Tar det absolut inte som kritik! Väldigt kul att diskutera tycker jag, har långt ifrån facitquattro skrev:Ok. Tänkte bara på det du skrev tidigare att den tappade mycket när du kom upp i 150-160 och att det var runt 6000 rpm.
Nu vill jag inte vara negativ för jag gillar din bil och att du gör en massa bra grejer med den och jag gillar också att se hur det går för dig på tävlingarna. Så se det mer som förslag från en supporter på hur du kan bli ännu bättre.
Men 230 på hjulen motsvarar runt 265 i motorn, lite beroende på hur den är testad, på naven eller hjulen och hur bänken är korrigerad. Dessutom påverkas effekten av hur långa pull som kördes och hur mycket insugningsluften värmts upp. Men stämmer dom siffror du har så är det ca 40-50 hästar mindre än du bör ha på en OK Subarumotor. 180 bhp motsvarar ca 210 i motorn. Även det är lågt. Du bör kunna ha runt 250 bhp vid 7000 rpm. Så antingen är siffrorna fel eller så finns det mycket potential kvar att hitta i motorn
När det gäller köra på vridet eller på effekten så är ju det ett evigt tvisteämne på de flesta siter. Men så här är det: på en och samma växel så är accelerationen störst kring maxvrid. Men växlar man ned vid maxvrid så ökar acceleration iaf, trots att man då inte hamnar kring maxvrid på den lägre växeln. Därför att vridmomentet på hjulen ökar pga den lägre utväxlingen. Gör man en g-kraftsmätning på olika växlar och lägger in i ett diagram så syns detta tydligt. På min Audi så ligger max acceleration på 4an runt 4000 rpm, vilket är runt vridmax. Accelerationen är runt 0,45 g. Växlar man ned till 3an ökar varvtalet till ca 4850 rpm vilket är långt över vridmax men ändå ökar accet till över 0,5 g. Alltså vid samma hastighet.
Vad detta säger är inte att man inte skall höja slutväxeln, bara att man inte skall köra på de varvtal där vridmax ligger. Med en tätstegad låda skall man i princip aldrig köra på vridmax, för accelerationen är bättre på en lägre växel.
Höjer man utväxlingen i slutväxeln ökar bilens toppfart på bekostnad av lite sämre acceleration. Vilket som viktigast får man avgöra från bil till bil. Men att lägga till en sjätte växel är däremot alltid bra. Då kan man istället sänka utväxlingen på slutväxeln lite grand och då blir det bättre på alla växlar
Har man inte möjlighet att göra ett g-kraftstest så kan man utgå från att g-kraftskurvan för varje växel följer vridmomentskurvan. Det stämmer ganska väl.
Jag tycker att den effekten på 98 oktan med ett billigt aggregat, som detta i mina ögon är, samt med en grupp-N specad motor (vad jag vet, känns dock inte helt orimligt med tanke på effekt och vrid) från 1990 är rätt bra
Finns nog mer att plocka, vi lugnade oss då jag mappade den med svetsad mittdiff på bakhjulen med en original-låda!
Vi vågade inte gå på mer i botten utan försökte få vridet rätt lugnt och snällt så lådan skulle hålla.
Dessutom var jag mest ute efter en driftsäker motor så jag skulle få köra mer och skruva mindre så därför ville jag ta det lugnt och inte plocka det sista
De effektsiffror du pratar om, är det på E85? Med eller utan AVCS (variabel kamstyrning)?
I min bil skulle jag säga att topparna är det mest begränsande! De har t.ex. hydrauliska lyftare så jag åker inte ALS och har väldigt snäll launch control
Har ingen koll vad det sitter för kammar i den heller.
Med nyare new-age STI-toppar, insug och vettiga kammar så skulle man nog hitta lite mer effekt skulle jag tro
Nedan ser du effektkurvan samt hur snabbt vi släppte varven.
Släppte iväg den lite snabbare än vi hade velat då det blev sådana svängningar i drivlinan som vi inte lyckade få bort!
Berodde gissningsvis på att bussningar och liknande var rätt trötta då jag inte hade bytt några då...
Absolut, har en bekant som gjorde ett excel-blad med kurvor över vrid och optimala punkter att växla, rent teoretiskt!
Det jag menade med det jag skrev var att jag har både mer vrid och effekt om jag skulle få ner varven (alltså under 6-6.5k rpm), t.ex. genom att ha en 6:e växel
Den upplevs tröttare över 6k rpm men den fortsätter att dra, är inga problem att dra den till 7k rpm.
Menar bara på att det känns att den skulle gillat att ha en extra växel
Är dock övertygad att det inte skulle göra någon som helst skillnad för mig om jag bytte utväxling eller hade e 6:e växel då jag måste våga bromsa senare och ligga kvar på en högre växel för att få en mjukare körning
Tror det finns mer tid att tjäna i att träna föraren och köra mer än att trimma bilen just nu!
Den funkar väldigt bra och jag upplever att effekten räcker för mig så kommer nog låta motorn vara en stund tills jag kört mer
Återkommer med en uppdatering från helgens tävling, snabb sammanfattning är dock att jag körde fegt, bättrade mig under dagen och tog mig i mål med en icke fungerade koppling (trasig kopplingscylinder)