Datsun 280Z Dragracing- Motorbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jo då den kommer nog hamna framför motorn.
Var på skoj jag la den där den får till och med csb,n att se liten ut :twisted:
På slangen kommer den garranterat att gå på :hihi:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Beställt flänsar nu och testat lite i datorn och fått till det här:

Wg placeringen kommer bli rakt ut ur första grova böjen.
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevligt bygge o motor valet är ju helrätt :thumbright:

Ajden: En fundering tänkte på bilden som du skissat upp, tänk på tändstiften. Är ju klart bara en skiss så de löser ni säkert kanon.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ser ju super bra ut det där :)
Med lite passning på måndag blir det nog kanon.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

riktigt häftigt!

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Gjort kollektorerna i helgen

Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

:thumbright:
Kommer bli fina rör :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har börjat med röret nu. Råkade göra tabben att jag glömde bort att det satt en motorplåt i framkant när jag gjorde ritningen så det blev till att vända grenröret upp och ned för att få det bra.
I morn ska jag dra grova röret fram till turbon efter det är det dax för provmontering och passar det bra bygger jag den andra sidan och visar det finnas platts ska jag dra 3ans rör lite längre.

Bild

Bild

Bild
LarC

Inlägg av LarC »

Får du plats med tändkablarna om du har det så?

Edit: :doh: jag var inte den förste som undrade det!
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

Ajden skrev:Wg placeringen kommer bli rakt ut ur första grova böjen.
Har du tänkt köra väldigt låga laddtryck?
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Blir ju grymt det där Robert :)

Vi hade tänkt hålla laddet ganska lågt till en början iaf runt 1bar, men vi får väl se hur det går :hihi:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

LarC skrev:Får du plats med tändkablarna om du har det så?

Edit: :doh: jag var inte den förste som undrade det!
Nu är det inga problem med tändkablar och sånt, allt det ligger under grenröret.
Peter B skrev:
Ajden skrev:Wg placeringen kommer bli rakt ut ur första grova böjen.
Har du tänkt köra väldigt låga laddtryck?
Kom på det sen att det var mest lämpat för lågtrycksmotorer så det blir att flytta dom till en mer normal placering närmare turbon.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var den här halvan klarpunktad.
Bild
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

riktigt tufft.
har alltid velat haft en datsun 280.

jobba på.

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det dära ser ju ricktigt fint ut!

inte så stor skilnad från denna :)
Bild
Bild

undra om du skulle göra ett litet snitt med rondellen där rören går i hop nära turbon så inte pulserna åker över till andra sidan motorn?

en liten plåt där kanse 4cm in i så riktar du pulsen och flödet mer rakt mot avgashuset.
Kom på det sen att det var mest lämpat för lågtrycksmotorer så det blir att flytta dom till en mer normal placering närmare turbon
det fungerar bra på höga tryck också men speciellt på låga tryck så tvingar man ut den i wg bättre.

det som eventuellt kan ställa till det lite är att på höga rpm och höga laddtryck så blir rörelseenergin i avgaserna ut i wg mer och trycket där kan bli lite högre än resten av avgastrycket och då kan man få fenomenet att laddtrycket sjunker lite på höga rpm.

men med en wg med stor kolv så blir det nog inget problem i praktiken.

ni kan väll styra laddtrycket lite genom link systemet också?
Skriv svar