Sida 2 av 8
Re: Yamaha FS1
Postat: fre jan 20, 2017 4:07 pm
av Per Ohlsson
Det kom grejor från ett fjärran land idag.
Re: Yamaha FS1
Postat: tis jan 24, 2017 10:54 am
av Per Ohlsson
Re: Yamaha FS1
Postat: tis jan 24, 2017 3:23 pm
av MatsN
Vad kostar en sån cylinder och vart köper man dom?
Re: Yamaha FS1
Postat: tis jan 24, 2017 7:48 pm
av Max B
Ska bli väldigt intressant att se hur du får ihop det. Ser ut som en hel del matchportning väntar
Re: Yamaha FS1
Postat: ons jan 25, 2017 1:00 pm
av Per Ohlsson
Mats!
Dom här 70 cc cylindrarna är svåra att få tag på, för det verkar vara 95 cc som gäller nu. Då måste man tillverka ett helt nytt vevparti, vilket jag inte har lust med. Jag vill ju bara åka och köpa glass på moppen. Jag köpte cylindern från Speedline.dk. Dom är billiga och har en förträfflig service. Leveranstiden var fyra dagar hit till Sundsvall.
Max!
Ja, portningen är en sak. Problemet är aluminiumsvetsningen. Har försökt få igång svetsen som står i garaget, men svetsarna liknar inget annat, så jag får leja bort den biten. Min jobbarkompis som jag nämnde i ett tidigare inlägg har lovat vara behjälplig, så jag ska kvista dit med grejorna idag.
Re: Yamaha FS1
Postat: ons jan 25, 2017 7:58 pm
av L D
Monterade ju en Rt 69.94cc på min Am6 ocj jag har ju byggt om min 3vxl Victoria.. Använde Jb weld blandat med 50% aluspån då jag byggde upp och la igen diverse hål.
Re: Yamaha FS1
Postat: tor jan 26, 2017 11:32 pm
av Per Ohlsson
L D!
Det var en bra ide med kemisk metall!
Dock kom min arbetskamrat på en ännu bättre ide idag. Han hittade nämligen en AM5:a under arbetsbänken. Den hade ett vevparti som var dåligt efter att ha stått utan cylinder i flera år. Han hade även en 6växlad drevsats så nu blir det till att bygga nya motorfästen i ramen istället för att bygga om hela motorn.
Det blev lite filat idag...
Re: Yamaha FS1
Postat: ons feb 01, 2017 6:10 pm
av L D
En Hint... Tänk på vilken väg färskgasena går nere i vevhuset!!!
Googla lite på Gokart å titta på hur de löst sina reedcasematade motorer
Re: Yamaha FS1
Postat: ons feb 01, 2017 8:41 pm
av smokke
Det där kan vi nog l.d !!
Re: Yamaha FS1
Postat: tor feb 02, 2017 7:57 pm
av L D
HAHA... jadu Smokke tror att du harvat igenom de där i ett par år nu
både innan å utan
Ante nästan var Minarellin kom från
Få la ställa upp breve min då på linjen... ( Som alla tjatar på mig om )
Re: Yamaha FS1
Postat: fre feb 03, 2017 11:09 am
av smokke
Jajjemen vi ses i åmsele!
Re: Yamaha FS1
Postat: fre feb 03, 2017 7:32 pm
av L D
Fast skall JAG köra så vägs alla ekipage in Så ni väger lika som jag
Jag kan stå för blyvikterna ni skall ha i ryggsäcken... 182 kilo ekipage.. Givetvis så är motsvarade ekipage tygre så viktar jag upp till lika vikt
Sorry för Ot... Var bara tvungen... Hehehe
Re: Yamaha FS1
Postat: fre feb 03, 2017 9:11 pm
av smokke
Du hAr ju mera cc men....det bjuder vi på
du hamnar väl i 100promodd?
Re: Yamaha FS1
Postat: ons feb 08, 2017 11:51 am
av Per Ohlsson
L D!
Jag kan som sagt inget om tvåtaktare, utan försöker bara göra blocket lika stort som transferportarna i cylindern.
smokke!
Tror du att det går att få något drag i dom här cylindrarna?
Naturligtvis sket det sig med att få in en AM6 drevsats i ett AM5 block. Detta resulterade i att min arbetskamrat plockade fram ett sånt block istället, för nog vill man ha sex växlar?
Det nya blocket var suttit i en Suzuki som jobbarkompisen hade tidigare, men nu har blocket fått smaka lite mer stift. Jag var helt enkelt inte nöjd med den tidigare portningen som gjorts efter en annan cylinder. Nu är blocket anpassat efter min nya cylle.
Igår var vi iväg och fick blockhalvorna blästrade, så snart börjar hopmonteringen. Först ska jag bara spraya halvorna med silverfärg.
Det börjar bli dags att anpassa ramen efter den nya motorn också, vilket känns lite jobbigt. Nu måste alltså svetsen fram igen...
Re: Yamaha FS1
Postat: ons feb 08, 2017 5:41 pm
av super7