Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp
Är det inte launchsystemet som gör att det blir en massa svängningsproblem?
Det låter inte nyttigt för motorn när turbobilarna stagear.
Erland
Det låter inte nyttigt för motorn när turbobilarna stagear.
Erland
Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp
Tacka så mycket för alla glädjande kommentarer
Ja den börjar gå fint nu.
Vi varvar 9500rpm,
Men denna gång lossna inte bulten utan svängdämparen rucka upp sig i hålet så den börja vobbla.
Känns som de måste varit för dåligt material i den.
Ja de är säkert inte nyttigt alls med launchen men de finns inte så mycket att välja på.
Man får panga på rätt rejält också för att den ska orka iväg med lill motorn
Ja den börjar gå fint nu.
Vi varvar 9500rpm,
Men denna gång lossna inte bulten utan svängdämparen rucka upp sig i hålet så den börja vobbla.
Känns som de måste varit för dåligt material i den.
Ja de är säkert inte nyttigt alls med launchen men de finns inte så mycket att välja på.
Man får panga på rätt rejält också för att den ska orka iväg med lill motorn
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Verkar vara ett välkänt problem med lossnade skruvar... även om inte detta var problemet just nu
" Twelve 12 mm x 1.25 pitch, special flywheel bolts are
required to clamp the flywheel to the crankshaft at these
high power levels. The crank to flywheel interface in a high
powered 4 cylinder engine is very critical. The use of high
quality flywheel bolts is highly recommended. GM racing
has worked with A-1 Fastener Co. to design a high quality
bolt for this application. The GM racing part number for
these bolts is XGH677. (Fig. 104)" Kopierat från Ecotec trimmarboken, finns nog en del tips i den som är användbara.
Grattis till bra fart på bilen!
" Twelve 12 mm x 1.25 pitch, special flywheel bolts are
required to clamp the flywheel to the crankshaft at these
high power levels. The crank to flywheel interface in a high
powered 4 cylinder engine is very critical. The use of high
quality flywheel bolts is highly recommended. GM racing
has worked with A-1 Fastener Co. to design a high quality
bolt for this application. The GM racing part number for
these bolts is XGH677. (Fig. 104)" Kopierat från Ecotec trimmarboken, finns nog en del tips i den som är användbara.
Grattis till bra fart på bilen!
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Fränt, har ni bytt utväxling till denna tävling? tyckte den lätt så mycket elakare och mer växlande?
På våran motor sitter "dampern" på pressad! annars lossnar dem
På våran motor sitter "dampern" på pressad! annars lossnar dem
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Det är ju jävligt fränt detta:) Låter som det stämmer bra ute på banan:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Ja verkar bli ordentliga svängningar i veven.
Såna svänghjulsbultar har vi. Men de har aldrig varit nått problem med original
bulltarna heller men de sitter m12 original på dem.
ja finns mycket nyttigt i den
Nä samma utväxling.
Ja vi får nog göra nått sånt vi å.
Såna svänghjulsbultar har vi. Men de har aldrig varit nått problem med original
bulltarna heller men de sitter m12 original på dem.
ja finns mycket nyttigt i den
Nä samma utväxling.
Ja vi får nog göra nått sånt vi å.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Nu har det börja trilla in lite grejer till den nya motorn för nästa säsong.
Blir fortfarande en 2L S14 i grunden.
Blir fortfarande en 2L S14 i grunden.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Fina grejer!!
vad är det för tillverkare?
/Ante
vad är det för tillverkare?
/Ante
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
R&R vevstakar och Kotwica vev
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Nu har de varit stilla ett tag igen.
Vi har jobbat för att få fram ett Billet block i vinter och därför ar det inte hänt så mycket annat med den.
Och nu börjar det bli klart!
Med stor hjälp av Åreproduktion speciellt Tomas, Niklas och Mattias där,
har vi fått fram ett block.
Vi är väldigt glad att de vill supporta oss i vår satsningen för att bli en av de snabbaste 4-cyl bilarna i Europa.
Men vi har en lång väg dit men de här är ett stort steg i rätt riktning.
Vi har jobbat för att få fram ett Billet block i vinter och därför ar det inte hänt så mycket annat med den.
Och nu börjar det bli klart!
Med stor hjälp av Åreproduktion speciellt Tomas, Niklas och Mattias där,
har vi fått fram ett block.
Vi är väldigt glad att de vill supporta oss i vår satsningen för att bli en av de snabbaste 4-cyl bilarna i Europa.
Men vi har en lång väg dit men de här är ett stort steg i rätt riktning.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Nästan så man blir lite tårögd när man ser ett sådant här billet block, måste ju bli otroligt mycket stabilare. Mycket fränt! // Kristian
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
vad är kompressionsförhållandet kommer så småningom att bli? Min är en 2,0 liters sugmotor men gjutjärn komprimering är 12,5:1, redan i början av 80-talet bmw f1 turbobilar som körs i början av 80-1500hk med 1,5 liter, och BMW GTP 1200hk i kvalet trim från 2,0 båda var gjutjärnsblocket . och snabbaste GT bil på det!
Senast redigerad av EKR den tis aug 19, 2014 1:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
härligt att se att ni hård satsar!
det ser lite tungt ut men det är ju inga problem i comp då man tynger ned ändå och bättre att lägga vikten där det gör nytta än en bly tacka
mvh jens
det ser lite tungt ut men det är ju inga problem i comp då man tynger ned ändå och bättre att lägga vikten där det gör nytta än en bly tacka
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Blocket väger ca 40 kg. Vet inte vad ett orginal väger men Kan nog inte vara mycket lättare.