minsta/lättaste bilmotorn?(mikra motor undersökt)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev:
T_Fahlgren skrev:jag måste då för övrigt säga att nissan micra motorer passar utmärkt i lite större skotrar som har vattenkylning orginal. de är även mycket lätta motorer.

Jag skulle ju om det finns intresse kunna sopa av den och ta nån bild?

Enligt mig så ser det mycket brutalt ut med en sådan motor, ett vinnande koncept :shock:
JA BILDER!!!!! :lol:
bilderna kommer i kväll :) (lördag kväll, så fort jag fått godkännelse av ägarn)
Senast redigerad av T Fahlgren den lör mar 17, 2007 12:56 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag måste hålla med dig om att det är dumt att köpa stulna saker. det är inget jag rekomenderar.

Man vet ju själv vad ledsen man skulle bli om det vart borta något..

Sen tror jag inte det är så vanligt att folk tar aggregat av privatpersoner..

Vanligaste stölden är nog på stora företag som byter ut aggregat pga kosmetiskt eller andra fel..


golf har ju en 1,4 16v som är lite sådär i hållbarhet men liten i storlek.

sen finns det ju 3cyl på 1100cc eller runt där till skoda och ev polo eller fox som dom heter nu...

Vad har du för krav förutom utrymmes skäl då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
3000s
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 24, 2007 11:47 am
Ort: Falun

Inlägg av 3000s »

Daihatsu Charade är nog det bästa valet, och de finns med orginal-turbo, http://www.blocket.se/vi/11260162.htm?ca=6_s

Jag tror att det är en Charademotor som finns i skotern det pratas om tidigare.
TVR 3000S -78
Triumph Stag -72
Mazda Rx3 -73
Å så ett par råttsoffor
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Senast redigerad av T Fahlgren den lör mar 24, 2007 4:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev:
en halv B20 :shock: fränt!! bild på den också!


maskinen i fråga är ev inte till salu med mikra motor?


jag skulle kuna jobba vidare på den och spara tid då ni gjort mycket redan?
jag kunde inte ta några bilder på b10:an men det kan komma i en egen tråd senare med lite mer info... :)

jag ska fråga om den är till salu och medelar via pm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

http://img105.imagevenue.com/aAfkjfp01f ... _328lo.jpg

motorn såg ju inte så stor ut i motorrummet! fränt bygge.

men vad är det för primiärvariator , den såg inte så modärn ut? :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

haha, joo det är lite udda.

jag tror att primärvariatorn är från en kohlermotor. vissa rajd hade dem. den är väldigt enkel att vikta om, så den har utrustas med tunga vikter så den växlar på låga rpm jämfört med höga som på en 2-takt.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: ...

Inlägg av Patrik H »

Jens Gustavsson skrev:
Evert skrev:Varför just en bilmotor och inte en motorcyckelmotor ?
jag vill ha en motor utan växellåda då det ska svarvas en kona till variatorn, sen brukar mc motorer va ruskigt dyra om de inte är stulna vill säga :? och sånna ska man inte köpa för nästa gång är det en själv som drabbas :x
det där va det bästa jag läst på länge ,tänk om fler kunde tänka så ,allt för många tänker bara på sig själva bara jag tjänar på det så skiter jag i var den kommer ifrån.

bra sagt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6086
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Jens Gustavsson skrev:
ett vanligt fenomen är att åkare byter turbo i förebyggande vid servis då de inte vill bli stående effter vägen med trasig turbo och de turbosarna tar mekanikerna hem och säljer på tex blocket.
Jag jobbar på lastbilsverkstad och alla aggregat vi byter ut skickas in som bytes, väldigt sällan att nåt bara blir bortkastat...då ska det vara totalhaveri på den

Har dock en splånkarns från en FH16 550 som skulle kastas p.g.a. att den turbomodellen blivit ersatt av en annan

Ett tips om du vill ha tag i en mc-motor till rätt pris är att ringa å prata med uffe på lycksele bildemontering, har för mig att han finns här på forumet också...dom lär ju ha några små bil-motorer på lager också ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

uppdate!

jag håller på att demontera en mikra motor nu ska se om den är nå frän :wink: , bilder kommer senare.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Suzuki Alto, jag åker en 99a.
Den motor är liten, ser inte så mycket större ut än en mc snurra.
Hmmm de är ju klart den är ju på 1000cc
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har rivit klart nu och man får hak släpp nåstan hela tiden när man skruvar isär en sån här motor :shock:

först så ser toppen ricktigt fin ut med det hemiskfäriska förbräningsrument och höga fina canaler, ventilstorleken ser rätt stor ut också.

ett minus i toppen är att kam nockarna inte kan bli så mycket högre då man inte skulle få in den i toppen utan överfall.


blocket har ingjutna stålfoder i aluminiumen med ca 6-7mm total tjocklek :thumbright:

sen plockar man isär oljetråget och möts av grymma olje plåtar överalt sen en fet stöd gördel mellan alla ram överfall sen en jävulskt smäcker och fin vev som har lättnings hål i vevtapparna som en prostock raggar vev :shock:

smidda stakar som med tanke på att motorn bara är på 1200cc ser kraftiga ut, fina kolvar med inverted doom också som ser ut att tåla en hel del turbotryck också 8)


sen vikten på motorn när man plockat bort all runtomkring utrustning som jag inte ska använda :shock: va fan de går ju 4-5st nissan mot en B20 :wink:

nä fy fan alla som skruvar raggar V8 borde skruva isär en jappsar motor, sen skulle de alldrig vilja röra en äcklig cheva igen :hihi:

fixar bilder i morron kanse, måste sluta leka nu i japan motorn :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Egentligen Jens om det nu inte sitter i plånboken, Liten och lätt vore väl egentligen en wankelmotor :shock: Då behöver du nog kanske inte turbo, Kanske bara varva mer :twisted:
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

En både hatad och älskad motor, Motorenas motor!
Som med god vilja kan varva 7-8000rpm.
Tyvärr inte så billig.
En HD-motor! :roll:
En sådan skulle då i allafall ge uppmärksamhet!

Mats
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

så stor var motorn i min starlet


IMG]http://i34.photobucket.com/albums/d131/ ... CN6526.jpg[/IMG]
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Skriv svar