"Chevy740" dubbelturbo V8.film 8,97 på kjula

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Cassius skrev:Har inte Gällivare Taunusen kört under 8 sek med 10.5or? Inte för att de skadar med mer gummi men de bör ju gå tycker man ;)
I jänkeland åker dom ju 8 or med 10,5 men vi hade låg profil också. Det gör ju sitt till. Dom åker nog högre däck.

Vi hade dessa.

Cheater MHD-01 26.0/10.50-15LT HB11 81.8 26.0 10.5 8.0 8.5(anliggning)

Som synes så räcker det inte så långt. Det var vad vi fick in i original hjulhus. Och ska det byggas om så är det bättre och göra det ordentligt.

Våran bil är rätt framtung så vi behöver allt fäste vi kan få.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

I Usa åker dom Fort på alla sorts däck
http://www.racingjunk.com/category/1402 ... l-Car.html :thumbright:
Men på Svenska banor med mediokert fäste så är det en fördel med bredare däck
Förstår inte riktigt varför man skall halka omkring på för små däck om inte klassen kräver det :roll:
Fint bygge förövrigt :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jag gör ett försök till att lägga in bilderna så det blir användar vänligare.



Så här såg det ut i slutet av augusti 2009.
Bild

Bild


Så här långt gånget var det i mitten av november. Bakram och fyr länk på plats.
Bild


Bakvagnen klar. Dags för att kläs. Ungefär så här det ser ut idag.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


en bonus bilder på maskin lägger jag in, nu när jag fått bilderna att fungera.
Bild
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän bil :thumbright: jag har missat denna tråd.

en fråga har ni provtryckt turbosystemet? kan det värkligen va tätt mot spjällhuset?
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Tack.

Jo det är provtryckt i våras några gånger.
Men innan det, så läckte det faktiskt där.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

jävligt frän 740 ;)

har ni kört med orginal bakaxel i år eller har jag läst fel kraftigt imponerad att den har hållt i så fall :)

hur funkar de med dubbla wastegates de är ju många som säger att de är så svårt med dubbelturbo och dubbla wastegates som att tex få turbona att ladda lika och att en av turbona blir lite favorit

gillar ditt bygge enormt och har själv planer på dubbelturbo i min rod
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Jo vi har kört med svetsad orginal Volvo axel i år. Och har inte kört sönder en enda drivaxel. Har hållit förbluffande bra. Inte äns vridan splines när vi har kollat.

När vi körde på mantorp som var första klistrade banan vi provade så trode vi den skulle tacka för sig.

Men jag tror att automatlåda gör det snällare mot axlen.


Jo jag tror nog det fungerar bra med dubbla wastegates. Vi har ju lite instabilt laddtryck men det beror nog snarare på dålig kvalle på wgs samt att vi inte har någon laddtrycks reglering förutom fjädrarna i wastegatesen.
Och förmodligen så kan dom inte flöda bort alla avgaser som behövs då laddtrycket gärna drar iväg lite med varvet.


Ska bara tillägga igen att jag är inte ägare till bilen, men är med i teamet som bygger den.

Tack btw.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

okej
ja nog viste jag att volvo axeln ar hyfsad stadig men inte så stadig :)

ja då borde ju en volvo axel hålla till min bil å gatan med oklistrade däck och dåligt fäste de blir också automat

ja hoppas ni kämpar på med bilen och blir ni less och vill skänka bort bakfälgarna med däck så tar jag gärna emot dom :hihi:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Tobben86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör aug 09, 2008 4:53 pm
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Tobben86 »

hk beroende skrev:okej
ja nog viste jag att volvo axeln ar hyfsad stadig men inte så stadig :)

ja då borde ju en volvo axel hålla till min bil å gatan med oklistrade däck och dåligt fäste de blir också automat

ja hoppas ni kämpar på med bilen och blir ni less och vill skänka bort bakfälgarna med däck så tar jag gärna emot dom :hihi:
vanliga gatdäck sliter i regel mer än vad slicks gör, då det lättare börjar studsa då
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Team Chevy740 växer!
Ja som rubriken antyder växer vi oss nu lite större, nytillskottet är en VW LT35 av 2001-årsmodell.
Detta kommer att bli vår dragbil en bra tid framöver hoppas vi på, och just nu pågår arbetet med att snygga till den parallellt med att fixa det sista i bakvagnen på Volvon. Närmare säsongen blir det även dags att investera i den egen släpvagn, och vi har då ett komplett ekipage att ta oss till olika evenemang med. Så när vi nu slipper problem med att jaga dragbilar och släpvagnar så kommer vi att synas betydligt mer under 2010, så länge racebilen håller vill säga.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Hur ska ni få till starterna? i dragrace kan ni inte stå och ladda så länge, lr staga tidigt o bygga ladd, är väl inte de lättaste?
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Det som har varit svårt är start varvet då det var så lite grepp.
Det löser sig med en modul så man slipper stå och leta startvarv.

Laddtryck behöver vi inte bygga, det bara kommer.


Sen med ny bil, har vi tagit god tid på oss ingen stress på plattan.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

ok, det brukar juh aldrig vara för lite effekt på turbo bilar, bara starten som är knivig. Den blir frän :wink:
Skriv svar