Under vintern 2015-2016 så bytte jag till större intercooler (KL Racing), hängde i elektriskt styrservo och satte på större bromsar bak. Det blev också lite fix med hastighetsmätare (elektronisk från Scorpio).
Servot är en välkommen hjälp, med kort styrväxel har bilen varit jobbigt tungstyrd.
Intercoolern byttes för att vi hade bekymmer med heat soak eller att insugstempen steg vid bromsningen i höstas. Den har ju också legat på hyllan sedan ett par år tillbaka så det var nog dags att använda den kanske.
Jag verkar inte ha några bilder på den, men det är deras vanliga 63cm bred (450x300x76) 2,5" anslutningar.
Som vanligt hinner jag inte köra så mycket men häromveckan tog jag mig till Piteå för att prova strippen för första gången sedan 2009 eller nåt. Det tog lite tid att hitta tillbaka till hur man kör men hur jag än gjorde, så funkar starterna dåligt. Nu lade jag launch på runt 5000 rpm och då har jag över ett bar när jag släpper kopplingen, men det suckar mest bara ändå och bästa 60-foten var drygt 2 sekunder (2,131). ET 13,093 och 176 km/h i slutfart.
2010 körde jag som sagt 11.99 / 180 km/h, då med HX35 och 12:ans avgashus, laddtryck just under 1,5 bar. Nu laddar jag 1,9 och det som skiljer motorn åt är insug (plenuminsug med trattar nu, utan trattar då), avgassystem (då 2,5" med två Simons ljuddämpare, nu 3" med en Thrush och en japsburk) och så intercoolern (då Sierra Cosworth 4x4, nu som ovan). Dessutom bytt sprut och numera mappat av Mattias (tidigare bara gatmappat av mig). Ja, och turbon då. Nu körde jag dragradialer istället för diagonalerna också.
Jag har kört stripp tidigare med HX32 som sitter på nu. 12.8 och 168 km/H på Mantorp, ungefär samma tider men lite högre slutfarter i Fällfors. Men då upplevde jag det enklare att komma iväg.
Kanske är det så att HX32:an helt enkelt har för trångt avgashus (single scroll också) för att det ska fungera bra med denna effekt/laddtryck? Responsen i den är ändå inte så mycket att skryta över.
Förutom det mest basala (kompprov och provtrycka allt), så är frågan, byta till HX35 och tro på mer toppeffekt och ungefär lika spool, eller bygga dit Mitsu 19T och hoppas på superspool men mindre toppeffekt? Båda aggregaten finns på hyllan. HX35 kräver bara ett nytt tryckrör, Mitsu massa merjobb så egentligen är väl valet i sommar enkelt.
Gustaf