Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Love »

super7 skrev:Jag tror att det pratas om olika saker här. Vissa pratar om Launch control och andra om Anti-lag.

Hittade en bra beskrivning om hur Anti-Lag /ALS fungerar
http://rallycars.com/Cars/bangbang.html
Jag läste och skrev lite slarvigt ser jag! :(
Det jag tänkte skriva, var om launch controll funkar på automat, funkar det med manuell så borde det väl funka på samma sätt på automat? Anti-lag lär ju knappast behövas på automat.

Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej skillnaden är att med automat så behöver man hk före starten med manuell låda behöver man bara laddtryck!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av p.hedman »

Hej Jens det finns en lösning till oss gällande stallspeed men jag vet ej om jag vågar säga det...
Det är provat så jag vet att det funkar , men som sagt är mkt brutalt.
Åkte med turbo clutch 400 (en gammal Fairbanks låda TH400) med koppling och det funkar skitbra.
Problemet med dom lådorna va att man drev oljepumpen med en klo som låg emot kopplingens armar och det funkar ju inte med dagens solfjäder kopplingar.
Men lösningen är då att montera bort olje pumpen ur lådan sedan tar du en modern elservo pump och trycksätter lådan med den , dels kommer lådan att gå mycket lättare och du kan labba med start varv som du vill.
Fråga Stig O om den iden tror att det skulle funka bra till din lilla lätta bil.
Mvh Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det provade vi också på mitten -90 tal i jonas sandströms amazon. va svårt att få till i starten min den vred av ingående axeln flera gånger också.

mins en gång jonte skulle ha ca 8000rpm på midnigt sun i starten men man hörde nån sekund före det vart grönt att varvet ökade minst ett par tusen till :lol: vart väll ändå som bäst typ en 1.60 60 fot eller nått åt det hållet? rätta mig om jag har fel jonas! 10.99 mins jag dock väl tog flera år innan jag kunde slå det Med min bil (långa tunga år haha)

blir en helt annan etta man behöver med en sån sen minst 4 men helst 5 växlar för att hålla motorn på rätt varv.

detta fungerar nog bättre med en BB v8 än på en 1789cc B18 men det är en frän fattigmans lenco :thumbright: sen min bil blyas upp till 1164kg på start linjen då jag kör ET/A ! inte så lätt :) ca 65% bak ska flytta fram 60kg till denna sesong.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

gasekke skrev::thumbright: , hoppas det snurrar på ännu bättre 2016 då , jag ska försöka ta mig till sävar och luska lite om "myggmotor" och pg låda då jag är lite sugen på PG själv till touringen.
Jag blev dock lite botad på jag pratade med SO om en låda till min bil när det skulle kosta mig nästan lika mkt som jag då hade lagt ut på 02an. Jag ska åka manuell i år och känna lite på grejorna (hoppas jag) då det tagit mkt mer tid o pengar än väntat med min bil.
Mvh Erik

glömde svara på dig! du är välkommen till sävar då kan vi snacka lite comp och automat lådor mm :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Love »

Jens Gustavsson skrev:hej skillnaden är att med automat så behöver man hk före starten med manuell låda behöver man bara laddtryck!
Utveckla gärna det där lite(vill lära mig mer) jag trodde att man bygger hk om man bygger laddtryck!?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

En motor som står under launch eller antilag och bygger tryck producerar sällan nån vidare effekt.
Effekt behöver du för att nå rätt 'vrid' så convertern funkar/låser så det bär iväg ordentligt då man släpper transbreaken.

Den korta förklaringen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Love skrev:
Jens Gustavsson skrev:hej skillnaden är att med automat så behöver man hk före starten med manuell låda behöver man bara laddtryck!
Utveckla gärna det där lite(vill lära mig mer) jag trodde att man bygger hk om man bygger laddtryck!?

motorn levererar inga hk alls ut i drivlinan då koppligen är nedtryckt men den retar upp turbon så den är redo då man släpper kopplingen.

med en automat så brottas men med en konverter som man kan likna med en broms bänk. jag har ca 6900rpm och 650nm just före jag släpper trans braken :)

största problemet med konvertern är dock där motorn inte har fått full snurr på turbon där är det bara en liten 1789cc B18 liknade effekt som i en pv från 1961 med stående stromberg :)

mvh jens
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av JoBy »

Problemet med turbo och automat är för mycket eller för lite effekt före i starten.

Launch control funkar bra om man har för mycket effekt för att hindra att motorn rusar förbi önsklat startvarv när laddtrycket kommer. Precis som med manuell låda tar man ner effekten och begränsar varvtalet men behåller laddtrycket.

Har man för lite effekt på lägre varv är det svårare eftersom det tar för lång tid för motorn att orka upp i tillräckligt varv för att väcka turbon. Att 'tömma' turbinen på olja hjälper en del men lådan går ändå inte direkt lätt att dra runt. Lustgas är ett enkelt sätt att tillföra lite effekt för att få turbon att vakna men är inte tillåtet i detta fall.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

ju mera laddtryck ju svårare blir det också. min B18 är på 1789cc på låga varv + ganska vass kam och låg kompa sen på 7000rpm så motsvarar den vridmomentet på en 7200cc motor. 300% större !

lättare att få en v8 på 5.7 liter med 0.8 bar den blir "bara" 80% större i vrid att fungera med converter.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10195
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Kadett4wd »

Nåt jag funderat på som kanske skulle vara nåt.
Är en ganska slapp turbin med kraftig lockupfunktion sen flera växlar än två?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

de kör med lock upp i vissa klasser i usa, men har just kommit konveretrar som man får använda och det är extremt dyra saker. typ dyrare än hela min bil :) sen behöver man nog en custom låda till det också.

sen används det bara på slutet av banan.

blir väldigt knepigt att använda den tidigt i repan man slår nog lös däcken väldigt lätt käns det som??

fins väll lådor med 3 växlar som fungerar men jag har redan denna och jag har inga problem med effekt eller vrid av start linjen så behöver inga fler växlar direkt.

vet att i comp räknas inte automat låda som automat låda heller då det är lock upp men i min under klass spelar det ingen roll för jag får ändå ingen vikt minskning som sugmotor killarna får :(

om jag någonsin bygger på min MB 4.2L motor så skulle jag vilja använda den lådan men kan inte koppla in lock uppen för då måste jag blya i 116kg mer vikt i bilen. måste bygga dit en raggar konverter på nått sätt också... inget att ha mb konvertern då man ska ha ca 7000rpm i starten sen växla vid 10000rpm :) lite annan spec mersedes hadde då de designade convertern :)

vist vore det kul med en tysk/svensk byggd sug motor i comp kadetten? :thumbright:

har byggt mycket på den motorn i fantasins värd men inget i den värkliga :lol:

mvh jens
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av p.hedman »

Är det AMG sug motorn på 350 hk du har eller vill ha ?
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Love »

JoBy skrev:Problemet med turbo och automat är för mycket eller för lite effekt före i starten.

Launch control funkar bra om man har för mycket effekt för att hindra att motorn rusar förbi önsklat startvarv när laddtrycket kommer. Precis som med manuell låda tar man ner effekten och begränsar varvtalet men behåller laddtrycket.

Har man för lite effekt på lägre varv är det svårare eftersom det tar för lång tid för motorn att orka upp i tillräckligt varv för att väcka turbon. Att 'tömma' turbinen på olja hjälper en del men lådan går ändå inte direkt lätt att dra runt. Lustgas är ett enkelt sätt att tillföra lite effekt för att få turbon att vakna men är inte tillåtet i detta fall.
Tack för förklaringen,nu lättade dimman lite! :D
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21695
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B18 comp Vega. B18 2016!

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej jag har en vanlig 4.2L M119 från 1997 jag fantiserar att bygga en frän sugmotor av. amg är för stor i volym + att allt som är bättre i den ändå måste bytas ut då det är för mesigt :)

https://www.google.se/search?q=m119+eng ... IQ_AUIBigB

behövs ca 140 liter hk för att va med i den kalssen... blir inte lätt men med en bra automat får jag 116kg vikt handikap mot de med liberty och då är det inte helt omöjligt ändå.

men ska köra B18 minst två sesonger till.

vill man veta mer om framtids planen om MB 4.2 så läs och fråga här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=88941

mvh jens
Skriv svar