Re: Planering av motorbygge
Postat: ons okt 27, 2021 12:33 pm
Tror du på riktigt att nån åker ner till dig för att bänka en bil? Något måste ha gått riktigt snett i din skalle om du tror att det är så livet fungerar.
Skriv vad ni gör här, skriv resultatet av första pullet här, så ska ni få hjälp med mappningen (garanterat från mig men säkert från andra också)
Jag lär mig inte mycket från forumet längre (kan vara nån liten grej, undantagsvis) men jag har mycket att lära ut och jag försöker undvika falska budskap till skillnad från dig (glöm aldrig att du har tappat allt förtroende hos mig för en idiotisk sak du påstått och vägrar att be om ursäkt för)
Såna frågor som Pacman ställde hör inte hemma här, skriv sånt i k*kmätartråden i stället Han hade missförstått och det var det jag skrev om för att förtydliga.
Är detta på riktigt:
"Och mest blowback kommer av pulser som uppstår när insugningsventilen stänger och ramningen studsar mot den och har mycket energi kvar."
Du tror inte det kommer mer på lägre varvtal precis INNAN den stänger och då från reversion
Du verkar ha en helt felaktig uppfattning om vad pulserna i motorn gör ! De flyttar inte luft eller gas i någon större utsträckning utan de "bär bara fram" ett tryck, så att det lokala trycket ger/har högre densitet och därmed effektiviseras fyllning av motorn (eller lägre tryck och då tömmer det bättre)
Ska något "åka tillbaka" från en ventil som stänger abrupt, så måste trycket stiga och det gör det från den kinetiska energin i gasen, inte av pulsen. Pulsen skapar bara en ny puls, inte förflyttning av molekyler. Detta gör pulser tills de blir enormt starka (som på avgassidan) då kan de starta en liten flytt av molekyler men den är försumbar jämfört med resten av flödet.
Skriv vad ni gör här, skriv resultatet av första pullet här, så ska ni få hjälp med mappningen (garanterat från mig men säkert från andra också)
Jag lär mig inte mycket från forumet längre (kan vara nån liten grej, undantagsvis) men jag har mycket att lära ut och jag försöker undvika falska budskap till skillnad från dig (glöm aldrig att du har tappat allt förtroende hos mig för en idiotisk sak du påstått och vägrar att be om ursäkt för)
Såna frågor som Pacman ställde hör inte hemma här, skriv sånt i k*kmätartråden i stället Han hade missförstått och det var det jag skrev om för att förtydliga.
Är detta på riktigt:
"Och mest blowback kommer av pulser som uppstår när insugningsventilen stänger och ramningen studsar mot den och har mycket energi kvar."
Du tror inte det kommer mer på lägre varvtal precis INNAN den stänger och då från reversion
Du verkar ha en helt felaktig uppfattning om vad pulserna i motorn gör ! De flyttar inte luft eller gas i någon större utsträckning utan de "bär bara fram" ett tryck, så att det lokala trycket ger/har högre densitet och därmed effektiviseras fyllning av motorn (eller lägre tryck och då tömmer det bättre)
Ska något "åka tillbaka" från en ventil som stänger abrupt, så måste trycket stiga och det gör det från den kinetiska energin i gasen, inte av pulsen. Pulsen skapar bara en ny puls, inte förflyttning av molekyler. Detta gör pulser tills de blir enormt starka (som på avgassidan) då kan de starta en liten flytt av molekyler men den är försumbar jämfört med resten av flödet.