Sida 2 av 2

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 9:29 pm
av c_wester
Steve skrev: ons okt 04, 2023 12:26 pm Att gasspjället är grundinställt rätt är nog en bra början, kan ju även vara väldigt sotigt i ett spjäll så se till att det är rent också.

Händer det nåt om du kopplar ur kontakten till tomgångsmotorn när motorn är igång?

Med varm motor och kört ca en halv timme. Så vid en korsning går motorn till ca 1400rpm och sjunker under 15 sekunder oftast till ca 1000rpm.
Om jag då drar ur strömmen till tomgångsmotorn under insuget.
Så ökar tomgången till ca 1400 rpm.

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 9:37 pm
av c_wester
Thunderbo1t skrev: ons okt 04, 2023 4:59 pm Jag prövad för många år sen no-name luftmassemätare till 940 från Skruvat och Biltema, ingen fungerade som det skulle, det kanske blivit bättre med åren(?) men jag köper begagnade Bosch om det finns bytesrätt på dem, för de är inte alltid de fungerar heller.
Har motorn nån gång i din ägo gått som den skulle?
Har någon annan kam suttit i tidigare? Jag bytte från M till V-kam och fick justera upp grundläget på gasspjället, det kanske är åt det omvända hållet för dig?
Nu förutsätter vi att du har felsökt på vakuumläckage och ingen tjyvluft kommer in på något vis... Är vevhusventen kopplad korrekt tex?
Motorn har i min ägo alltid haft lite ful tomgång. Nu och då flera dagar okej och sen har den en "period"

Jag TROR den är original. Den går som en original Turbo bil. Känn som 150hk.

Jag har kollat efter läckage. MEN hur kollar jag ordentligt??
Jag har bara kännt, lyssnat och försökt dra åt slangklämmor. Finns det nått seriöst sätt att kontrollera? Vakum och tjyfluft?

Jag har sprutat start gas över hela motorrummet på alla möjliga slangar och på insuget.
Ända skillanden blev näsr jag sprutade i sport luftfiltren... såklart

Hur vet jag om vevhusventen är korrekt kopplad?

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 9:38 pm
av c_wester
Steve skrev: ons okt 04, 2023 6:30 pm Borde väl kunna dra tjuvluft genom vakuumslangen till bov:en på turbon också?
Vart exakt menar du ? wastegaten?

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 9:42 pm
av c_wester
Sorry nu för alla dumma frågor.
Men jag blir irriterad på bilen.

Köpte den här att pendla till jobbet med och vara nostalgisk från när man var 18 och Volvo turbo älskare.
Istället för att kasta stora slantar på nått nytt skit för 80 biljarder pengar.


Och jag är tacksamm fö all hjälp!

Jag skall försöka justera spjället nu i helgen.

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 10:24 pm
av Thunderbo1t
Pröva att ta ut felkoder via "blinkdosan" motorrummet, om den finns och är inkopplad med tanke på motorbytet?
Det är vanligt att insugspackningen går sönder, ofta på undersidan, iaf på de jag haft.
Plugga alla slangar på insuget utom tomgångsmotorn för å se om nån påverkar.

Steve menar återcirkulationsventilen på turbon, inte wastegaten, som iofs åxå teoretiskt kan läcka.

Re: B230fk problem.

Postat: tor okt 05, 2023 11:16 pm
av c_wester
Thunderbo1t skrev: tor okt 05, 2023 10:24 pm Pröva att ta ut felkoder via "blinkdosan" motorrummet, om den finns och är inkopplad med tanke på motorbytet?
Det är vanligt att insugspackningen går sönder, ofta på undersidan, iaf på de jag haft.
Plugga alla slangar på insuget utom tomgångsmotorn för å se om nån påverkar.

Steve menar återcirkulationsventilen på turbon, inte wastegaten, som iofs åxå teoretiskt kan läcka.
Ja jag skall göra det. Den har blinkdosan(har kollat koderna ifjol). Och jag har beställt en insugspackning.
Ja skall försöka justera spjället. Men jag undrar om inte insuget möjligen läcker.

Tack för tipsen.

Re: B230fk problem.

Postat: fre okt 06, 2023 10:14 pm
av Steve
c_wester skrev: tor okt 05, 2023 9:38 pm
Steve skrev: ons okt 04, 2023 6:30 pm Borde väl kunna dra tjuvluft genom vakuumslangen till bov:en på turbon också?
Vart exakt menar du ? wastegaten?
Sitter en ”dumpventil” på kompressorhuset på turbon, och till den går det en vakuumslang från insuget så genom den slangen kan den dra tjuvluft om membranet i dumpen är trasigt. Bara att klämma åt vakuumslangen för att testa, men den är nog kanske för liten för att kunna ge så hög tomgång 🤷🏻‍♂️

Re: B230fk problem.

Postat: lör okt 07, 2023 7:02 pm
av Thunderbo1t
Och min teori om wastegaten funkar bara om den är kopplad på insuget, som jag gjort.

Re: B230fk problem.

Postat: tis okt 10, 2023 7:02 pm
av Jens Gustavsson
leta efter tråden provtryckning av turbossystem

Re: B230fk problem.

Postat: ons okt 11, 2023 12:15 am
av c_wester
Jag kommer med en update snart nog. Skulle gärna lösa problemet på forumet.
Så tråden kanske kan användas av någon annan senare.

Re: B230fk problem.

Postat: ons okt 11, 2023 2:10 pm
av quattro
Har du kollat att skruvlocket för oljepåfyllningen är åtdraget och sluter tätt? Vissa bilar suger oljedimma från vevhuset in i insuget. Är motorn då inte tillräckligt tät får den i sig mer luft än vad den är inställd för och då ökar tomgången.

Re: B230fk problem.

Postat: ons okt 11, 2023 2:27 pm
av Thunderbo1t
Är det inte skillnad på vevhusvent på NA och turbo? Stod ju att det var bytt till turbomotor, kanske något blivit blandat där?

Re: B230fk problem.

Postat: ons okt 11, 2023 2:30 pm
av c_wester
Hela motorn är bytt. Till en korrekt turbo motor från korrekt eller samma år. Sades det....

Re: B230fk problem.

Postat: ons nov 01, 2023 11:11 pm
av c_wester
Okej en liten update. Insugspackningen är bytt och massa gegga i spjälhuset.
Tomgången är justerad.

Det verkar som om tomgången var justerad runt ett smutsigt spjälhus.

Den går mycket bättre nu. Men något annat spökar ännu.
Eller så är det renoverings dags.


Jag borde köpa en annan bruksbils och gå igenom ALLT på denna.
Problemet är att den skall rulla alla dagar.