nog små som de är utan att försöka klämma dit stag under och triangellänk för trelänken.
Ramben bak går precis vid hjulhus , dämparen sitter precis där och sedan är det kanske 90cm i mitten.
Tänk själv hur lite plats du har kvar.
SFRO vill ju ha sina stag så långt ut det går.
Och du lär få bygga stag som är krökta om du ska få plats med allt.
Så det är nog mer realism än negativitet.
Det är kanske du som bör öppna upp istället för att låsa dig vid saker.
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!!
Postat: fre nov 20, 2015 7:54 am
av Vr6_mannen
Okej får vad för bil tänkter du man ska ta bakvagn ifrån? Menar visa går ju knappt att korta ner. Än så åker man på spec axlar. Man kan ju åka med rätt långa bärarmar men man får flytta tanken. Nja blir ju dyrare om man ska ha spec axlar. Var lite inne på bmw men många säger det är dåliga axlar. Är uppenbart för förslag
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Postat: fre nov 20, 2015 10:53 pm
av Lillen
Kommer med lite inspiration istället.
Kan blir super med stel pinne med.
Men här är en:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 ... hlight=rwd
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Postat: fre nov 20, 2015 10:59 pm
av Lillen
Re: Vw Golf Mk1 Rwd Hjälp med upphängning !!! 3linke infäst
Postat: lör nov 21, 2015 12:30 am
av MattiasH
Typ sådär kan du göra momentstaget om du kör stel axel. Där ser du även hur dom yttre länkarmarna sitter fast. Med en sån lösning får du minimal inverkan på befintligt golv och en följsam och trevlig bakvagn med fint fäste.
Visst finns det fördelar med multilink typer men det kräver mer jobb både på karossen och själva bakvagnen.
Jag har antagit att du tänkt åka lågt också? Eller ska det bli en dundersleeper?