Sida 2 av 2

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: fre nov 12, 2021 8:26 pm
av Allx
Testa köra tändspolen manuellt och vrid motorn så rotorn pekar mot en utgång. Då får du se om felet ligger före eller efter styrboxen. Dra en separat jord till spolen och dutta den mot chassijord. Har aldrig testat detta själv då jag inte kört med fördelare men borde väl funka att testa gnista genom rotorn med stillastående motor

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: lör nov 13, 2021 8:40 am
av Larsson_200TQ
The skrev: fre nov 12, 2021 3:34 pm Har du "rätt antal" gnistor från spolen så är ju felet i fördelaren.

Får du inte nog många gnistor så är det tidigare i systemet
Här har vi något!

Med tändkabel direkt från tändspolen till ett jordat stift så är inte gnistorna tillräckligt många.
Gnistorna direkt från spolen borde vara oändliga i en tät följd men så är inte fallet, att man inte reagerat på detta tidigare... :doh:
Det blir ett uppehåll i gnistföljden...typ 1-2-3-inget-inget....1-2-3-inget-inget och så pågår det utan variationer.
Då borde man kunna utesluta stift, tändkablar, fördelarkroppen, locket, rotorn och hallgivaren vilket underlättar något.

Tack för tipsen så här långt, felsöker vidare... :thumbright:

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: lör nov 13, 2021 9:26 am
av Steve
Hur nött är startkransen?

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: lör nov 13, 2021 11:42 am
av Kadett4wd
Låter som sync fel tycker jag.

Kollat så alla triggerskivor sitter korrekt och ÄR korrekta?
Kollat så givarna(fördelare och vevaxel) verkligen funkar som de ska och inte bara mäter upp rätt värde med multimetern?
Kollat så signalkablarna(vev och fördelar kablarna) är okej i härvan fram till boxen?

Mercas vevaxelgivare på m113 motorn kan mäta korrekt men ge fel signal.

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: lör nov 13, 2021 1:55 pm
av Larsson_200TQ
Audin startade, HURRA!

Efter mitt förra inlägg så gick jag ner i garaget och fortsatte:
Bytte plats på tändlägesgivarna = ingen skillnad så dom sattes tillbaks svart till svart, vit till vit.
Tänkte testa den chippade boxen igen och såg att locket inte riktigt satt fast (avbrutna metallbleck).
Klämde åt resterande bleck och drog ett buntband runt hela höljet på boxen.
Var "hårdhänt" då jag monterade motronic-kontakten och själva boxen (man blir ju lite less ibland).
Med chippad box fanns återigen absolut ingen gnista på nåt stift.
Bytte plats på tändlägesgivarna återigen denna gång med fel färger, svart till vit och vit till svart.
Då fanns gnista från spolen, fler än tidigare dessutom!
Pluggade i alla 5 stiften och se på f-n.....5 gnistor! Stabila ljusblå gnistor, det var längesen!
Monterade tillbaks bägge knacksensorerna och det nödvändigaste och kunde sen starta bilen och backa ut.
Varmkörde och allt är ok, startar bra varm också. Ska kolla hur kallstarten är senare så att inget påverkas av kylan.

Vad var felet då? Inte den blekaste aning faktiskt.
Kan "hårdhänt montering" av Motronicboxen varit lösningen?
Oxid på nåt stift i Montronichandsken som blev bra efter hårt instick?
Spricka i nån kabel i stammen till boxen som blev bättre denna gången?

Hur som helst, TACK för alla tips och ideér! :hihi:

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Postat: lör nov 13, 2021 4:03 pm
av Larsson_200TQ
Tillägg: den har aldrig gått så här rent och fint som den gör nu efter en hårdhänt provtur!
Laddar bara 1,1 bar men den klarade flera fullgasrepor efter varann utan problem eller avmattning.
Man kanske kört med felklockad fördelare eller oxid nånstans under flera års tid, vem vet? :roll: